Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En trevlig och intressant serie har dykt upp. Den är framför allt ämnad för dem som gillar lite större och kraftigare pjäser. Knivarna är en samproduktion mellan Ka-Bar och Becker: http://www.tomarskabars.com/Becker_Knives.html

Min favorit är trots allt jakt-/campingkniven "Campanion". Samma stål som i den populära Peltonen-kniven, dvs AISI 1095.

~Paul~
 
Japp dom såg fina ut enkla o robusta precis i min smak. Hantagen såg kanske lite klumpiga ut men annars jäkligt fina. Precis i Ka-Bars anda.Som du säger stålet är ju fint det är ju känt för att hålla skärpan bra. Jag har en kniv från en amerikansk knivmakare som jag edc:ar i 1095 och den har hållt skärpan bra.

Seved
 
Japp dom såg fina ut enkla o robusta precis i min smak. Hantagen såg kanske lite klumpiga ut men annars jäkligt fina. Precis i Ka-Bars anda.Som du säger stålet är ju fint det är ju känt för att hålla skärpan bra. Jag har en kniv från en amerikansk knivmakare som jag edc:ar i 1095 och den har hållt skärpan bra.

Seved
Jag har känt på en liknande kniv från Becker och handtaget var förvånansvärt bekvämt!

1095 är kanonstål i samband med knivar för det här ändamålet. Det är väldigt slagsegt och lätt att skärpa upp ute i busken. Självklart håller det inte skärpa i samband med abrasiva ämnen om man jämför med ett konventionellt rostfritt men det duger trots allt.

Jag har för mig att stålet i den här serien är t o m bättre ur nötningsmotstånd än ett vanligt 1095 eftersom man lagt in lite extra krom och vanadin. Stålet har nämligen tillägget: CroVan.

~Paul~
 
Japp Crom och vanadium ökar på det och även härdbarheten he he det gillar ju ja. Det liknar kanske O1 lite va eller. Har inte kollat, vet du vad det innehåller mer.

Seved
 
Japp Crom och vanadium ökar på det och även härdbarheten he he det gillar ju ja. Det liknar kanske O1 lite va eller. Har inte kollat, vet du vad det innehåller mer.

Seved
Nej det liknar inte O1. Alla de koltyper som börjar på 10XX är renodlade kolstål. Det betyder att de till skillnad från O1, 52100, W1 osv är fria från legeringsämnen.

O1 har avsevärt bättre nötningsmotstånd än 1095 men å andra sidan så är 1095 något slagsegare.

~Paul~
 
Ja det måste det vara jag har alldrig hört talas om det förut. Det måste vara lite billigare än verktygsstålen annars förstår jag inte vitsen med det. Ja iof ett mera lätthärdat 1095 kanske.

Seved
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...