Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har Vantage Pro i S30V, värmebehandlad av Paul Bos. Den uppvisar inga av de tillkortakommanden som du nämner i din recension. Att det kan skilja så mycket ;).

MinBuck0342BKS-BVantagePro2.jpg


MinBuck0342BKS-BVantagePro.jpg


MinBuck0342BKS-BVantagePro3.jpg


~Paul~
 
1. moderator för Fällknivens forum.

2. gillade särskilt Paul's text ang. omprofileringen av Victorinox kniven.......Att runda av skuldrorna på eggen, minskar ofta motståndet vid t.ex. täljning.
Kul att vi tänker lika här!

3. Mitt F1 projekt har också rullat på, så här kommer lite fler bilder:
1. Kul, grattis!

2. Svårt att bortse från fysikens lagar som sagt var :).

3. Kanonfin! Det gjorde du bra!

~Paul~
 
Mitt F1 projekt har också rullat på, så här kommer lite fler bilder:

Det är lite finish jobb kvar, men jag har kunnat använda kniven i jobbet, under veckan som gått och det smakar helt klart mer.
Storleken är mer kompakt än PHK och mer allround än den kortare Kolt.
Alltså en bra kompromiss mellan dessa två.

3G stålet skäms ju inte heller för sig och den håller skärpan alldeles utmärkt!


Mikael

Wow! Ett mästerverk! :)
Är du verkligen helt säker på att du inte ska börja göra det här på heltid...;)

/Lux
 
1. Priset var det inget fel på ;).

2. Opinel är aldrig fel :).

3. Ja, akta dig du. Det kan vara början på en dyr hobby ;).

~Paul~

3. Jag tog den enklaste vägen i den riktningen och har beställt ett knivblad modell Hunter av Seved.

Tanken är att jag skall ta trä antingen från en bortplockad stock eller från en fet golvplanka från en gammal 1800-talsstuga vi byggt ut till ett hus det senaste årtiondet. Inget speciellt material i sig, men roligt för mig att ha.
 
1. Jag tog den enklaste vägen i den riktningen och har beställt ett knivblad modell Hunter av Seved.

2. Tanken är att jag skall ta trä antingen från en bortplockad stock eller från en fet golvplanka från en gammal 1800-talsstuga vi byggt ut till ett hus det senaste årtiondet. Inget speciellt material i sig, men roligt för mig att ha.
1. Det blir säkert jättebra!

2. Bok och ek passar alldeles utmärkt till knivhandtag.

~Paul~
 
Istället för att komma med en sådan kommentar, som vare sig det var tänkt det eller ej togs som ett ganska drygt svar, skulle du kunna berätta varför man inte skall göra det med den kniven?
Ledsen om jag gjorde dig upprörd och irriterad. Det var inte syftet med mitt inlägg. Snarare försökte jag skoja till det lite.

Hur som helst. En fällkniv kan förstås användas till vad som helst, till och med som ett stämjärn eller skruvmejsel. Det är dock inte dess primära syfte, lika lite som att klyva vedklabbar med. Konstruktionen är helt enkelt inte anpassad därtill.

Så skall du nödvändigtvis klyva ved med din kniv så se till att det är en (robust) fastbladare eller ännu hellre en yxa. Visserligen finns det amerikanska tillverkare som hävdar att deras fällknivar klarar den här typen av arbeten men som sagt, Fällkniven AB-s fällknivar är inte designade därtill.

Och oavsett hur pass robust konstruktionen är hos en fällkniv som kan den inte mäta sig med en fastbladare tillverkad enligt konstens alla regler och i övrigt med samma bladtjocklek, bladgeometri, bladstål och genomgående tånge i samband med den här typen av användning.

Du behöver inte gå längre än till vad Peter Hjortberger (Fällkniven AB-s ägare) själv har för åsikt gällande detta ämne ;).

~Paul~
 
Ledsen om jag gjorde dig upprörd och irriterad. Det var inte syftet med mitt inlägg. Snarare försökte jag skoja till det lite.

Hur som helst. En fällkniv kan förstås användas till vad som helst, till och med som ett stämjärn eller skruvmejsel. Det är dock inte dess primära syfte, lika lite som att klyva vedklabbar med. Konstruktionen är helt enkelt inte anpassad därtill.

Så skall du nödvändigtvis klyva ved med din kniv så se till att det är en (robust) fastbladare eller ännu hellre en yxa. Visserligen finns det amerikanska tillverkare som hävdar att deras fällknivar klarar den här typen av arbeten men som sagt, Fällkniven AB-s fällknivar är inte designade därtill.

Och oavsett hur pass robust konstruktionen är hos en fällkniv som kan den inte mäta sig med en fastbladare tillverkad enligt konstens alla regler och i övrigt med samma bladtjocklek, bladgeometri, bladstål och genomgående tånge i samband med den här typen av användning.

Du behöver inte gå längre än till vad Peter Hjortberger (Fällkniven AB-s ägare) själv har för åsikt gällande detta ämne ;).

~Paul~

Tack för utförligt svar! Kör för tillfället en gerber fällkniv som genomgår mycket stryk vid läger elden, har börjat titta mig omkring efter en bättre kniv som förhoppningsvis inte tappar skärpan så fort. Dock så gillar jag hur kompakta fällknivar är även om en fastbladare skulle vara att föredra vid denna typ av användning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.