Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Att lam vg10 passar i stora knivar är min A2 kvitto på. Efter lite lättare behandling av fabrikseggen så har den inte uppvisat en skråma efter huggning och klyvning. Men det kan ju också vara jag som är extremt skicklig.... ;) Hur som helst den bästa 8" kniv jag haft/använt.

Jag håller med, A2:an är riktigt bra! :)
Med tanke på att jag oftast använder en "mindre" kniv i kombination med yxa, så har jag på tok för många stora huggare...he he...
Här tillsammans med en annan stor kniv i min samling:

/Lux
 

Bilagor

  • DSC_2214.jpg
    DSC_2214.jpg
    14.9 KB · Visningar: 681
För den som trots allt skulle vilja pröva en Bark River, så har jag ett stalltips!

År 2005 gjorde BR en serie modeller i 12c27, som var mkt bra härdade.
De flesta av dessa är sålda sedan länge, men det finns några kvar hos First Stop Gun i South Dakota.

Modellen heter Sperati Point och har inspiration från både Dadley'n och Randall.
Dessutom är slidan välsydd i tjockt läder.
Priset ligger också kvar från 2005 och de begär $ 140.
Högst rimligt för denna välbyggda modell.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP4908.JPG
    IMGP4908.JPG
    137 KB · Visningar: 629
  • IMGP4911.JPG
    IMGP4911.JPG
    118.1 KB · Visningar: 666
  • IMGP4915.JPG
    IMGP4915.JPG
    128.8 KB · Visningar: 664
Jag håller med, A2:an är riktigt bra! :)
Med tanke på att jag oftast använder en "mindre" kniv i kombination med yxa, så har jag på tok för många stora huggare...he he...
Här tillsammans med en annan stor kniv i min samling:

/Lux

A2 är fin!

Jag valde mellan A2 och NL2.
Jag hade bägge i vardera handen, men det blev NL2 pga det fina läderskaftet.

Storleken är perfekt för en kompakt huggare.
Inte så stor att den blir otymplig, men tillräcklig för allt man använder en kniv till.

Behövs det mer tyngd och kraft, så lutar jag nog åt att välja en yxa med halvkilos huvud.


Mikael
 
För den som trots allt skulle vilja pröva en Bark River, så har jag ett stalltips!

År 2005 gjorde BR en serie modeller i 12c27, som var mkt bra härdade.
De flesta av dessa är sålda sedan länge, men det finns några kvar hos First Stop Gun i South Dakota.

Modellen heter Sperati Point och har inspiration från både Dadley'n och Randall.
Dessutom är slidan välsydd i tjockt läder.
Priset ligger också kvar från 2005 och de begär $ 140.
Högst rimligt för denna välbyggda modell.


Mikael

Fin kniv och tack för tipset!
Tyvärr måste jag passa då min plånbok har givit mig starka restriktioner. Jag gick loss i veckan och handlade lite Fällkniven och det verkar inte bättre än att plånboken har rätt den här gången... Men visst blir jag rejält sugen...;)

Lite annorlunda att fästa tången med en mutter. Inte så att det stör men visst bryter det av lite mot en i övrigt stilren design.

/Lux
 
Och veckans knivpresentation blir ännu en kniv från Kershaw och märkligt nog signerad Ken Onion trots att jag egentligen är helt överens med honom om formgivning. :)


Kershaw%20Needs%20Work.jpg
Kershaw "Needs Work"


/ J

Needs work är en kniv jag inte vet om jag ska älska eller hata. Den är inte speciellt vacker, snarare extremt fulsnygg. Den har skålslipning vilket jag inte gillar... Dock, från första gången jag såg den, så har den naglat den sig fast i minnet och har en konstigt tendens att fortsätta pocka på uppmärksamheten. Sedan borde jag kanske också ändra på att jag inte har någon kniv med Wharncliffe-blad...
Gah! Den här tråden kommer att bidra till min ekonomiska ruin...;)

Lux
 
A2 är fin!

Jag valde mellan A2 och NL2.
Jag hade bägge i vardera handen, men det blev NL2 pga det fina läderskaftet.

1. Storleken är perfekt för en kompakt huggare.
Inte så stor att den blir otymplig, men tillräcklig för allt man använder en kniv till.

2. Behövs det mer tyngd och kraft, så lutar jag nog åt att välja en yxa med halvkilos huvud.

Mikael


1. Instämmer, storleken på A2:an är perfekt och designen är verkligen genomtänkt in i minsta detalj.
Kniven jag jämförde med, ESEE Junglas, är helt klanderfri vad det gäller material och arbete och det är absolut ingen dålig kniv. Kvalitén är väldigt hög. A2:an är dock i jämförelse en bättre kniv och mitt sjävklara val om jag hade behövt välja.
Det är många som trivs bra med Junglas, så jag hoppas att jag inte trampar någon på tårna nu, men till skillnad från A2 upplever jag inte Junglas som en helt genomtänkt och färdig produkt.

2. Instämmer helt. Under denna storlek på yxa föredrar jag en mellanstor/ stor kniv.

/Lux
 
Han gillar som sagt Bark river...

https://www.youtube.com/watch?v=dAo4y-TduXI

Imponerande samling.

/Lux

Tittade på denna och två andra av Virtuovice video's.
Han är verkligen noggrann.
Hans summering är också intressant!

Favoriterna är Bark River, Fällkniven och Mora.
Det är också mina tre i topp.
Jag är inte jägare och jag förstår inte att han lämnar så mkt kött på hjorten, men hans slutsatser om geometri, härdning och stål är lika mina.

Jag kan bara sympatisera med hans val av Gunny, som sin bästa kniv även om jag inte har denna.

Jag tycker att hans erfarenheter visar nödvändigheten av en bandslip, för att få ut det mesta av sina knivar.
Det är en sak att köpa dyra knivar , men för att få ut nå't av investeringen, så måste man också behärska slipningen.
Förmågan att kunna slipa rätt, är kanske så mycket som 50% av prestandan hos en lite finare kniv.

Nu har jag bestämt mig för nästa projekt!
Det kommer att bli en F1 i 3G och den ska få det överblivna hornskaftet från min BR 8,5" Bowie.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP4750.JPG
    IMGP4750.JPG
    241.8 KB · Visningar: 805
De flesta knivar man köper är tillverkade för att tillfredsställa den breda massan. Av denna anledning har så gott som alla dessa knivar en alltför tvär eggvinkel och för mycket massa bakom densamma. Precis som du skriver är därför adekvata kunskaper i slipning/bryning av yttersta vikt.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...