Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Citat:
Ursprungligen postat av Lux Carbone Visa inlägg
Jag förstår att du är ute efter en kraftig kniv men samtidigt vill ha en kniv som fungerar bra att skära/tälja med. I det fallet kan jag med gott samvete rekommendera J.P. Peltonen SissiPuukko M95 eller M07. Knivslidan är dessutom kanon.
Lycka till i jakten.

/Lux

Japp, även jag går i god för M95. Jäkla funkis verktyg utan lulllull och en grymt bra slida därtill (den i plast då).

En bushcraft kniv behöver inte vara bäst på något egentligen.
Men den bör vara bra att tälja med samt tåla batoning.
Sen var man drar gränsen är ju personlig. Man letar ju efter den bästa kompromissen.
Peltonens knivar verkar vara en väldigt bra kompromiss.

mvh Dan.
 
Jag lovar att du inte kommer bli besviken. M95 är den bästa 6" kniv jag har/har använt, som allround. Sen är inte fit&finish 110%, vilket är skönt så man inte ligger och gråter i sovsäcken när man använt kniven under dagen. Här är min på sin premiärtur.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    93.1 KB · Visningar: 707
Precis som någon sade i tråden så finns det olika aspekter i jakten på den perfekta kniven. Några är rent praktiska ställningstaganden andra är av mer diffus art. Ibland talas det på engelska om "pride of ownership" och den stoltheten kan baseras på olika grunder förstås.

Och med det sagt dyker vi in i veckans knivpresentation: http://cykligare.blogspot.se/2014/03/den-perfekta-fickkniven-del-13.html

Benchmade%20943.jpg

Benchmade 943, Osborne​

/ John

Tack John för en, som vanligt, mycket läsvärd recension! Ser redan fram emot nästa! :)
 
Jodå, de där är fina knivar! Delar ju en hel del egenskaper med Vic. Jag äger ingen av dessa Ekor själv. Har faktiskt bara haft en handfull knivar från Eka. Fn bara en, en custom 92:a med grönt g-10 skaft ("custom" som i att jag har gjort den haha). Har liksom aldrig riktigt "klickat" mellan mig och Eka.

Det var en person på blocket som sålde ut ett gammalt restlager med "nya" EKA-knivar i originalförpackning (garanterat svensktillverkade). Han hade bl.a. dessa modeller riktigt billigt. Jag länkade till annonsen i ett tidigare inlägg men tyvärr hittar jag inte annonsen längre...:(
Med lite tur kanske de kommer ut igen (det är inte första gången annonsen försvinner...)

/Lux
 
FYI: kniven längst upp, Solo 108mm, har slutat tillverkas nu. Synd på en så duglig och klassisk kniv. Tycker det är den bästa fällisen till matlagning och enklare göromål att ha med sig till skogs, picknickar och annat. Åtminstone bland de jag äger. Lite "mer" bladlängd och bekvämt grepp. 2mm blad. Funkar även till fisken. Köp medan ni kan, jag beställde två extra igår för de verkar vara på upprinningen i affärerna. Tanken är att sätta egna skollor på en av dem efterhand.

Edit: bilden hängde inte med.

Tråkigt att de har slutat tillverka Solon. :(
Hur långt är bladet?
I vilken butik köpte du dem?

/Lux
 
Jag lovar att du inte kommer bli besviken. M95 är den bästa 6" kniv jag har/har använt, som allround. Sen är inte fit&finish 110%, vilket är skönt så man inte ligger och gråter i sovsäcken när man använt kniven under dagen. Här är min på sin premiärtur.

Jag håller med MAW, bästa mellanstora/stora kniven jag äger.
Jag har använt Fällkniven A1 en hel del ( äger båda knivarna) och tycker trots den stora prisskillnadan att M95 är en bättre kniv.

/Lux
 
1.jag har efter många års förhärligande av "moderna knivar med fina stål" precis kommit att verkligen uppskatta vårt nordiska knivarv, med gamla fina mora- och Eskilstunaknivar och inte minst finska puukkos.

1. Känner igen mig i det här till 100%.:)
För mig har det inneburit att jag har gått varvet runt och är tillbaka där allting började d.v.s. med Mora-knivar i kolstål...
Dock, som den ḱnivnörd jag är så uppskattar jag såklart knivar i allehanda superstål och tänker inte sluta använda dem för det...;)

/Lux
 
Precis som någon sade i tråden så finns det olika aspekter i jakten på den perfekta kniven. Några är rent praktiska ställningstaganden andra är av mer diffus art. Ibland talas det på engelska om "pride of ownership" och den stoltheten kan baseras på olika grunder förstås.

Och med det sagt dyker vi in i veckans knivpresentation: http://cykligare.blogspot.se/2014/03/den-perfekta-fickkniven-del-13.html

Benchmade%20943.jpg

Benchmade 943, Osborne​

/ John
Tack, tack för recensionen!
Att eggen inte är helt perfekt/bra slipad är tyvärr ingen ovanlighet... :(
Jag har själv haft flera liknande erfarenheter där högra sidan är perfekt/bra slipad medan den vänstra är felslipad/ dåligt slipad och speciellt dåligt brukar det vara mot spetsen till. Vad det beror på kan jag bara spekulera i men jag antar att det har att göra med att att majoriteten är högerhänta och att det för dessa personer helt enkelt är svårare att slipa vänstersidan...:(
Min erfarenhet är också att det, tyvärr, är vanligare med dessa felslipningar med exklusivare stål. Pulverstålet CPM S30V är erkänt tufft att slipa p.g.a. dess extremt hårda karbider, vilket ju samtidigt är direkt relaterat till stålets mycket goda skärpebeständighet.
Att få till eggen på en kniv i S30V tar helt enkelt längre tid och kräver högre skicklighet. Den högre produktionskostnaden avspeglar sig också i de högre priserna för knivar i detta stål.

/Lux
 
Precis som någon sade i tråden så finns det olika aspekter i jakten på den perfekta kniven. Några är rent praktiska ställningstaganden andra är av mer diffus art. Ibland talas det på engelska om "pride of ownership" och den stoltheten kan baseras på olika grunder förstås.

Och med det sagt dyker vi in i veckans knivpresentation: http://cykligare.blogspot.se/2014/03/den-perfekta-fickkniven-del-13.html
/ John

John:
I jakten på den perfekta fällkniven, har du testat Mcusta?
Jag äger tyvärr (ännu...) ingen själv, men de ligger högt på min vill ha-lista...;)

/Lux
 

Bilagor

  • Mcusta.jpg
    Mcusta.jpg
    9.9 KB · Visningar: 554
[Dock, som den ḱnivnörd jag är så uppskattar jag såklart knivar i allehanda superstål och tänker inte sluta använda dem för det...;)]

Hehe, såklart inte!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.