Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Träkilarna till skaft är ofta tunna men man kan nog behöva såga ett lite bredare spår ändå. Lite trälim för utomhusbruk behövs och efter du slagit i träkilen och är nöjd med passningen och tagit bort överskottet av kilen som sticker ut så slår du i en metallkil också för att låsa fast alltihop. Det finns metallkilar i olika storlekar med tre små ben som sticker ut åt olika håll som passar skaftning till yxor, hammare och släggor. Man kan nog också såga av en bit metallrör om man har något lämpligt liggande och som man slipar koniskt för att använda som kil istället.

Köper du ett färdigt skaft så ingår ofta både trä och metallkil. Annars finns dessa kilar att köpa i en järnaffär.

Usch, inga metallkilar, de är ett h-e om du nån gång ska ha bort skaftet. Tjära använder jag på kilen istället för lim. Björk är behagligt i skaft, inte lika stumt som hickory, men mer känsligt för luftfukt så kan börja glappa om det är torrt. Hickory är inte lika känsligt för luftfukten. Rönn upplever jag som mellan björk och hickory i känslan, men det är väldigt hårt att slöjda i torrt. Kilen ska vara tunn, inte för grov i vinkeln, då kan den arbeta sig ut när man använder yxan.

edit: Dagens köpeskaft är ofta onödigt grova, jämför man med äldre skaft är de äldre ofta mycket tunnare i godset vilket ger en svagare yxa men bättre känsla i hugget. Dvs var inte rädd för att modifiera även nya skaft.

Några av mina yxor...
axes000.jpg
 
Senast ändrad:
Va tråkigt att den fanns... men i övrigt är den snygg!

P.S.

Vad fick du med för slida/fodral till din "gojting" :)

Mvh troswe
Gjorde ett försök att leta fram slidan men det är en övermänsklig uppgift. Jag brukar nämligen hålla knivar och slidor åtskilda för att slippa garvsyrans påverkan på stålet.

Men om jag minns rätt så rör det sig om en ganska enkel brun slida av det traditionella snittet. Något i stil med den här:
 

Bilagor

  • Min slida.jpg
    Min slida.jpg
    10.7 KB · Visningar: 873
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 801
Läder is king!

Gjorde ett försök att leta fram slidan men det är en övermänsklig uppgift. Jag brukar nämligen hålla knivar och slidor åtskilda för att slippa garvsyrans påverkan på stålet.

Men om jag minns rätt så rör det sig om en ganska enkel brun slida av det traditionella snittet. Något i stil med den här:

Skönt att den var en "äkta" slida och ingen i plast som följde med!

Mvh troswe
 
Finns det något vackrare än riktiga yxor! NEJ och åter NEJ! Yxor is King! :)

Mvh troswe

Det håller jag verkligen med om!

En kollega frågade för ett tag sedan varför jag jag gillade yxor så mycket. Mitt spontana (och kanske inte helt genomtänkta...) svar blev: För att dom får mig att känna mig som en man!

Ett lite mer genomtänkt svar hade väl kanske varit att dom får mig att känna mig "levande". Står man där och t.ex. hugger ved så är det ju liksom på riktigt. Inte en produkt av att att några upphetsade elektroner eller fotoner har vinglat omkring i ettorna och nollornas värld. :)
 
Usch, inga metallkilar, de är ett h-e om du nån gång ska ha bort skaftet. Tjära använder jag på kilen istället för lim. Björk är behagligt i skaft, inte lika stumt som hickory, men mer känsligt för luftfukt så kan börja glappa om det är torrt. Hickory är inte lika känsligt för luftfukten. Rönn upplever jag som mellan björk och hickory i känslan, men det är väldigt hårt att slöjda i torrt. Kilen ska vara tunn, inte för grov i vinkeln, då kan den arbeta sig ut när man använder yxan.

edit: Dagens köpeskaft är ofta onödigt grova, jämför man med äldre skaft är de äldre ofta mycket tunnare i godset vilket ger en svagare yxa men bättre känsla i hugget. Dvs var inte rädd för att modifiera även nya skaft.

Några av mina yxor...
axes000.jpg

Mycket fina yxor! Nummer 4 från höger är verkligen läcker!
 
Fina yxbilder! Det är absolut ett nöje att arbeta med yxa. Ibland händer det att motorsågen får stå och en rejäl bågsåg och skogsyxa används istället. Tar naturligtvis mycket längre tid men allt behöver inte gå fort. Man hör fåglar och vind och slipper ha motorsågspansar på sig.

Är mycket fäst vid min Skogsyxa från Gränsfors. Äger också den lilla skogsyxan och den är mycket bra. Kände på vildmarksyxan i butiken men den lilla skogsyxan är tillåter mer ett betydligt mer kapabelt tvåhandsgrepp till en mild storleksökning.
 

Bilagor

  • IMG_1023.jpg
    IMG_1023.jpg
    86.8 KB · Visningar: 1,301
  • IMG_1049.jpg
    IMG_1049.jpg
    74.8 KB · Visningar: 1,122

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...