Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mycket tyder på att det är så. Jag tänkte vara pedagogisk och skrev därför det där om nya eggar. Men man har ju god lust att påpeka punkterna vi just gått igenom. Men eftersom man har sett exakt sådana här trådar hundra gånger förut orkar man ju inte. "Jag köpte en dyr kniv av kända märke X och den fick sönder när jag använde den som kofot", "min U2 blev slö när jag skar 100 m2 kartong" och så vidare. Ibland har man bara lust att posta den där Cody Lundin-bilden som svar.

dePaul: citat ur bildtexten. "I have used this same knife since i got her in 1990 or 1991. In other words, i have had this very knife in the field to teach thousands of students for more than 20 years. It literally built my business. Nothing fancy, simple, laughed at by the uneducated."

Cody Lundin är cool!

Man kanske skulle rekommendera att han tar lektioner i knivhantering hos Cody...
Eller kanske inte, "Missnöjd Konsument" går sällan att tala till rätta.
Skickar han inte in kniven till Peter är han rökt hur som helst.
Förmodligen slipar de upp den och skickar tillbaka den.

För övrigt håller jag med Er andra, att denna F1 ser ut att ha misshandlats å det grövsta, men det lär knappast hjälpa att trycka upp det i nyllet på killen.
Bättre att han och FK får sortera ut det hela.

Mikael
 
Ja den där F1-tråden är allt lite tunn. Killen dessutom helt ny på forumet....löjlig öppning.
Själv sitter jag på 3 trevliga nyheter, njae H1 har jag haft ett tag. Men alla är oanvända.
Mora Black levde upp till min förväntning, dvs att greppet inte skulle gillas. Det där lilla urtaget för ett väldigt tjockt pekfinger förstör allt. Trycker rakt in i mitt långfinger. Varför Mora? Varför?? Det kunde ju blivit så bra....
H1 och M95 känns dock som Riktiga Vinnare! Känns helt makalöst bra dessa två.. H1 ersätter från och med nu min Gameskeeper som jaktkniv, ja jag vågar säga det utan att ha provat den. Företrädaren säljer jag i det närmaste.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    38.4 KB · Visningar: 500
1.Mora Black levde upp till min förväntning, dvs att greppet inte skulle gillas. Det där lilla urtaget för ett väldigt tjockt pekfinger förstör allt. Trycker rakt in i mitt långfinger. Varför Mora? Varför?? Det kunde ju blivit så bra....
2.H1 och M95 känns dock som Riktiga Vinnare! Känns helt makalöst bra dessa två.. H1 ersätter från och med nu min Gameskeeper som jaktkniv, ja jag vågar säga det utan att ha provat den. Företrädaren säljer jag i det närmaste.

1.Min Mora Black lär bli ett customobjekt, bladet verkar ju väldigt bra! (om man slipar bort det svarta...)

2.H1 är klockren för många uppgifter och greppet är utomordentligt bra designat!

Mikael
 
Mikael, vi är helt överens.
Black kommer jag sätta trä och mässing på vid tillfälle, när tid finnes....är ju lite synd att returnera den med tanke på de goda kvaliteter den har i övrigt.
H1 är det bästa greppet jag har känt på från Fällkniven, utmärkt och mycket skönare än det på F1, S1 etc
 
MAW, håller med om att scalloperingen på Blacks skaft kan vara ivägen vid långfingret. Däremot gillar jag det markerade främre fingerskyddet. Mitt största problem är att jag tycker materialet är för klistrigt. Detta gäller även den nya Robust som har liknande klistrighet i greppet. Suger åt sig så mycket smuts.

Håller med er om att knivbladet är några snäpp högre i kvalitet än skaftet. Önskar även att slidan hade haft Fällknivens kompakthet. F1 i sin zytelslida försvinner diskret i yxfickan på Fjällrävenbyxorna.
 
Jo lite klibbigt är det nog. Är väl ok, men jag förstår din poäng. Och moraslidor är ju moraslidor som bekant. Och jag fattar som sagt inte varför någon designer vill forma ett grepp på det viset, det stör mig....
Om man skulle göra en mässingsguard till ett sådant här blad så skulle man ju vara tvungen att få till ett hål med ett smalt och exakt "V" i ena änden då eggen går hela vägen....med vadför enkla metoder kan man lyckas med det?
 
Jo lite klibbigt är det nog. Är väl ok, men jag förstår din poäng. Och moraslidor är ju moraslidor som bekant. Och jag fattar som sagt inte varför någon designer vill forma ett grepp på det viset, det stör mig....
Om man skulle göra en mässingsguard till ett sådant här blad så skulle man ju vara tvungen att få till ett hål med ett smalt och exakt "V" i ena änden då eggen går hela vägen....med vadför enkla metoder kan man lyckas med det?

Du behöver inte gå hela vägen med V-formen och då går det att fila med en V-fil.
Då blir det som bilden av Mora Force bladet.
Det är samma profil som Black, men bara 2,5 mm tjockt.
Det blev också 120 mm långt.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP4912.JPG
    IMGP4912.JPG
    118.4 KB · Visningar: 491

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...