Vindskydd till omnifuel

Jag rullar alltid ihop vindskyddet och då funkar det bra. Till mitt Primus Gravity II EF kom förvisso både sidovindskydd och bottenreflektor vikta. Sidovindskyddet knögglade jag till direkt och det håller fortfarande. Däremot så brydde jag mig inte om bottenreflektorn och den har nu gått av i originalvecken.
/Niklas
 
Jag tror tyvärr att det är de nyare vindskydden som tappat kvalitet alltså ett sådant som jag har. För efter att nu tittat på bilder på de äldre så ser de mer böj vänliga ut. Hittade en annan typ av vindskydd på getout men det känns som den är för beroende av underlaget :( http://www.getout.se/sv/artiklar/la.../koksdelar-tillbehor/ovrigt/vindskydd-xl.html någon som testat ett sådant?

Tungt och stort verkar det vara.

Men om nu Primus vindskydd är kassa just nu, köp MSR eller Optimus istället. MSR har bra kvalitetskontroll och jag har som sagt ett från 1987 som fortfarande lever...det senaste är från 2006 och i toppskick...

http://www.getout.se/sv/artiklar/la...oksdelar-tillbehor/ovrigt/heat-reflector.html

//J
 
Jag var tvungen att plocka fram mitt nya primus vindskydd ur förpackningen i morse. Vecken ser väldigt hårda ut tycker jag. Kan vara en anledning till att de har gått sönder, för med så hårda veck så är det svårt att inte vika på samma ställe hela tiden. Jag gjorde så att jag slätade ut vecken ordentligen och knölade vindskyddet lite för att underlätta att det veckar sig på lite olika ställen. De hela vindskydden jag har sett har alltid sett ganska knögliga. Får se hur det går när jag har använt det lite.
 
Jag rullar alltid ihop vindskyddet och då funkar det bra. Till mitt Primus Gravity II EF kom förvisso både sidovindskydd och bottenreflektor vikta. Sidovindskyddet knögglade jag till direkt och det håller fortfarande. Däremot så brydde jag mig inte om bottenreflektorn och den har nu gått av i originalvecken.
/Niklas

<!--[if gte mso 9]><xml> <w:WordDocument> <w:View>Normal</w:View> <w:Zoom>0</w:Zoom> <w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone> <w:punctuationKerning/> <w:ValidateAgainstSchemas/> <w:SaveIfXMLInvalid>false</w:SaveIfXMLInvalid> <w:IgnoreMixedContent>false</w:IgnoreMixedContent> <w:AlwaysShowPlaceholderText>false</w:AlwaysShowPlaceholderText> <w:Compatibility> <w:BreakWrappedTables/> <w:SnapToGridInCell/> <w:WrapTextWithPunct/> <w:UseAsianBreakRules/> <w:DontGrowAutofit/> <w:UseFELayout/> </w:Compatibility> <w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel> </w:WordDocument> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> <w:LatentStyles DefLockedState="false" LatentStyleCount="156"> </w:LatentStyles> </xml><![endif]--><!--[if !mso]><object classid="clsid:38481807-CA0E-42D2-BF39-B33AF135CC4D" id=ieooui></object> <style> st1\:*{behavior:url(#ieooui) } </style> <![endif]--><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} </style> <![endif]--> Jag har gjort ett bättre "värmereflektor" (botten-reflektor) än den som följde med mitt OmniFuel. Reflektorn är tillverkad av 0,5 mm aluminium. Den är i tre delar, och har uttag för benen, och sätts ihop av fyra ringar... och behöver inte vikas! Och tar liten plats när den är hopfälld.

Spelar ingen roll vad OmniFuel står på nu, tack vare min nya botten-reflektor som är i tre delar och har uttag för benen så anpassar sig den till ytan... Med den ursprungliga reflektorn, så var den ostadig och plåten blev bara buckligare med tiden och till sist gick den sönder!

Med den ursprungliga reflektorn kunde man också skära ett hål i den och satta den runt brännaren. Tror att de flesta gjorde så, men efter ett tag så gick den ju bara sönder av allt vikande, tyvärr!

Jag håller också på att göra ett bättre vindskydd som är hopfällbart utan att bryta sönder av all vikandet

Bifogar två bilder...
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    45.4 KB · Visningar: 680
  • 2.jpg
    2.jpg
    51.1 KB · Visningar: 485
Jag tror tyvärr att det är de nyare vindskydden som tappat kvalitet alltså ett sådant som jag har. För efter att nu tittat på bilder på de äldre så ser de mer böj vänliga ut. Hittade en annan typ av vindskydd på getout men det känns som den är för beroende av underlaget :( http://www.getout.se/sv/artiklar/la.../koksdelar-tillbehor/ovrigt/vindskydd-xl.html någon som testat ett sådant?

Fick ett av en bekant, med 355g vikt förstår jag varför det ligger hemma och samlar damm.
 
Till trådskaparen. Har du testat att maila Primus och fråga om det är fabrikationsfel på deras vindskydd? Det är ju inte helt omöjligt att de skickar ett nytt till dig.
 
Förmodligen så är leverantören i något steg Kinesisk där man inte har så bra kunskap om metallurgi. Det är uppenbart att din plåt är för spröd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
ElinasPappa 3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub Kök och brännare 10
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
-Patric- Vindskydd/ FickRaket! Kök och brännare 63
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...