Torkad mat från 1985

smör från Vasa...

När de bärgade Vasa hittade de väl en kruka med smör som de smakade, vad är 30 år mot 300!

Iofs så var det en smaksensation som gav Per Edvin Fälting svinkoppor runt munnen;-)
 
Vid utgrävningen av Mazada påträffades torkade bönor och linser. De kördes genom labb och tillagades samt åts, inga sidoeffekter. Men de var sortskilda och hade förvarats extremt torrt och mörkt. Så vad är 30år?

När FMVs matpåsar lyfts ur sina konservburkar, delats ut , burits och kommit hem skulle de efter manualen brännas om de inte förbrukats. Påsläkage var legio.
Dillkött med svensk luftfuktighet blr definitivt inte lufttätt eller bra, resultatet bör bli obra.
 
När jag låg i lumpen så knaprade vi choklad som var tillverkad innan vi soldater var tillverkade...

Jag har gjort sammalunda och har fortfarande inte gjort slut på det gigantiska lager pansarkex, chokladkakor och pulverdryck som jag blev ombedd att "förstöra på lämpligaste sätt". Den förrådsförvaltaren visste med garanti att jag skulle ta hem hela partiet så därför fick jag ordern att länsa förrådet. Hittills har jag inte mått det minsta illa av det jag satt i mig och då är det ändå 32 år sen jag tog hem det.
 
kronans choklad var gjort i en kvalitet som sällan ses idag - där var all fett kommen från kakao-bönan och inte den utblandade skiten som vi käkar i dagens godishyllor.

Att chokladen hade vit, nästan mögelaktigt beläggning allt som oftast var en kvalitetsmarkering då ren kakaofett gör så vid lagring (den kristalliserar om sig sakta) och den behövde inte blandas ut mycket med något annat fett för att sluta att göra det.

sedan har jag för mig att kakaofett/smör inte tenderar att härskna då det inte är fleromättat fett som många andra vegetabiliska fetter är och därför tål lagring väldigt länge.
 
Tack Kroppefjäll det här kommer att vara den tråd man minns mest från Utsidan hehe


:) Ja, misstänkte ju att där skulle bli livlig diskussion efter- och kring denna tråden. Härligt att se folk gå igång på både för- och emot. Någon lite mer onödigt mycket kanske.

Hur som helst, avsikten var ju som sagt att rent allmänt kolla läget - inte att ta med påsarna till skogs eller fjälls. Det skulle jag inte våga, såpass erfarenhet har man. De ligger 10 mil härifrån, hemma hos mor, så jag har inte sett dem ännu. Hon fick dem av sin väninna som städat i källaren. Hur de luktar vet jag inte ännu, men det skall bli intressant att se. Något smakprov blir det inte.

Där var ju några pensionärer som för ett tag sedan öppnade en burk konserverat kött de själva lagt in under andra världskriget . Det var hett stoff i media förra året. Det smakade hur bra som helst sa de, men forskarna tyckte det var vansinne med tanke på just Botulin. Man hör en antydan till att detta gift kanske kan vara smaklöst.
 
Min frystorkade från försvaret var daterad 1987, och den var väldigt god ända tills den tog slut ifjol :(

Så -85 är säkert också en bra årgång än en tid.
 
Har ett parti torkad mat ifrån det militära anno 1985. Är väl bara att slänga eller? Ett par år vet jag är helt ok, men 27 år?????

Är det i parti så är det alltså i intakt jätteplåtburk med skyddsgas i? Mycket möjligt att den maten är ok faktiskt. Jag förstår inte varför flera i tråden anser frågan vara så löjeväckande.

Off-topic: Själv tyckte jag militärmaten var riktigt bra när det begav sig. Kanske inte alltid kulinariska sensationer men närande och mättande. Mycket av dagens frystork i butikerna är däremot fattig mat och riktigt dyrt (ska man äta dubbla portioner eller?) Jag köper bara REAL turmat efter att ha provat det mesta. Deras mat är bra tycker jag.

On-T: hellre dumsnål än bara dum. Använd dina sinnen och ditt omdöme. Öppna burken!
 
Jag hittade fryst Mammut i en glaciär, tror ni det är ok att slänga på grillen? ;)


Släng skiten låter som rätt ovärt projekt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
Linda D Blötläggning av torkad mat Friluftsmat 6
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
T.Setterborg "torkad" mat...? Friluftsmat 15
puttepatrik77 torkad mat, Friluftsmat 11
humbug Fett i torkad mat? Friluftsmat 7
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Jätte Micke Torkad mat, hur? :-) Friluftsmat 27
pebu Receptförslag torkad mat Friluftsmat 5
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
millimeter Torkad svamp Friluftsmat 40
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
Boel Olin Torkad quorn i bitar? Friluftsmat 10
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
-Patric- torkad kölling Friluftsmat 7
O torkad fisk Friluftsmat 3
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
jessie torkad frukt Friluftsmat 2
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...