Bron över Miellätno

Åker upp till Sarek imorgon kväll. Startar i Kvikkjokk och planerar att komma ut genom Algavagge och sedan mot Staloloukta. Är det någon som vet om bron över Miellätno vid Alkavare kapell är användbar i år, eller bästa vadställe?
 
Bron du syftar på ligger ca. 2km uppströms Mielädnos utlopp i Alggajavrre. Bron fanns där för två år sedan. Själv nyttjade jag den aldrig. Om bron mot förmodan skulle vara borta eller vara obrukbar, Kan man ta sig över med båt som brukar finnas vid Mielädnos utlopp i Alggajavrre. Se bara till att det lämna en båt på var sida efteråt.

God tur
LarsÖ
 
Bron du syftar på ligger ca. 2km uppströms Mielädnos utlopp i Alggajavrre. Bron fanns där för två år sedan. Själv nyttjade jag den aldrig. Om bron mot förmodan skulle vara borta eller vara obrukbar, Kan man ta sig över med båt som brukar finnas vid Mielädnos utlopp i Alggajavrre. Se bara till att det lämna en båt på var sida efteråt.

God tur
LarsÖ

Just det (fast bron ligger nedströms utloppet från sjön, och det är säkert det du menar, Lars ;)!

Jag har avhandlat denna bro samt vadställen över Miellädno i ett blogginlägg från juli förra året:
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/genom-padjelanta-och-sarek-2011-dag.htm

Men från i år har jag inga uppgifter. Båtarna bör finnas på plats, de byttes ut för några år sedan. Bron kan mycket väl fungera även detta år, men is och vårflod kan i värsta fall ha slitit på den.
 
Tack för information och en utmärkt bro-länk. Hoppas komma tillbaka om ett par veckor med färsk information.
 
Fel, fel fel!

Just det (fast bron ligger nedströms utloppet från sjön, och det är säkert det du menar, Lars ;)!

Jag har avhandlat denna bro samt vadställen över Miellädno i ett blogginlägg från juli förra året:
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/genom-padjelanta-och-sarek-2011-dag.htm

Men från i år har jag inga uppgifter. Båtarna bör finnas på plats, de byttes ut för några år sedan. Bron kan mycket väl fungera även detta år, men is och vårflod kan i värsta fall ha slitit på den.
Jag upprepar! Det finns en bro en ca 2km uppströms Miellädnos utlopp i Alggajavrre. Jag reserverar mig endast för avståndet från inloppet!
Tyvärr så har "fowwe" fel i sin invändning mot mitt tidigare inlägg i denna fråga.
Undertecknad tog bifogad bild den 13 augusti 2009, den fanns då definitivt uppströms Miellädnos utlopp i Allgajavrre. Jag kom från norr, Nasasvagge och tog bilden innan jag ankom Alkavare kapell! Jag är absolut säker på detta! Sorry fowwe! Men rätt ska vara rätt!
mvh.
Lars Östlin
 

Bilagor

  • Bron över Mielladno aug.jpg
    Bron över Mielladno aug.jpg
    49.9 KB · Visningar: 1,601
Jag upprepar! Det finns en bro en ca 2km uppströms Miellädnos utlopp i Alggajavrre. Jag reserverar mig endast för avståndet från inloppet!
Tyvärr så har "fowwe" fel i sin invändning mot mitt tidigare inlägg i denna fråga.

Ni talar om samma bro, men du har vänt på vattendragets flödesriktning -- det rinner från Álggajávrre mot Virihávrre (titta på höjdangivelserna).
 
Ni talar om samma bro, men du har vänt på vattendragets flödesriktning -- det rinner från Álggajávrre mot Virihávrre (titta på höjdangivelserna).
Tackar för din korrigering! Lite pinsamt att jag inte observerat att flödesriktningen var norrut! Förlåt mig fowwe och alla andra!

mvh
LarsÖ
 
Ingen skada skedd, Lars! Det är ju bra att saken nu är utredd. Och avståndet 2 km stämmer bra, men på senaste upplagan av fjällkartan är brons läge felritat med ca 1 km och man kan tro att den ligger närmare sjön.

/Hans
 
Hur funkar det med båtarna?

Just hemkommen efter en blåsig och kall (snöade) Sarekvandring och ja båtarna ligger på plats. .:)

Hur många båtar är det? Är det 2+1 enligt principen "alltid minst en på varje sida" eller är det två så att man alltid måste ro med en på släp om man inte har turen att möta någon på andra stranden?

Jag kommer att passera där om ca två veckor och tar tacksamt emot all info jag kan få. Hur var vattenläget i jåkken nu?
 
Det är 2 båtar så det blir att hämta den på andra sidan.

Vattenståndet var över lag lågt i jåkkarna men med tanke på all snö som finns kvar så kan det bli en "ny" vårflod om värmen kommer.
 
Kom just hem från Sarek. Som redan nämnts finns det två brukbara båtar vid utloppet av sjön. Den enas årtullar i lite dåligt skick men fullt användbar. Bara ung. 10 min rodd åt vardera hållet (3 ggr). Hamnade mitt i kyrkhelgen vid Alkavare, och enligt en medlem av Skarjaklubben, som underhåller kapellet, var även bron i bra skick. Detta kunde vi dock själva inte kontrollera då vi valde båtarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.