Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hehe ja att vi skapar vägar till varandras personliga konkurser i den här tråden är ju bekant.
Men frukta ej, detta rör sig inte om några astronomiska summor. Köpte sågen från UK för ca 450 inkl frakt:

http://www.abbeygardensales.co.uk/hand-tools/silky-pruning-saws/showitem-S3-133-20.aspx

Finns här hemma för en hundring mer:

http://gronytekonsult.se/archives/139

En bra såg är ett underbart verktyg vid camping. Med en lite större kniv 6"+ så har man ett bra utgångsläge. Min uppsättning väger 430 gram inkl slida (topgun 200 + Peltonen m95) :)
Ja, man skulle tro att intresset borde avta med tiden men det är snarare tvärtom. Jag lägger mer och mer resurser på knivsamlingen.

Det var en väldigt nätt utrustning du hade. Tycker du att Sissipuukkon motsvarade dina förväntningar?

Jag har ju också en sådan. Med båda slidorna faktiskt. Fick den till ett bra pris direkt från Finland. En snäll kamrat med finskt påbrå var behjälplig.

~Paul~
 
Jo jag kommer ihåg bild på din M95!
Tycker formatet är underbart. Greppet tillhör de bästa jag provat. Slipning och längd på blad är jättebra som allround. Beläggningen står sig väl hittills också. Det enda skumma (som ifs inte stör, snarare tvärtom) är att bladet är specat till 5mm tjockt men i verkligheten är 4.1! Bara att tacka och ta emot. Kniven blir mer användbar och lättare.
Har bara hårdtestat på en helgvandring till skogs hittills, men ska ut några nätter i slutet på november och fortsätta. Den och nya Silkyn får hänga med. Som lillkniv/till matlagning så blir det en Vic skalkniv i hemgjort kydexfodral, eller en AG Russell Bird&Trout som jag är lite sugen på.
 
Jo jag kommer ihåg bild på din M95!
Tycker formatet är underbart. Greppet tillhör de bästa jag provat. Slipning och längd på blad är jättebra som allround. Beläggningen står sig väl hittills också. Det enda skumma (som ifs inte stör, snarare tvärtom) är att bladet är specat till 5mm tjockt men i verkligheten är 4.1! Bara att tacka och ta emot. Kniven blir mer användbar och lättare.
Har bara hårdtestat på en helgvandring till skogs hittills, men ska ut några nätter i slutet på november och fortsätta. Den och nya Silkyn får hänga med. Som lillkniv/till matlagning så blir det en Vic skalkniv i hemgjort kydexfodral, eller en AG Russell Bird&Trout som jag är lite sugen på.
OK, tackar för infon.

Du har en mycket bra grundutrustning där. En sådan är inte helt lätt att få ihop. Konstigt att man angett tjockleken fel på Sissin. Det är ju inte lite fel heller.

~Paul~
 
Ja visst är det mysko! Hur tjock är bladet på din?
Jo, är nöjd med verktygskitet. Känns optimalt med tanke på att man är både gramjägare och samtidigt vill ha med bra grejer ut!
Slängde precis iväg en beställning på en sådan här. Jag har sista tiden försökt hitta en flatslipad fällis utan ricasso/choil och med clip. Lite biffigare än min Centofante Memory. Kommer inte mycket närmre än så här. Wenger Ranger 51 Clip ser också ok ut. Kanske blir en sådan sen, men de görs ju inte mer så man får skynda lite..
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    20.5 KB · Visningar: 616
1. Hur tjock är bladet på din?

2. Jo, är nöjd med verktygskitet. Känns optimalt med tanke på att man är både gramjägare och samtidigt vill ha med bra grejer ut!

3. Slängde precis iväg en beställning på en sådan här.

4. Jag har sista tiden försökt hitta en flatslipad fällis utan ricasso/choil och med clip. Lite biffigare än min Centofante Memory. Kommer inte mycket närmre än så här.

5. Wenger Ranger 51 Clip ser också ok ut. Kanske blir en sådan sen, men de görs ju inte mer så man får skynda lite..
1. Det är faktiskt 5 mm!

2. Absolut.

3. Ett bra val. Jag menar ett bra val om priset är det rätta. Ja har tyvärr ingen Persistence själv så jag kan inte säga hur bra eller dålig modellen är. Men jag har inte hört annat än gott om den!

4. Nej, det är inte många knivar där man slipper dessa besvärande detaljer.

5. Ja, det gör den. Jag har 57-an. Saknar dock sax på den: http://fonarik.com/market/published...nts/SC/products_pictures/1.77.57_noj1_enl.jpg

Kan dock inte klaga för mycket eftersom jag fick en Buck 342BKS-B Small Vantage Pro som plåster på såren ;).

När det gäller Wenger så bör man, precis som du säger passa på. De sista säljs i detta nu. Sedan är det slut, tyvärr. Jag tror dock att Victorinox anammar en del idéer kring de tankar som Wengers tekniker utvecklat under ett helt århundrade.

~Paul~
 
1. Det är faktiskt 5 mm!

2. Absolut.

3. Ett bra val. Jag menar ett bra val om priset är det rätta. Ja har tyvärr ingen Persistence själv så jag kan inte säga hur bra eller dålig modellen är. Men jag har inte hört annat än gott om den!

4. Nej, det är inte många knivar där man slipper dessa besvärande detaljer.

5. Ja, det gör den. Jag har 57-an. Saknar dock sax på den: http://fonarik.com/market/published...nts/SC/products_pictures/1.77.57_noj1_enl.jpg

Kan dock inte klaga för mycket eftersom jag fick en Buck 342BKS-B Small Vantage Pro som plåster på såren ;).

När det gäller Wenger så bör man, precis som du säger passa på. De sista säljs i detta nu. Sedan är det slut, tyvärr. Jag tror dock att Victorinox anammar en del idéer kring de tankar som Wengers tekniker utvecklat under ett helt århundrade.

~Paul~


Vantage har en hel del trevliga attributer, så det var ju en trevlig bonus!
Wengern du har var jag nära att köpa en gång, är en trevlig pjäs. Rätt biffig i handen, bör med sig en trevlig tyngd och kvalitetskänsla. Sen hade jag nog inte använt den till avsett ändamål, jakt, eftersom det finns bättre alternativ i praktiken. Men en trevlig kniv är det!

Ja en Persistence är man ju tvungen att spana in eftersom den har så många trevliga designegenskaper. Det enda negativa jag kan se är att bladet är så brett (som på de flesta andra Spydercos) och att clipet skulle varit mer som på t ex Sog Flash I&II.
 
1. Wengern ... Rätt biffig i handen, bör med sig en trevlig tyngd och kvalitetskänsla.

2. Sen hade jag nog inte använt den till avsett ändamål, jakt, eftersom det finns bättre alternativ i praktiken. Men en trevlig kniv är det!

3. Ja en Persistence är man ju tvungen att spana in eftersom den har så många trevliga designegenskaper. Det enda negativa jag kan se är att bladet är så brett (som på de flesta andra Spydercos) och att clipet skulle varit mer som på t ex Sog Flash I&II.

1. Absolut. Den verkligen andas kvalitet. Biffig och tung är den ju förstås. Både på gott och ont.

2. Precis. Det finns avsevärt bättre "fastbladare" därtill.

3. Förstår. Inte alla Spydiesar är dock så breda i bladet. Det gäller att plocka russinen ;):

Sog Flash II är mycket underskattad som design. Det beror på att de flesta enskilda ex har uppvisat någon typ av brist. Jag har haft tur på den punkten. Den är felfri.

~Paul~
 
Apropå diskussionen om DePauls knivsamlande två sidor tidigare så vet ju jag någon som vill köpa Fällkniven-knivarna om han är intresserad av att sälja dem :)

Dock är det som sagt svårt att sätta ett värde på samlingen utöver själva inköpskostnaden.
Jag tog med min samling av Fällkniven-knivar till Antikrundan när de var i byn. Jag visade upp allihopa för Max Sjöberg och det blev ett frågetecken hos honom, så det blev det ingen värdering.

Mig veterligen finns det tre-fyra större Fällkniven-knivsamlare som tillsammans sitter på så gott som alla existerande varianter på knivar från Fällkniven AB.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.