Stort knivintresse - välj din favoritkniv

H8 finns numer också i tjusig masurbjörk. Men du, kolla XXL istället för proffslampor: masur 699:- jfr 200 mer i standardträ hos proffslampor. Hos XXL kan du även köpa dg den finaste av kaffepannor från Eagle. Jag jobbar alltså inte på XXL....
/M
 
Hej!

Den morakniv som är närmast är Morkniv Classic 3, den har ett blad på 150 mm.

/Per

Tack! Jag har en liknande sån, en med rött skaft och 13 cm blad (verkar inte finnas att få tag på längre). Jag har ärvt den av min morfar och tyvärr har sliran gått sönder. Så jag har planer på att göra en ny slira till den, men jag är inte så snabb på att gå från tanke till handling :)
 
H8 finns numer också i tjusig masurbjörk. Men du, kolla XXL istället för proffslampor: masur 699:- jfr 200 mer i standardträ hos proffslampor. Hos XXL kan du även köpa dg den finaste av kaffepannor från Eagle. Jag jobbar alltså inte på XXL....
/M

Jepp, jag såg det. Blir nog till att beställa en sån snabbt innan jag ångrar mig ;) Och masurbjörk är någonting som ligger mig varmt om hjärtat...

Hej!

Den morakniv som är närmast är Morkniv Classic 3, den har ett blad på 150 mm.

/Per

Har det funnits någon som är 13 cm eller kan det vara så att min kniv är en nedslipad Classic 3?
 
Då är det nog en sådan gammal goding jag har liggandes hemma. Med trasig slida :( Jag ska ta och mäta den oxå för att vara säker på att jag har rätt mått på den.

En slipfråga... Eka H8, som jag nu mer eller mindre har bestämt mig för, hur ska den slipas? Jag har ett par fina brynen hemma, ett för rakkniven och ett annat, men det känns som att de kanske är lite för fina från början. Jag skulle tro att de ligger på upp mot 10-12 000 grit. Är det kanske läge att införskaffa ett Norton 4000/8000 för att få den där riktigt fina skärpan? Eller finns det bättre sätt att göra det? Tips tas tacksamt emot :)
 
Då är det nog en sådan gammal goding jag har liggandes hemma. Med trasig slida :( Jag ska ta och mäta den oxå för att vara säker på att jag har rätt mått på den.

En slipfråga... Eka H8, som jag nu mer eller mindre har bestämt mig för, hur ska den slipas? Jag har ett par fina brynen hemma, ett för rakkniven och ett annat, men det känns som att de kanske är lite för fina från början. Jag skulle tro att de ligger på upp mot 10-12 000 grit. Är det kanske läge att införskaffa ett Norton 4000/8000 för att få den där riktigt fina skärpan? Eller finns det bättre sätt att göra det? Tips tas tacksamt emot :)
Tyvärr är ämnet så stort att man skulle kunna skriva spaltmetrar bara om slipning. Nu vet jag inte hur pass duktig du är på frihandslipning. Om du anser dig ha skills i det så kan du alltid investera i några stenar.

Till de grövsta skulle jag välja diamant-mesh och till de finare eventuellt stenar. Dock bör du veta att rostfritt stål (som t ex i din kommande EKA H8) sliter mer på naturliga stenar än vad kolstål gör. Du blir tvungen att plana och rikta stenen mycket oftare än i samband med kolstålare.

Till rena nybörjare brukar jag rekommendera Spyderco Triangle Sharpmaker. Detta enkla system täcker säkert 90% av alla de uppgifter en seriös "slipgubbe" kan tänka sig ;).

Den vanliga proceduren är att man börjar grovt och slutar fint. Man brukar dubbla strävheten för att få en jämn spridning. En vedertagen kombination är 240, 600, 1200 och 3K. Sedan kan man avsluta med något i stil med 5K - 8K. Att gå ännu längre lämnar självlklart en ännu mer putsad egg men är enligt min åsikt slöseri med tiden. Efter 5K - 8K brukar det räcka med en strigling på läder, gärna med någon typ av slippasta eller aerosol (spray). Autosol ligger på ca 10 mikron (µ/µm), Tormeks slippasta på ca 3 och därefter kan man inhandla alt möjligt ända ned till 0,25 µ.

Från 1 µ och nedåt så erhåller man en högt polishad egg. Dessa pastor eller aerosoler finns i olika ämnen, t ex CrO och diamant. Allt funkar men enligt vissa tester utförda bl a av professor John D Verhoeven så lämnar diamant i den här grovleken det bästa resultatet. Dessa ämnen kan vara svåra att hitta i fysiska butiker. Du blir tvungen att handla på nätet, förmodligen från USA. Det finns en del webshoppar som säljer utrustning till de som rakar sig med kniv. De brukar också ha en del pastor och pulver.

~Paul~
 
1. Nu vet jag inte hur pass duktig du är på frihandslipning. Om du anser dig ha skills i det så kan du alltid investera i några stenar.

2. Till rena nybörjare brukar jag rekommendera Spyderco Triangle Sharpmaker. Detta enkla system täcker säkert 90% av alla de uppgifter en seriös "slipgubbe" kan tänka sig ;).

1. Jag kan inte säga att jag är en van slipgubbe, jag har egentligen bara (bra) erfarenhet från min rakkniv. Men den är ju å andra sidan rätt så lätt att slipa då du lägger hela kniven ned mot stenen.

2. Det där ser ju väldigt fint ut. Men mycket pengar. Men dock en vettig investering för alla hushållets knivar... Hm, vi får se när det blir möjligt. Tack för tipset!
 
1. Jag kan inte säga att jag är en van slipgubbe, jag har egentligen bara (bra) erfarenhet från min rakkniv. Men den är ju å andra sidan rätt så lätt att slipa då du lägger hela kniven ned mot stenen.

2. Det där ser ju väldigt fint ut. Men mycket pengar. Men dock en vettig investering för alla hushållets knivar... Hm, vi får se när det blir möjligt. Tack för tipset!
Hm. I så fall kan en investering i Sharpmakern vara en god idé. Man kan tycka att det är mycket pengar men skall du investera i separata stenar så hamnar du oändligt mycket högre än så! Stenar av bättre kvalité kan kosta allt från 500 till 40K kronor ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.