Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Strykarräven; sa:
Jag håller på bajs-teorin. Att nån snubbe glömmer kniven på spisplattan i två timmar, kommer tillbaka och hittar den rödglödgad, tänker "Helvete", och i sorg och vanmakt går ut och lägger den i sin slida (nypolerad) på en myr vid laisälven för en sista vila... nä. :)
Jo, din teori låter sannolikare. Men jag menade inte riktigt så. Det räcker med att du använder kniven till att att "fiska upp" en korv ur elden, för att sedan komma på att det nog var dumt och så stoppar du kniven i vattnet för att kyla av den. Tro mig, jag har sett det här!

Men som sagt, min teori var inte speciellt allvarligt menad :).

~Paul~
 
Nirrebosse; sa:
Den är faktiskt fin... 90% + av knivköpare vet inte skillnad på stålsorter och många av dem håller inte ens sin kniv vass så den säljer nog om priset är bra. Sorgligt dock på nåt sätt att en tillverkare som gör så pass bra knivar rent hantvärksmässigt inte har stolthet att satsa på stålet. Sandvik 12C27 borde väl gå att importera till finland mot en rimlig kostnad.

Bosse
Jag bara undrar vilken kategori köpare företaget siktar på. Låt mig förklara. Kniven kostar sina modiga 600:- kronor. För det priset finns det ingen svensson som köper den här kniven. Han satsar på en billig kinesisk kopia eller mora och är nöjd.

Med andra ord så försöker firman nå en annan typ av köpare, dvs de som är mer insatta i knivproblematiken och användandet. Och det är den här slutsatsen som stör mig. Ingen vettig knivkonnässör köper den här kniven pga det usla stålet. Det blir således en logisk volt som företaget gör sig skyldig till.

Jag vet inte riktigt varför Marttiini vägrar att använda 12C27. Det är väl något med den kända rivaliteten mellan våra broderfolk :). Ungefär som finnkampen eller när det gäller ishockey.

~Paul~
 
Vill återanknyta till Bark River-knivarna. Såg på ett amerikanskt forum att deras Gameskeeper har vunnit de amerikanska specialstyrkornas pris för bästa överlevnadskniven.

De hade dock en del kritik vad gäller framför allt bladprofilen. Efter att ha lyssnat på denna kritik så har Bark River omdesignat modellen och kommer inom kort ut med den förbättrade versionen. Läs gärna mer här: http://jerzeedevil.com/forums/showthread.php?t=19889

~Paul~
 
dePaul; sa:
Vill återanknyta till Bark River-knivarna. Såg på ett amerikanskt forum att deras Gameskeeper har vunnit de amerikanska specialstyrkornas pris för bästa överlevnadskniven.

De hade dock en del kritik vad gäller framför allt bladprofilen. Efter att ha lyssnat på denna kritik så har Bark River omdesignat modellen och kommer inom kort ut med den förbättrade versionen. Läs gärna mer här: http://jerzeedevil.com/forums/showthread.php?t=19889

~Paul~
Jo, den jäveln skulle jag vilja plocka hornen av...

Låter bra men är det inte lite amerikansk rekam. Att en enda kniv skulle ha klarat testen utan att gå sönder eller tappa skärpan!? Kan man lite på sådant. Ytligt sett tycker jag kniven ser bra ut.
 
Överlevnads co brukskniv

Det här med överlevnadsknivar... va e de?

Bortsett från att en del överlevnadsutrustning innehåller kompas, fiskredskap och annan skit som inte har med knivar att göra, vad är det för skillnad på en överlevnadskniv och en brukskniv (ej köksredskap)?

En kniv har man med sig för att "bruka" efter behov. Skära av bilbälten och smörgåsar i det civila. I skogen skära macka och kotlett eller öppna påsen med frystorkat. Skära pinnar, tälja till en vandrarstav, kapa linor, spänta stickor, ta sig upp ur en vak om isen brustit.

Hemma kan man njuta av en knivs skönhet, och de är ofta vackra, men i skogen är det ett redskap som ska hålla för att brukas. Så,. vad menas med överlevnadskniv? Vore det inte bättre med en överlevnads-satelit-telefon så man kan ringa räddningstjänsten när man gått vilse.. om man gått vilse.
 
Zeeke; sa:
Låter bra men är det inte lite amerikansk rekam. Att en enda kniv skulle ha klarat testen utan att gå sönder eller tappa skärpan!? Kan man lite på sådant.
Tja, det finns tydligen möjlighet att hämta testresultatet om man önskar. Jag tror med anra ord att resultatet är korrekt. Det förvånar mig inte eftersom jag vet att A2 är ett jäkligt tufft stål.

Självklart är det så att firman gärna vill förstärka utslaget. Men inte desto mindre så kan man skönja att ett flertal andra kända tillverkare inte klarade testet. Jag skulle gärna vilja veta vilka de tävlade mot. Busse? Strider? Spyderco?

~Paul~
 
1. Är det vanligt att en fulltångekniv är ihålig inuti på det sättet som Bravo 1 bladet på bilden visar.

2. Nog håller väl ändå en kniv att stoppa som hastigast in i elden för att ta upp en korv till exempel? Man ska ju inte tappa den där förstås eller i stor omfattning röra om i elden.

Om ägaren vetat om att kniven blev förstörd hade han nog inte stoppat dit den bara för en korv och om han inte vetat om det så hade han behållit den till att han själv bröt av den. I vilket fall så tror jag att man behåller kniven till att man kommer hem.

NÄ, jag tror på skitiden. Men var är då högen? Kanske en sån där renlighetsfanatiker som tagit hem högen i en påse.
Ingen skithög bör ligga exponerad i naturen. Den skall grävas ned eller täckas över. Ni har ingen aning om hur många dugliga hundar som avlivats av sina förtvlade hussar sedan de rullat sig i folkbajs.

Bosse
 
E den en hög du vill ha?

Det kan inte ha varit en sådan här hög i alla fall.

hastspillning.jpg


Någon band sin häst intill ett vindskydd på Bohusleden under fikapausen. Men hag hittade ingen kniv :(
 
Nirrebosse; sa:
1. Är det vanligt att en fulltångekniv är ihålig inuti på det sättet som Bravo 1 bladet på bilden visar.

2. Nog håller väl ändå en kniv att stoppa som hastigast in i elden för att ta upp en korv till exempel? Man ska ju inte tappa den där förstås eller i stor omfattning röra om i elden.
1. Nej det är inte helt vanligt. Bravo-1 är laserskuren. Inte alla tillverkare har råd att använda den tekniken. I och med att man aplicerar skollorna och fyller mellanrummet med ett flexibelt harts så är den här konstruktionen ytterst hållbar och avsevärt lättare än den som används i samband med den traditionella tekniken.

2. Det beror på hur länge man "fiskar" efter den jäkla korven :). Man skall komma ihåg att de flesta stålsorter har en anlöpningstemperatur på mellan 140-220 grader. Det är inte speciellt svårt att komma upp i den här temperaturen (framför allt i den tunna främre delen av bladet) om man håller kniven i elden för länge.

I fallet som jag beskrev tidigare så har personen i fråga upprepade ggr och ihärdigt försökt att få upp korven, under tiden att den hela tiden rullade runt i kolen. Efteråt kylde han kniven i en vattenpöl eftersom han ville fortsätta att använda kniven till andra ändamål.

Det är visserligen så att en härdning pågår oftast mycket längre på den här temperaturen, men det är inte det vi talar om. Vi talar om ett sabotage av den redan befintliga härdningen och det kan hända avsevärt snabbare.

~Paul~
 
Re: E den en hög du vill ha?

Zeeke; sa:
Det kan inte ha varit en sådan här hög i alla fall.

Någon band sin häst intill ett vindskydd på Bohusleden under fikapausen. Men hag hittade ingen kniv :(
Äckligt. Man tycker att personen kunde ha avlägsnat bajset.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.