Stort knivintresse - välj din favoritkniv

He he jag tittade inte så noga på vad den innehöll nu. Men det blir nog med sax skulle jag tro. Skulle helst vilja ha bits och krok oxå, men det fanns alltså inte på samma. Iof så har jag den här lill leatherman i nyckelknippan och den har en ganska bra sax.

Seved
Håller med. Man skulle vilja ha både sax och krok. Med tanke på jakt och fiske så skulle jag nog trots allt välja krok eftersom jag - liksom du - har en Leatherman Micra i min nyckelknippa.

~Paul~
 
Håller med. Man skulle vilja ha både sax och krok. Med tanke på jakt och fiske så skulle jag nog trots allt välja krok eftersom jag - liksom du - har en Leatherman Micra i min nyckelknippa.

~Paul~

He he så har jag armyswissknives lite varstans i jaktryggsäcken finbyxorna och jobbarbyxorna. Så när jag tänker efter så behövs kanske inte en sax på den. Det får nog bli krok. Jag måste kolla lite mera vad som finns på dom.

Götapetter vad billig den var ALX 522:- innan frakt iof.

Seved
 
Senast ändrad:
Håller med. Man skulle vilja ha både sax och krok. Med tanke på jakt och fiske så skulle jag nog trots allt välja krok eftersom jag - liksom du - har en Leatherman Micra i min nyckelknippa.

~Paul~

Charge TTi har ju både och.. fast den är rätt dyr också. Personligen är jag supernöjd med min Skeletool CX (icke serraterad) då den är så intuitiv i användningen. En fickkniv med bithållare, tång och kapsylöppnare och framförallt den briljanta karbinhaken. Skulle vara schysst att någon gång komplettera med stora tunga Leatherman Surge.

Snygg fickkniv du hade där förresten!
 
Charge TTi har ju både och.. fast den är rätt dyr också. Personligen är jag supernöjd med min Skeletool CX (icke serraterad) då den är så intuitiv i användningen. En fickkniv med bithållare, tång och kapsylöppnare och framförallt den briljanta karbinhaken. Skulle vara schysst att någon gång komplettera med stora tunga Leatherman Surge.

Snygg fickkniv du hade där förresten!

Ja den är lite dyrare och jag vet inte om det är värt det. Är det en sax och titan detaljer i som gör det. :) fast lite sugen blir man ju. Japp skeletool verkar smidig, men vad är carbinhaken till. Ja surge verkar trevlig. Den verkar kraftig och hade den nån form av utväxling på tången.

Tackar :) den är riktigt trevlig tycker jag. En nackdel är att eggen slutar lite lågnt upp på bladet.

Seved
 
multitool

Att ni skulle fastna i multi-tool-träsket.
Det jag har behov av är Tång + Kniv när jag vandrar och fiskar. Jag har aldrig behövt använda Torx, sexkant eller Philips bits. Inte ens en vanlig skruvmejsel har jag behövt. Sax behöver jag inte om jag har kniv.

Jag har letat efter en kniv + liten tång ENBART men där går man bet. Tur då att man har bra knivar (men små då.... känn ingen press seved) och att Jula + clasan säljer billiga tänger som man inte behöver vara varsam om.

Multitool... det behöver man möjligtvis hemma eller i båten och då har jag helre riktiga verktyg

BZ/ (på dissarhumör)
 
Att ni skulle fastna i multi-tool-träsket.
Det jag har behov av är Tång + Kniv när jag vandrar och fiskar. Jag har aldrig behövt använda Torx, sexkant eller Philips bits. Inte ens en vanlig skruvmejsel har jag behövt. Sax behöver jag inte om jag har kniv.

Jag har letat efter en kniv + liten tång ENBART men där går man bet. Tur då att man har bra knivar (men små då.... känn ingen press seved) och att Jula + clasan säljer billiga tänger som man inte behöver vara varsam om.

Multitool... det behöver man möjligtvis hemma eller i båten och då har jag helre riktiga verktyg

BZ/ (på dissarhumör)

Jag håller inte med riktigt ska förklare ikväll när jag kommer hem från jobbet.

Seved
 
Att ni skulle fastna i multi-tool-träsket.
Det jag har behov av är Tång + Kniv när jag vandrar och fiskar. Jag har aldrig behövt använda Torx, sexkant eller Philips bits. Inte ens en vanlig skruvmejsel har jag behövt. Sax behöver jag inte om jag har kniv.

Jag har letat efter en kniv + liten tång ENBART men där går man bet. Tur då att man har bra knivar (men små då.... känn ingen press seved) och att Jula + clasan säljer billiga tänger som man inte behöver vara varsam om.

Multitool... det behöver man möjligtvis hemma eller i båten och då har jag helre riktiga verktyg

BZ/ (på dissarhumör)

Om du nöjer dig med simplicitet så har ju många knivtillverkare enklare varianter, som t ex Wenger Multigrip, Wenger Tradesman, Mayerco Paradox eller Wenger Mike Horn.

Wenger Multigrip
MinWengerMultigrip.jpg


Wenger Tradesman
MinWengerTradesman-1.jpg


Mayerco Paradox
MayercoParadoxBlackieCollinsdesignA.jpg


~Paul~
 

Bilagor

  • wenger-mike-horn-ranger-swiss-army-knife.jpg
    wenger-mike-horn-ranger-swiss-army-knife.jpg
    111.5 KB · Visningar: 391
Charge TTi har ju både och.. fast den är rätt dyr också. Personligen är jag supernöjd med min Skeletool CX (icke serraterad) då den är så intuitiv i användningen. En fickkniv med bithållare, tång och kapsylöppnare och framförallt den briljanta karbinhaken. Skulle vara schysst att någon gång komplettera med stora tunga Leatherman Surge.

Snygg fickkniv du hade där förresten!
Ja, tyvärr är priset lite högt. Men frestande ändå ;).

Varför gillar du karbinhaken så mycket?

Tackar :)!

~Paul~
 
mayerco Paradox

den var närmast det jag är ute efter... fast utan bitshållarn då :)

jag har multi-tool hemma som fåtts av vänligt menande familjemedlemmar, vill bara ha tång och kniv.

BZ/
 
:)
Du får komma upp med någe riktigt bra för att övertyga mig på denna punkten

BZ/

He he nej jag tänker inte försöka övertyga dej om det braiga i att ha en tång. Du får skylla dej själv ha ha :). Nej det är mest att jag slipper springa och leta efter avbitartång och näbbtången. Dels så lagar jag rätt mycket nät till mina ankor och höns och då går det åt att knippsa mycket nät och ståltråd. Så använder jag den mycket när jag skruvar ihop skaft när jag limmat scalorna till fulltångare. Sen är det mycket annat här hemma när jag går å pular.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.