Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för svar! Det märks att Fällkniven ligger dig varmt om hjärtat.:)

3G stål är ju laminerat SGPS, så det borde mycket till för att bryta en kniv i det stålet.
Det jag "oroar" mig för är risken för skador på eggen, om risken eventuellt är större med 3G än med VG10.
Som du säger är plastisk deformation att föredra framför chippning. Det finns alltid risk för chippning (speciellt med riktigt hårda stål som 3G) men det känns betryggande att du inte haft några problem med det.

När jag smaskar på för fullt föredrar jag kolstål fast det har inte hindrat mig från att skaffa både en A1 och en A2...;)

Hur är det att vässa 3G-stål?
Det är ju ett erkänt mycket hårt stål med hårda karbider som kräver både sin beskärda del av tid och tålamod hos den som vässar.
Med den mycket höga skärpebeständighet som 3G har, borde det inte vid normal användning räcka med regelbunden strigling för att bibehålla en mycket vass och bra egg?

/Lux

Jag har själv bara använt 3G stålet i U2an och liten som den är så var det mest småjobb som den fick utstå. Men till fickknivar är det ruskigt kompetent. Det var en av de vassaste knivar jag ägt och den höll eggen mycket länge. Drog den lite över läder då och då samt några försiktiga drag med keramiskt stål när det behövdes. Jag hann aldrig slipa om den innan den försvann tyvärr.

Jämfört med VG-10 som för övrigt är ett av mina favoritstål för att det är lättslipat känns det ruskigt hårt. Men vet som sagt inte hur det uppträder i större blad.

/ J
 
Kul att se dina knivar igen Mikael, det är verkligen en imponerande samling du har.
Angående 3G stålet så har jag bara positivt att säga om det. Använder det dagligen med min PXL. Vardagssysslorna sliter ju inte speciellt hårt på stålet men använder den ganska ofta till att skära ner stora mängder 10mm kartong vilket kan slita hårt på slipningen men det är sällan jag behöver göra mer än att strigla kniven då och då. Har lagt en konvex slipning på den.
Min andra kniv i 3G som jag använder är en PHK, kan ngn gissa vem som gjort omskaftningen? Den har fortfarande orginalslipningen kvar, även om jag tycker som Mikael att dom presterar bättre efter att man slipar om dom. Har fått varit med och flått ett par älgar och knäckt några leder men är fortfarande inte i ngt behov av omsorg.

da9e6ena.jpg


Fredrik

Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Egentligen är det inte svårare att underhålla en 3G egg, än en VG-10 egg.
Redskapen är desamma, ett DC bryne och en läderbit på plant underlag.
Jag köper Autosol på närmsta mack och gnider in i läderbiten.

När eggen behöver slipas om, har jag en liten 1" x 30" bandslip.
Då blir det lättare att öka eller minska eggens tjocklek, men också att få bort småskador från spik o.dyl.

Regelbundet underhåll är a och o, om kniven ska behålla sin skärpa.
Så visst behövs både läderbiten och den keramiska sidan av dc brynet.


Mikael

När jag vässar konvexa eggar brukar jag använda våtslippapper på mjukt underlag (en bit liggunderlag). Har du provat den här tekniken eller kör du alltid på frihand med bryne?
Har du någon speciell teknik när du frihandsbryner konvexa eggar?
Autosol är bra fast jag brukar (av gammal vana) använda Tormeks brynpasta, fungerar också finfint.

Är det eggskador som har varit orsak till att du har behövt slipa om en 3G-egg?
Min tanke var att om man i möjligaste mån försöker undvika eggskador och aldrig låter eggen bli slö, så borde det räcka med (frekvent) strigling. Jag baserar det på en del filmer jag sett med extrema skärtest (1000ggr tjockt hamparep och dylikt). Enda underhållet av eggen under testerna har varit några drag på en strigel då och då för att knivarna ska behålla skärpan genom hela testet). Fast det är klart att om det blir en eggskada räcker det såklart inte med strigling...;)

/Lux
 
Kul att se dina knivar igen Mikael, det är verkligen en imponerande samling du har.
Angående 3G stålet så har jag bara positivt att säga om det. Använder det dagligen med min PXL. Vardagssysslorna sliter ju inte speciellt hårt på stålet men använder den ganska ofta till att skära ner stora mängder 10mm kartong vilket kan slita hårt på slipningen men det är sällan jag behöver göra mer än att strigla kniven då och då. Har lagt en konvex slipning på den.
Min andra kniv i 3G som jag använder är en PHK, kan ngn gissa vem som gjort omskaftningen? Den har fortfarande orginalslipningen kvar, även om jag tycker som Mikael att dom presterar bättre efter att man slipar om dom. Har fått varit med och flått ett par älgar och knäckt några leder men är fortfarande inte i ngt behov av omsorg.


Fredrik

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Den där är nog den bästa jag gjort!
Kul att veta att den används.

Mikael
 
När jag vässar konvexa eggar brukar jag använda våtslippapper på mjukt underlag (en bit liggunderlag). Har du provat den här tekniken eller kör du alltid på frihand med bryne?
Har du någon speciell teknik när du frihandsbryner konvexa eggar?
Autosol är bra fast jag brukar (av gammal vana) använda Tormeks brynpasta, fungerar också finfint.

Är det eggskador som har varit orsak till att du har behövt slipa om en 3G-egg?
Min tanke var att om man i möjligaste mån försöker undvika eggskador och aldrig låter eggen bli slö, så borde det räcka med (frekvent) strigling. Jag baserar det på en del filmer jag sett med extrema skärtest (1000ggr tjockt hamparep och dylikt). Enda underhållet av eggen under testerna har varit några drag på en strigel då och då för att knivarna ska behålla skärpan genom hela testet). Fast det är klart att om det blir en eggskada räcker det såklart inte med strigling...;)

/Lux
Våtslippapper är utmärkt och trivs du med det finns ingen anledning att ändra!
Jag använder metoden tillochfrån, men jag fick lära mig använda stenar redan som barn, så när FK rekommenderar dc stenarna blev det bara så.

Eggskador får alla mina knivar i mitt jobb som kökssnickare.
Vid arbete med gamla skåp, stöter man ofta på dolda spikar och skruvar.
Så mina eggar lever ett hårt liv och diamanten får fixa akuta skador.
Väl i verkstaden får bandslipen göra eggen fin igen.

Jag har tränat frihandsslipning på billiga knivar och övat in ett lätt & jämt handlag.
Här är det bara övning, som gäller.
Det finns inga genvägar.


Mikael
 
Tack till alla som hittills har svarat om 3G-stål.
Ni gör det verkligen inte lättare för mig att låta bli att inhandla en kniv i 3G.:)
Plånboken säger nej men hjärtat säger ja...;)

/Lux
 
Eggskador får alla mina knivar i mitt jobb som kökssnickare.
Vid arbete med gamla skåp, stöter man ofta på dolda spikar och skruvar.
Så mina eggar lever ett hårt liv och diamanten får fixa akuta skador.
Väl i verkstaden får bandslipen göra eggen fin igen.

Jag har tränat frihandsslipning på billiga knivar och övat in ett lätt & jämt handlag.
Här är det bara övning, som gäller.
Det finns inga genvägar.
Mikael

Då fårstår jag, dina knivar ser troligen mer och hårdare användning under en dag än vad mina knivar ser på en hel vecka (eller två)...;)

Ett av mina mål på senare år (begynnande medelålderskris?) är att bli riktigt bra på frihandsvässning. Riktigt där är jag inte ännu men jag jobbar på det...:)

/Lux
 
Tack, men jag gissar att din samling är rätt omfattande nuförtiden.
Bilder?


Mikael

Till antalet så slår jag dig men skulle nästan byta rakt av med dig då dina omskaftningar är sanslöst fina. Samlingen växer men inte så fort längre då det sällan dyker upp ngt man saknar, blir mest nya modeller. Skulle vara kul att ta fram alla och ta lite kort men det är lite omständligt. Har inte riktigt koll på hur många det är men får vi ett par regndagar under semestern så kanske jag gör ett försök.

Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.