Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Som vanligt mycket läsvärt!

Tack nAnders!

Skall släppa hockeyfebern som gäller i den här staden för stunden och istället presentera en liten text om.....tja, varför en kniv? Idag blir det som kontrast till den förra presentation ett ytterst modernt eggföremål om än med avlägsna historiska referenser.

http://cykligare.blogspot.se/2015/04/den-perfekta-fickkniven-del-18.html

Cold%20Steel%20Hold%20Out%20III%20b.jpg

Cold Steel Hold Out III

En kniv som införskaffades oplanerat men som visade sig vara mer sympatisk än jag trott.

/ J
 
Condor primitive Bush knife

Någon som vet om Condor Primitive Bush knife kommer till Sverige? Någon importör? Designad av Matt Graham
 
Min favorit just nu min Ka-Bar bk16. Men jag gillar inte slidan eller den grova färgen som är på bladet så jag har moddat den en del. Med tanke på hur mycket lagt ner på den totalt så finns det andra knivar som är mer prisvärda. Men med färgen borta och en ny slida så gillar jag den skarpt!

Snyggt snyggt. Hur fungerar den flata slipningen på bladet? Eller är den lite konvex? Kommer ej ihåg.
 
Fick hem min idag en riktigt tung och gedigen huggare med bra handtag med hårdgummikänsla utan att vara "kletig"...
Köpte ingen slida men det följde med ett kraftigt plastfodral med klickkänsla...med mothåll för tummen när man ska lossgöra den.

Dålig på det här med att länka bilder men kanske nån annan kan....

Häftig. Jag är riktigt sugen på en sådan. Jag tror att den håller ihop riktigt bra och är säkert ett nästan perfekt val vid sidan av ett multitool. Eggen intill handtaget hade en aningen högre sabelslipning har jag för mig.

Har även tittat på Lars Monsens 3 nya knivar från Brusletto. Två av dem går mer i en Leukuutformning men med fulltångekonstruktion. Viss likhet med Villmanknivarna.

Annars verkar ju även Matt Grahams Condor Primitive Bush knife helt fantastiskt, och grymt snygg, med fodral och allt. Ger en Himalayakänsla, typ kukri, lite kombinerat med "broken back seax".


Hur ska du göra med din skrama, skulle du fixa eget fodral? En del nöjer sig med plasthöljet och monterar det i ett bajonetslida. Tror att varusteleka hade någon info om det.
 
Det blev en no10 i bubinga. Grymt skön med ett rejält grepp som passar mig än fällknivens f 1, som i mina händer är lite litet . Casström har varit väldigt bra att ha och göra med. Ser fram emot att få jobba lite med kniven snart
 
Det blev en no10 i bubinga. Grymt skön med ett rejält grepp som passar mig än fällknivens f 1, som i mina händer är lite litet . Casström har varit väldigt bra att ha och göra med. Ser fram emot att få jobba lite med kniven snart

Tack :) Det låter intressant. Jag skulle antagligen hålla med. Konmer förr eller senare köpa jag med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.