Skor utan tåklack? vilka

Men då måste du väl ha köpt clip varianten och inte PRO. Kolla på länken så står det ju att det finns två varianter.
Men de funkar väl för vanliga kängor typ Lundhags/meindel osv
 
Men då måste du väl ha köpt clip varianten och inte PRO. Kolla på länken så står det ju att det finns två varianter.
Men de funkar väl för vanliga kängor typ Lundhags/meindel osv


aha nu kollade jag noga, nej det är pro jag har men jag undrar fortfarande skillnaden på skor med tåklack och utan för jag tyckte de var ganska låga där framme för att vara anpassade för tåklack.
 
Inte säker på exakt vad du menar men jag äger just den modellen (Pro) och de ska passa utan problem till alla skor med tåklack.

Har kört med Pro på bl.a. dessa skor/pjäxkor:

Scarpa Summit
La Sportiva Spantik
Dynafit TLT 5 Mountain
 
Har ett par Grivel med "Cramp-o-matic"(Grivelspråk för tåklack...), satt som berget när tåklacken var helt fräsch på skorna men efter att ha sparkat en del sten med kängorna känner jag att det kanske trots allt skulle varit bättre med en lösning som inte var beroende av tåklackens skick.
Tänkte inte på det när jag köpte grejerna men någon här kanske vet, är det någon standard som styr storlek och placering av tåklacken?
Som framgår av bilden finns det ju inte jättemycket att vinka på men jag antar att jag inte bara hade ren tur med kombinationen Koflach/Grivel?
Eller...?
 

Bilagor

  • Grivel.jpg
    Grivel.jpg
    44.5 KB · Visningar: 579
Dina stegjärn passar alla kängor med tåklack fram och passar även dom som bara har bakre klack. Dom passar INTE vanliga fladdriga lundhags etc.

Här är två alternativ som passar

https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=LASPORTIVATRANGOSEVO_S07
https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=LASPORTIVATRANGOPRIME

Första varianten har en mjukare sula (men långt mycket styvare än ett par lundhags etc) än variant två. Ska du spendera mycket tid på framspetsarna på stegjärnen är något i still med trango prime med styv sula och häl- och tåklack ett bättre alternativ men om du kommer vandra mer så är ett par mjukare kängor med bara hälklack bättre och bekvämare och i regel billigare. Just ett par trango s evo kommer vara i kallaste laget om du ska göra de högsta bergen i alperna, inte har varma fötter och inte är särskilt snabb och till exempel ett par scarpa manta kommer vara ett bättre alternativ. Har du konditionen att gå fort framåt så räcker ett par lätta och tunna kängor långt.

Häl- och tåklack har typ en standard men det skiljer en del mellan varianterna vilka stegjärn som passar bäst. Moderna assymetriska kängor passar ofta bättre med grivels assymetriska mittstång medan klumpigare nepal extremes passar med rakare mittstång. För att det ska passa ordentligt finns det möjligheter att justera positionen framåt och bakåt både för häl och tåbindningarna men ibland kräver den främre bindningen lite jobb med en hammare för att det ska passa ordentligt. Smala kängor som scarpa phantoms kombinerat med grivelstegjärn är det behöv att man bockar den främre bygeln och gör böjen tajtare för att det ska sitta säkert.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.