Bojkotta Tierra Adventure Academy!

Naturligtvis är det så, i en marknadsekonomi reglerar marknaden så att ett företag som utbildar dåliga guider som i sin tur leder till att t ex kunder skadas eller förolyckas, på sikt får färre kunder.



Varför skall t ex staten ha monopol på tjänster som polis och försvar? Det är ju tjänster som privata företag skulle kunna sköta mycket mera effektivt.


Känns inte som det är att ta i när man jämför polis och försvar med tierra adventure academy?

Är det staten som utbildar guider annars, inte föreningar eller privata företag?

Men visst stämmer det, det hade varit mer effektivt, men effektivitet är inte alltid det man bör eftersträva.
 
Som jag har förstått det så handlar Tierra academy inte om att utbilda utbildare utan att utbilda folk till äventyrare.
Det känns som en tydlig skillnad
 
Måste säga att mitt inlägg var ironiskt och jag såg att det drog igång folk. Så sjukt pinsamt att folk reagerar på sånt här. Behöver man denna utbildning för att bli hårdhudad alpinist? Nej, berättigar denna för guideverksamhet i tex keb (utanför västra/östra?) nej.

Skärp er för fan, pinsamma vuxna individer. Låt folk gå de utbildningar de vill. Att David fält ens bemödar sig att lägga tankekraft på detta tycker jag är konstigt. Det är som att nån div1 spelare börjar klaga på fotbollsskolan
 
Så det är certifieringen som är problemet?
Inte att Tierra tjänar pengar? Vilket de gör mycket bra!

I alla utblidningar förekommer det certifiering. Jag har en hel lunta certifieringspapper i min byrålåda ifrån mitt yrkesliv.
Olika standarder samt olika värda.

Företag certifierar sig i olika ISO-standarder hela tiden. En del mer värda än andra.

Det är såklart omgivningen och branschen som bestämmer vilka certifieringar som är mer värd än andra.
De som inte är något att ha kommer inte heller att få särskilt många kursdeltagare och läggas ner.

Tierra academy har blivit en succé. Uppenbarligen finns det ett värde för varje individ att ha dessa certifikat. Annars skulle de inte betala pengar för dem.
Även branschen ser ett värde i dem.

Alla är nöjda och glada utom de som avundsjukt sitter på avbytarbänken och inte får vara med. De håller till i den här tråden.
 
1. Jag är FÖR en fri marknad och obehindrad kapitalism.

1b. Jag är MOT äventyrar certifiering. WTF är det?

2. Jag la upp detta för jag tycker Tierra är ett riktigt skitföretag. Och denna "akademi" göt inte att jag tycker bättre om dom, tvärt om.

3. Om fokus va att sprida kunskap som direkt inspirerar till att folk ska ta sig ut på för dom rimliga äventyr i bergen skulle jag inte säga något. Men att certifiera äventyrare är bar för mycket för mig. Det är så jävla pinsamt. Eftersom fokus på utbildningen är att skaffa sponsorer och uppmärksamhet så tycker jag det är relevant att kommentera. Det är ju helt fel ordning på utbildningsstegen.

Först lär man sig vad det nu är man ska lära sig sedan delar man med sig av det i den mån det har ett allmänintresse.
 
Självklart ska en genomgången kurs/utbildning rendera i ett certifikat.
Alla utbildningar oavsett bransch. Vad är det för vits med det annars??

Finns det inte på papper så är det ju som att kursen heller aldrig har existerat.

Tierra sponsrar de "bästa". De som ger bäst publicitet och avkastning. De vet såklart värdet av sponsorship och det är självklart ett smart val att ha detta som en del i kursen. Bra för alla parter dessutom. Win Win.
 
Självklart ska en genomgången kurs/utbildning rendera i ett certifikat.
Alla utbildningar oavsett bransch. Vad är det för vits med det annars??
Kunskap?

Finns det inte på papper så är det ju som att kursen heller aldrig har existerat.
Det är detta som är skälet till att utbyggnaden av byskolor ("universitet") i Sverige är meningslös, det finns så många som inte förstår poängen med utbildning.
 
Jag som går TAA vill inflika med en sak. Självklart är utbildningen en win-win-sutiation; om vi ska få den optimala och nyttiga informationen och hjälpen som vi behöver för framtida drömprojekt, så behöver även de som driver utbildningen få något tillbaks för att allt ska gå runt (ska man tänka så så kan man inte ens köpa paprika i mataffären). Att bli certifierad äventyrare i denna bemärkelse handlar inte om att vi ska få ett diplom eller kunna klättra upp för Mount Everest imorgon, utan att vi ska få veta hur vi behöver planera och vad det är som krävs för att kunna göra det, och lyckas, i framtiden (om det är det vi vill göra). Några av oss har aldrig knappt ens tältat, medan andra har växt upp i tält uppe på en topp mitt i ingenstans. Erfarenheterna skiljer sig studenterna sinsemellan, precis som erfarenheterna skiljer sig på andra utbildningar. Men alla får lika mycket möjlighet att bygga på sina egna individuella kunskaper om naturliv och äventyr genom Tierra Adventure Academy för att utveckla sin äventyrsglädje, sin pepp, sitt driv och nå sina mål genom utbildningen och framtida större drömprojekt. Jag kan inte se det som negativt att öka folks kunskaper om den lilla människan i möte med de stora naturkrafterna, stötta andras drömmar och mål, och låta dessa inspirera andra soffvärmare att komma ut i den på alla sätt hälsosamma naturen. Dessutom hittar vi likasinnade att dra med på våra andra äventyr när utbildningen är över, och det är ju fantastiskt!
 
Ser det igentligen bara som positivt sålänge folk kommer ut och gör saker istället för att sitta hemma framför tv´n . om det är så att man kan guida folk efter utbildningen är det fel, folk tjänar pengar på betydligt värre saker än detta !
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...