Torka kläder på vintern

Jag tillhör den sorten som svettas mycket lätt, vilket är extremt tråkigt. Jag har därför alltid extra underställ med på övernattningsturer. Den lyxen bär jag gärna.
Jag kör bara täta skalplagg när det regnar/blåser, annars är det kläder av som gäller vid ansträngning. Följaktligen snabbt kläder vid paus också. Kombinationen underställ och dunjacka som enda plagg på överkroppen vid rast har renderat i ett antal höjda ögonbryn. (Bra om det är möjligt att vädra dunisen efter rasten för att få den att torka ut.)

Generellt sett så är det ju egentligen "lätt" att torka kläder på vintern på grund av ofta låg luftfuktighet. Är det snöigt och allmänt kass väder så är det jobbigt på riktigt.

Borsten till snö är ett bra tips som jag skriver under på.

Även Joannas tips om torkning med 0,5 l-flaskor är grymt bra. Jag kör också samma metod med turpjäxorna när rastskorna är på eller över natten. Hetvatten i en (tät!) flaska ner i pjäxan, så har man torkat de allra suraste tjockpjäxor över natten.
 
Tillbaka i stockholm som nu begåvats med 10 minus gick jag nån timmes barnvagnspromenad bla upp o ner i hammarbybacken (en 100 m kulle centralt i sthlm med lite skidåkning på) med underställ och vindjackan jag har till löpning (adidas supernova). Känns som en bra lösning, lite kallare än vad jag är van vid och en aning svett men när jag pausade med öppen dunjacka lyckades jag vädra bort det mesta. Goretexjackan väger knappt nåt så den får stanna längre ner i ryggsäcken tills det blir blötsnö eller riktigt blåsigt. Snöborste brukar jag ha med men att vara mer generös med bränsle så man kan torka handskar/mössa/sockar i flaskor låter som en bra prio jag ska börja med. Jag är inte tillräckligt säker med bensinköket för att våga ha det inne i tältet ännu men med vintergas kan man ju köra i öppen absid iallafall. Värmen kommer då inte från köket eftersom man måste vädra ordentligt utan från varmvatten. Tack för alla tips! Det är ju sånt här som gör utsidan så fantastiskt bra!!!
 
@username2 och @vandrafjäll
Min son är 9 och vi gjorde vår första vintertälttur förra vintern, då jämtlandstriangeln.
6bbfaf27a8620274aed96190fb2f723e.jpg

Han har en hel del tältvana och jag tycker inte det är nån skillnad på att tälta på vintern eller sommarn. Några få skillnade dock.
Han bär oftast inte sin egen ryggsäck utan jag drar pulka med alla våra saker så han kan koncentrera sig på skidåkningen. Ibland tar han nåt skrymmande, typ en sovsäck bara för det pedagogiska i att alla ska bära. Ett problem vi inte löst ännu är att vi inte hittat turpjäxor för små fötter (finns säkert nånstans men man vill ju inte spenderahur mkt som helst på nåt som växes ut på en säsong. Så han åker på vanliga längdskidor o pjäxor. Lite kallt ibland. Jag kollar oftare med honom om allt känns bra, om han är kall osv. Jag har alltid med hand/fotvärmare som jag kan stoppa i hans pjäxor om det skulle krävas. Dessutom har jag hela tiden en termos med varmt vatten så han kan få lite varm choklad vid pauser. Oboy har portionsförpackningar som blir riktigt god och löser sig bra i bara vatten. Ett lätt sätt att ge honom snabbt lite värme, energi och vätska. Sen är det precis som sommarturer med barn, mindre risker än man tar själv, kortare dagsetapper och mer lägertid. För höstturen i femundsmarka köpte jag bla ett lättviktstält bara för att kånka med en 2 kg harrypotterbok... Det svåraste brukar vara att övertyga vuxna omkring en att det inte är nåt konstigt med att ta med barn på en vintertälttur, min son tycker det är toppen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
Jojosurf Torka mat i gasugn Allmänt om friluftsliv 4
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
janneeden75 Hammock - förvaring av kläder Allmänt om friluftsliv 1
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
MarkusF Miljöbovar i kläder Allmänt om friluftsliv 27
Västerdalarna Anti-bakteriella kemikalier i kläder?? Allmänt om friluftsliv 13
Äventyrspappa Miljövänliga kläder? Allmänt om friluftsliv 23
Sture E. Helly Hansen kläder Allmänt om friluftsliv 8
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...