Scouting - Gör folk till bättre människor?

Nä det har du för att du misstänker att det kan börja brinna...

Mao av samma skäl som det hålls "värdegrunds" utb.

Det måste inte ha brunnit för att man ska skaffa brandsläckare, lika lite som det måste ha begåtts brott mot värdegrund för att det ska hållas värdegrundsutbildningar.
Jag ser bådadera som förbyggande och kan man förhindra att någotdera händer med förberedelser är det väl bra?
Jag har flytväst utan att ha ramlat ur båten.

Antyder du att det förekommer brott mot värdegrunden inom scouting skulle jag gärna vilja se en trovärdig källa på det. Jag vill ogärna tro det.

/Patrik
 
Det måste inte ha brunnit för att man ska skaffa brandsläckare, lika lite som det måste ha begåtts brott mot värdegrund för att det ska hållas värdegrundsutbildningar.
Jag ser bådadera som förbyggande och kan man förhindra att någotdera händer med förberedelser är det väl bra?
Jag har flytväst utan att ha ramlat ur båten.

Antyder du att det förekommer brott mot värdegrunden inom scouting skulle jag gärna vilja se en trovärdig källa på det. Jag vill ogärna tro det.

/Patrik

Google är din vän. Scoutledare övergrepp.

Överallt där unga barn vistas med (manliga)ledare i förtroenderoll finns risken för övergrepp. Se Patrik Sjöbergs erfarenheter, konfirmationsledare, barnskådespelare i hollywood, dagis. Som sagt ingen rök utan eld. Tur att utbildningarna finns för att uppmärksamma. Synd att de skall behövas.
 
Google är din vän. Scoutledare övergrepp.

Överallt där unga barn vistas med (manliga)ledare i förtroenderoll finns risken för övergrepp. Se Patrik Sjöbergs erfarenheter, konfirmationsledare, barnskådespelare i hollywood, dagis. Som sagt ingen rök utan eld. Tur att utbildningarna finns för att uppmärksamma. Synd att de skall behövas.

Detta var ett betydlig mer nyanserat inlägg (att övergrepp kan förekomma i all ungdomsverksamhet) jämfört med det förra som jag tolkade att det skulle vara vanligare inom scouterna. Jag önskar också att inga övergrepp fanns. Även om män nog är vanligaste gärningsperson förekommer nog även det omvända. Hemskt oavsett och bra om det kan förhindras med utbildning och medvetenhet.

/Patrik
 
Detta var ett betydlig mer nyanserat inlägg (att övergrepp kan förekomma i all ungdomsverksamhet) jämfört med det förra som jag tolkade att det skulle vara vanligare inom scouterna. Jag önskar också att inga övergrepp fanns. Även om män nog är vanligaste gärningsperson förekommer nog även det omvända. Hemskt oavsett och bra om det kan förhindras med utbildning och medvetenhet.

/Patrik

Tycker ju inte man skall behöva nyansera eller relatera för jämförelse; speciellt när det handlar om ett specifikt ämne.
"Män" som pysslar med sådant söker sig inte sällan till verksamheter nära barn.
 
Tycker ju inte man skall behöva nyansera eller relatera för jämförelse; speciellt när det handlar om ett specifikt ämne.
"Män" som pysslar med sådant söker sig inte sällan till verksamheter nära barn.

Suck...

Ja, varje gång vuxna och barn umgås (i föreningsliv, på skola/förskola och inte minst i hemmet) så finns det tyvärr en risk.
Att hålla alla vuxna borta från barn är dock knappast ett alternativ.
 
Nu handlar ju Trygga Möten inte främst om att det kan vara ledare som begår övergrepp utan det handlar om såna saker som att man ska vara uppmärksam på barn som kanske far illa hemma och anmäla till socialtjänsten om man har misstankar, att man ska hålla ögonen öppna för mobbning och utfrysning och hur man ska agera i såna situationer.

Om man provar att googla på "trygga möten" så kan man läsa följande:
Trygga Möten syftar till att barn ska vara trygga i sin fritidverksamhet. Det handlar om sådant som att vara en schysst kompis men också att ledare har kunskap och mod att reagera om något händer.

Att arbeta med Trygga Möten innebär att föreningar, kårer och organisationer på allvar vågar prata om övergrepp i den egna verksamheten. Att inget sopas under mattan är avgörande för att skapa trygghet. Det behövs i alla barn och ungdomsorganisationer.

Men Trygga Möten är mycket mer än så. Här på hemsidan kan du hitta aktiviteter för barn och ungdomar och verktyg för att utveckla ledargruppen liksom hela organisationen. Plus en del annat som är till hjälp för att skapa trygga möten.
 
Hej och tack för alla svar jag fick, var ju en väldigt öppen och bred fråga som ställdes här och jag blev väldigt förvånad över alla svar jag fick.
Men nu är jag tillbaka och ska försöka fylla tråden ännu mer.

Visst kan scouting göra oss till bättre människor, vissa tar verkligen till sig det som lärs ut inom scoutingen, andra är som ni säger med nått eller några år sen går dom vidare i livet och nästan glömmer scoutingen.

Jag var med i IOGT, sågs mest som en vaktis på lokalen men fick chans vara med i scoutingen på ett hörn, men där körde man en årskull och sen
vid sommaren avslutade man scoutkursen och skickade hem scouterna sen gick man ut i skolan och marknadsförde sin scoutförening för den 1 år yngre målgruppen, lite trist tycker jag, har man väl kommit med kanske man vill fortsätta.

Jag var själv konfirmand i kyrkan, sen fick jag erbjudande om kyrkans unga och kom in i en fin gemenskap inom kyrkan vilket jag saknar väldigt mycket idag p.g.a utfrysning p.g.a. ohälsa och konflikter om vi säger så, mitt liv ställdes på kant och jag fick en massa problem och det ledde till utfrysning.


Jag läser i tråden också om scoutingens huvudpelare:

Scoutlagen

En scout söker sin tro och respekterar andras.
En scout är ärlig och pålitlig.
En scout är vänlig och hjälpsam.
En scout visar hänsyn och är en god kamrat.
En scout möter svårigheter med gott humör.
En scout lär känna och vårdar naturen.
En scout känner ansvar för sig själv och andra.

Om alla blivande scouter skulle ta till sig detta och verkligen hålla sig till denna scoutlag så skulle säkert många samhällsproblem lösas men det är svårt att kräva att barn och unga ska hålla fast vid detta hela livet.

Sen skrev ni något mer också som jag gillar, jag som gått igenom en del själv.


Scoutmetoden, som inbegriper kärnpunkterna:
-Scoutlag och scoutlöfte
-Patrullsystemet
-Learning by Doing
-Stödjande och lyssnande ledarskap
-Lokalt och globalt samhällsengagemang
-Friluftsliv
-Symboliskt ramverk


1. Man lär sig scoutlagen.
2. Man tillhör en patrull.
3. Man lär genom att göra / öva.
4. Man har duktiga ledare som lyssnar och stöttar
lika mycket som dom leder och instruerar.
5. Man engagerar sig i olika projekt.
6. Man får uppleva friluftsliv och natur.
7. Symboliskt ramverk - scoutskjortan och de symboliska innehållen?




Jag är inte heller världens klokaste människa, jag har begått många
misstag här i livet, men jag har också hamnat fel i livet då jag valde fel inriktning på utbildningen och gick in i väggen, ledde till utfrysning och lever idag sen 11 år tillbaka i utanförskap, några goda relationer till familjen har man egentligen inte heller.

Men om jag nu var med i kyrkan och kyrkans ungdomsverksamhet där man måste visa gott exempel på att göra rätt och fel, då borde vi enligt scoutmetoden lösa problemen och bagatellerna som ledde till min utfrysning. - Man får ett problem och så löser man detta genom kommunikation och därmed ordnar allt upp sig och alla kan bli vänner igen.


Det är väl lite så jag ser på scouting, man lär sig göra rätt och man lär sig att hantera problem på rätt sätt, små som stora.
Jag kanske spårar ur lite och skriver för mycket om mig själv nu helt plötsligt men det får ni ta.



Men jag vill samtidigt göra lite reklam för mig också,
kanske t.o.m. någon nappar och vill erbjuda mig någonting.


Jag är en ung man på 32 år, född med en lättare CP-skada, ganska obetydlig egentligen, men tyvärr valde jag särskolan på gymnasiet och hamnade mellan stolarna, fick ingen utbildning och lever nu på bidrag, lever idag i utanförskap p.g.a. den psykiska ohälsa jag hamnade i p.g.a. allt detta. Men en sak vet jag om mig själv, jag gillar verkligen föreningsliv, eller om jag får säga att jag älskar att vara aktiv i föreningsliv, kyrkans verksamheter eller motsvarande och har länge sökt efter nånting som kan ge mig lite luft under vingarna.

Har länge sökt efter att hyra en stuga på en lantgård där man får andas lite lantluft, vara delaktig i gårdens arbete och hjälpa till på olika sätt på ideell basis då jag har inkomst och t.o.m. hyra bostaden.

Tänk om det fanns någon scoutförening församling eller motsvarande som ville ge mig en chans, vara lite alltiallo och ta hand om scoutlokal, vara med och förbereda och ordna för scoutmöten men jag tror också garanterat att jag kunde växa in i rollen som en bra ledare - om någon skulle tänka sig att ge mig chansen till det.



Tillbaka till trådens tema, jag tror på scouting, tyvärr har jag inte fått chansen att bli scout på riktigt men skulle gärna bli även om jag är 32 år gammal, jag tror scoutingen skulle kunna lära mig mycket nya saker och man kanske kan få några nya intressen så som friluftslivet.
 
Jag är flyttbar, jag flyttar dit där någon behöver mig.

:)

Har lite skola på gång, ska hyra en övervåning av en släkting
i närheten av skolan, lite ute på landet men ändå inne i samhället
och hoppas detta kan ge mig lite luft under vingarna......

Men efter det kanske man vill hitta på nått......
Jag är öppen för förslag.
 
Scouting är en mycket bra verksamhet som liksom all annan liknande verksamhet är kraftigt beroende av ledarnas kvalitet.

Min erfarenhet efter att ha varit mycket aktiv scout mellan 15 och 23 års ålder är i princip endast god.
(Det fanns likheter med militärtjänsten och tack vare dessa erfarenheter blev lumpen likaledes enbart positiv.)

God värdegrund, precis alla värderades utifrån deras goda egenskaper och det var en självklarhet att alla var välkomna och förutsattes delta utifrån sina premisser.

Friluftsliv/bushcrafting på den nivå man ville, för oss rätt hög med återkommande långa turer i kanot eller på skidor, överlevnadshajker osv. Vi blev ett kamratgäng som umgicks både i och utanför scoutingen.

Ledarverkamheten förtjänar att framhållas. De lärospån jag själv fick genom att vara ledare under många år har jag haft nytta av hela livet inte minst i jobbet.

Jag slutade egentligen mest på grund av att KFUM-scouterna slogs ihop med frikyrkoscouterna och utvecklingen påverkades kraftigt från friluftsbetonad till religiöst betonad ungdomsverksamhet och vi var många som lade av då.

Jag tror att förmågan till att verka inom en tydlig struktur/hierarki är en av scoutingens största fördelar. Ledarskapet och initiativförmågan grundades i individen; respekt, ansvar och kritiskt tänkande förutsattes finnas hos alla.

Sedan det där med att en scout alltid löser sin uppgift - det är ett plus i min bok och något som jag själv sett ger resultat hela livet.
 
Jag känner verkligen att detta är nått jag vill fördjupa mig i,
har stora planer för skola till hösten - har säkert nämnts tidigare....

Känns som detta är helrätt för mig, att lära sig scoutingens innebörd är en del av mitt tillfrisknande och att försöka hamna på rätt köl i livet.
Ja jag sitter lite mellan stolarna och lever ganska ensamt och utstött.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
Hoztic Vad gör ni i mörkret? Allmänt om friluftsliv 31
bananmannen Gör prylarna oss dumma? Allmänt om friluftsliv 94
bananmannen (Humor): Saknade bergsvandrare gör bra plot för film. Allmänt om friluftsliv 0
Ace 374 Gör din egen spis Allmänt om friluftsliv 3
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.