Lära sig fira ifrån Internet

Hittade den här mycket säkra firningsknopen. Tanken är att belasta knopen och fira på ett enkelrep, och när firningen är klar är det bara att dra ned repet. Någon som har testat och vill dela med sig av sina erfarenheter?
 

Bilagor

  • 12922433_10153620015604010_1798401380_o.jpg
    12922433_10153620015604010_1798401380_o.jpg
    40.9 KB · Visningar: 1,295
Jag blir tveksam till att fira ifrån ett dörrhandtag, särskilt som det ser ut att vara lagat med tejp!

När det gäller knuten ser det ut som en trumpetstek (eller halv trumpetstek), vilket jag har hört att det ska gå att fira från, om man inte är så noga. Eller möjligen, om man är väldigt noga...

Jag räknar dock med att det inte går att fira från ett rep som är fastsatt i ena änden och sen dra ned det. Det vore förstås en fantastisk möjlighet, men fanns det ett säkert sätt så skulle vi vara fullständigt medvetna om detta. Jag har sett ytterligare nåt sätt, men där det också leder till döden om man råkar avlasta för ett ögonblick, eller om friktionen trots allt sviker.
 
Här ser vi ytterligare en "Armchair Commando lösning" som inte tar hänsyn till verkligheten alls.
1 Säkringspunkt, på bilden obefintlig.
2 Vid firning på utsidan av hus brukar det finnas både fönster och solskydd, nuff said.

Teoritiserande lektioner av den här oklokhetsgraden finns det gott om bl a på nätet.

I IRL så är fall en del av verkligheten, för and undvika dem behövs kunskap, omdöme och erfarenhet (skaffas genom övning, övning, övning och prövning).

Var rädda om er därute!

go tur
 
Jag misstänker att TS inte tänker fira från dörrhandtaget utan bara riggat för att kunna ta en bild.

Knuten känns... spännande...

Jag undrar vad den här knuten ska kallas med tanke på att överhandsknop går under öknamnet "European Death knot" :)

Uffe
 
Ska vi tolkat det som att ingen överlevt knuten och kan där med inte svara?Vet när jag höll på så testade vi trumpetsteken och klippte av mittenögglan, men vi vågade aldrig med en riktig firning...
 
Och om du lyckas hälla jämn belasting på knuten hela vägen ned så du överlever själva firningen så kommer nästa utmaning: Att verkligen lyckas avlasta en knut 60m längre upp...

Ungefär det enda som känns läskigare än att fira på enkelrep med en halv trumpetstek är väl att repklättra tillbaka upp för att få loss den...


Sedan har ju personen bakom bilden missuppfattat totalt. Det är ju karbinen som ska tejpas ihop, inte dörrhandtaget :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.