Vilken kniv är bäst?

Tjena, då den gamla mora kniven har haft sin tid så är det nu dags att skaffa en ny allround kniv som ska användas till vandring, kajak, fiske och allt friluftsliv i stort sett (gärna till ett överkomligt pris). Några rekommendationer kring märken och knivar?
 
En kniv låter torftigt.

Jag skulle välja kniv efter vad jag skall göra och välja en lätt för vandring och en stadig om jag planerar att tälja och eller vandra. Vid kajak gägna en mat och brödkniv och en tälja och vedkniv.

Thure
 
En ny Mora är ju ett säkert val.

Perssonkniven från Kiruna är ett dyrare och vackrare alternativ. Lätt, allround och enkel att göra ren efter t ex rensning av fisk.

//J
 
Tycker att den tråden även om man bara läser 20 slumpvisa inlägg är rätt relevant för hur komplex knivmarknaden och preferenserna hos Utsidans användare är.

Thure
 
Tycker att den tråden även om man bara läser 20 slumpvisa inlägg är rätt relevant för hur komplex knivmarknaden och preferenserna hos Utsidans användare är.

Thure
Det är förvisso sant, men att hänvisa en helt ny medlem till en idag(!) tio år gammal tråd med över 1000 sidor av inlägg? Nja, det är mer åt hållet av vad man väntar sig av dessa kända internetvarelser som i sagornas värld bor under broar, i skogen eller högt i bergen.

Men kanske var det jag som missuppfattade JohnnyLs intentioner och att han försökte vara hjälpsam?

TS, ledsen att jag tagit tråden OT.
 
Det är förvisso sant, men att hänvisa en helt ny medlem till en idag(!) tio år gammal tråd med över 1000 sidor av inlägg? Nja, det är mer åt hållet av vad man väntar sig av dessa kända internetvarelser som i sagornas värld bor under broar, i skogen eller högt i bergen.

Men kanske var det jag som missuppfattade JohnnyLs intentioner och att han försökte vara hjälpsam?

TS, ledsen att jag tagit tråden OT.
Äh, nu var jag inte bättre själv.
 
Tack för alla svar och ska kolla in knivarna som föreslogs. Haha ja jag är helt ny här på utsidan, får ta och läsa gamla trådar innan jag startar nya i framtiden
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.