Allemansrättens dag

Tänker ni er att Svenskt friluftsliv ska utlysa (eller vad man ska säga) dagen? Eller vilka ska stå bakom den?

Här finns två listor på temadagar, vilket jag antar att allemansrättens dag skulle falla under. Det gäller att hitta ett ledigt datum.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Temadag
https://temadagar.se/

Ser där att det finns både Svenska friluftsdagen (29/4) och Nationalparkernas dag (24/5).
 
Visst finns det kanske inflation i dagar men tillskillnad från mindre seriösa som "grynkorvens dag" som mest är på skoj så har vi här ett utmärkt tillfälle att hedra vår natur, friluftsliv och att vi under Allemansrättens rättigheter och skyldigheter får lov att vistas i skog och mark.

Öppet eller dolt finns det politisk/ekonomiska krafter som lobbar för att inskränka och beskära AR. Kanske inte med så stor intensitet idag men det finns. Med en dag som förhoppningsvis får ett visst genomslag skapar vi som värnar om allemansrätten en motkraft.

Att ägna tid åt en nattligt besatt figur som skriver här och på andra forum och vräker ur sig besynnerligheter det har många gjort här tidigare. Antagligen till ingen eller liten nytta. Utmattande brukar kontrahenterna låta tråden dö för att ånyo vakna till liv som i detta fall.
Möjligtvis har några lärt sig argument och att det faktiskt finns människor som vill förvägra andra människor rätten till att vistas i naturen i den form vi känner till.
Att lägga krut på en sådan här idé förefaller mig vara betydligt vettigare.

Nu finns det några få som nappat på tanken och det vore glädjande om det skulle komma något vettigt och bra ur det hela.

Om draghjälpen från Svenskt Friluftsliv skulle bli av så är mycket vunnet. Jag skulle tänka mig att med kreativitet och lite nytänkande skulle detta kunna väcka många fler människors intresse för friluftslivet. Det finns så många olika former för det så det inskränker sig givetvis inte bara till det som vi här brukar beröra. I paraplyorganisationen Svenskt Friluftsliv finns majoriteten av föreningar som borde ha intresse av detta och att en Allemansrättens Dag skulle kunna vara en gemensam nämnare till olika aktiviteter denna dag.
Dessutom har riksdagen klubbat igenom ett beslut att ännu mer lyfta upp friluftslivet och skjutit till ekonomiska medel för det. Ett exempel är att våra vandringsleder ska rustas upp.

Med den bakgrunden tycker jag att vi seriöst ska fundera på om inte Utsidans deltagare ska göra tummen upp och i någon form jobba för den här tanken.
 
Med den bakgrunden tycker jag att vi seriöst ska fundera på om inte Utsidans deltagare ska göra tummen upp och i någon form jobba för den här tanken.

Jag är dig helt enig, och kan utlova mitt personliga engagemang, och om det blir fler troligen också svenska fjällklubbens. Dock är klubben för liten för att orka dra detta själva, men om en större aktör kan ta förarplatsen så kan vi dra vårt strå till stacken.

Det hela kan bli en manifestation FÖR allemansrätten, att visa dels att vi står upp för den, men också marknadsföra den . Utbilda i vad den innebär i rättigheter och skyldigheter. Det finns en hel del info samlat ute på nätet, denna kan också med fördel dras ihop till en översitktlig sida

christian
 
Jag är dig helt enig, och kan utlova mitt personliga engagemang, och om det blir fler troligen också svenska fjällklubbens. Dock är klubben för liten för att orka dra detta själva, men om en större aktör kan ta förarplatsen så kan vi dra vårt strå till stacken.

Det hela kan bli en manifestation FÖR allemansrätten, att visa dels att vi står upp för den, men också marknadsföra den . Utbilda i vad den innebär i rättigheter och skyldigheter. Det finns en hel del info samlat ute på nätet, denna kan också med fördel dras ihop till en översitktlig sida

christian

Yes!
Bra Christian. Tummen upp för det.

Allemansrätten 👍🏻
 
Trevligt med en hyllningsdag till allemansrätten!

Däremot tycker jag inte man ska framföra det som att man tar upp AR på agendan typ som om den vore hotad eller liknande. Då visar man ju på hur enskilda lobbyister typ niking förvrränger verklighetsuppfattningen genom att öht skapa intrycket att AR ens är "under diskussion". Det är
Den väl inte. Det finns inte på kartan.
Ungefär som att i en seriös artikel ge intrycket av att forskarvärlden skulle vara uppdelad 50/50 i tron på växthuseffekten. Fast det handlar om
1/99 uppdelning.

Större hot mot allemans tillgång till naturen tror jag ligger i hur olika politik kan rucka på tex strandskyddet, eller otillräckliga regler kring att skydda gammal skog eller för allmänheten värdefulla strövområden från skogsbolagens rovdrift osv. Allemansrätten lär bestå men frågan är hur det man får tillgång till är beskaffat..
 
Jag ser framför mig en positiv dag. En dag där allemansrätten uppmärksammas för den fina rätt den är. Där information sprids, om både rättigheter och skyldigheter, och där fler får upp ögonen för den, och kommer ut i naturen.

Den är inte hotad, och ska inte framställas som sådan. Jämför tex med kanelbullens dag. En gång om året käkar varenda arbetsplats kanelbullar. det delas recept, bakas hemma.

Christian
 
Jag tycker det går lite inflation i dagar. I dag är det t.ex. måltidens dag och grynkorvens dag till intresseklubbens stora glädje, imorgon är det internationella stammningsdagen osv.

Det kan man ju faktiskt hålla med om. Idag är t ex Internationella caps lock-dagen. JAG MENAR INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.