Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält?

Att utmana sin rädsla utan att först för ufttsmässigt inse det ofarliga med situationen verkas inte riktigt förnuftigt. Det finns trots allt ett syfte med rädsla som fenomen - att varna oss för farliga situationer.

Det där låter lite väl teoretiskt. Vi talar inte om att bestiga mount everest eller gå på lejonjakt. Det är klart att man som ovan kan känna sig ängslig när mörkret faller på och det susar ödsligt i trädkronorna och man vet att alla andra ligger hemma i sina sköna sängar. Att dissekera sina känslor verkar lite överdrivet i detta fall. Man måste skaffa sig rutin. Det ordet nämnde förresten trådstartaren redan. Naturupplevelsen kan i sig vara skrämmande. Inget konstigt med det.


Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Varför campar vi när vi bor i hus? Människan har sedan urminnes tider sökt olika skydd mot väder och allehanda hot. Camping ute i (mer eller mindre "vild") natur innebär kanske att släppa taget om trygghetssamhällets eskalerande skyddsanordningar.

Att tälta i skogen innebär självfallet att släppa taget om etablerad trygghet. Inte bara yttre trygghet (el, fyra väggar, toalett osv) utan också att möta den skrämmande naturen. Speciellt som ovan kan den vilda naturen (på natten, ensam) upplevas som nåt totalt främmande och nästan hinsides. Allt eftersom man tillbringar mer tid ute brukar denna känsla ebba ut och man själv blir mera du med sin egen "vilda sida". Projektionen återtas och istället utvidgas det egna psyket. Man känner sig berikad. Samspel projektion-introjektion. Man har mött och blivit vän med skogens ande.

Så vitt jag vet är även primitiva folk rädda för mörker och skogen om natten. De har inte lärt sig att rationalisera och möter det psykiska utan förutfattade meningar. Vartenda barn vet också att det är nåt med mörkret. Att det finns nåt där. Trots de vuxnas försäkringar om att det bara är "inbillning".

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Här kommer kanske en konstig fråga, men jag undrar hur ni som ofta och gärna sover i tält vande er vid detta?
Det enkla svaret: med tiden.

Jag har gillat att någon gång sova ute i trädgården, tyckt att jag sovit gott i den friska luften osv. När det kommer till att verkligen BO i tält någon annanstans, känner jag mig lite "utsatt". Sov t ex på kalfjället i somras och när jag vaknade hade jag nästan ångest när jag kom på att jag låg därute... Då var det ändå dagsljus hela natten.
Jag förstår känslan och minns att för min del var den ganska hårt kopplad till att jag kunde höra diverse ljud men inte se något.

Jag tycker ju det skulle vara en sådan frihet att kunna sova ute och var som helst, men vågar inte riktigt. Kompakt mörker verkar också obehagligt, fastän jag inte är mörkrädd egentligen.
Ja kompakt mörker sätter fart på fantasin.

Utrustningen har jag koll på, sover skönt och fryser inte om det håller sig över nollan iallafall. (Det enda jag funderar på vad gäller utrustning är någon form av nödsändare, främst då av psykologiska skäl.)
Nödsändare är bra för psykologin både hos den som är ute och anhöriga hemma. Sen kan den ju vara bra att ha om det händer något också.
Så, jag undrar vad som är bästa tipsen för att känna sig mer rutinerad på detta område!
För mig fungerade det att jag var ordentligt trött och inte kunde hålla mig vaken alls. Så småningom vande jag mig och tycker numera att det under normala omständigheter är helt odramatiskt att sova i tält.

mvh thomas
 
Naturen är nattaktiv och flimsiga tältväggar är intet skydd mot ljud och det man bara varseblir som fantasier och ljud.
Men gillar man prestationen dagen före och ser fram mot vad man skall dagen efter brukar det vara lättare att fördraga det man hör men inte ser under natten.
Att sen känna igen diverse nattaktiva ljud har oxså en lugnade inverkan.

go tur
 
Apropå nödsändare så kan jag varmt rekommendera en Inreach SE, som man till exempel kan köpa på XXL (där köpte vi våran)
https://www.xxl.se/inreach-se-global-communicator-svart-gul/p/1095742_1_style
Med den kan man skicka meddelanden hem och då kan familjen se exakt var man är på kartan. Och sen kan de svara också förstås.
Jag skickar flera meddelanden under dagen, och sedan ett på kvällen, och talar om var jag satt upp tältet någonstans. Tycker det känns mindre ensamt när de därhemma vet var man är. :)
 
Halaj!

Nääe! Jag tycker precis tvärtemot! Jag bor ensam lite avsides och brukar inte orka låsa dörren vid läggdags. Som du gillar jag att kolla lite youtubeklipp, filmer mm. i mobilen innan jag somnar. Jag använder in-ear-pluppar. Jag_hatar_att inte höra! Tänk om det kommer en yxmördare liksom. Då hör jag honom inte!

Frågan: tälta inte vid leden. Gå 50-100 m vinkelrätt mot. Yxmördare lär inte hitta dig. En löjlig sak som hjälpte mig förr (när jag började tälta ute) var att ha kniven framme, lättillgänglig. Tanken på ett knivslagsmål mitt i busken, mitt i natten är ju helt absurd, men ändå skänkte kniven mig någon slags trygghet.
Numera bryr jag mig inte. Tryggare än i skogen kan man inte vara!

Det farligaste i skogen är väl egentligen nedfallande grenar, framförallt när det blåser en del.
 
(...) När det kommer till att verkligen BO i tält någon annanstans, känner jag mig lite "utsatt". Sov t ex på kalfjället i somras och när jag vaknade hade jag nästan ångest när jag kom på att jag låg därute... (...)
Naturligtvis teoretiserar alla vi som skriver i denna tråd - särskilt vi som inte spontant känner igen oss i den upplevelse du beskriver. Så ta alla våra åt alla håll spretande råd och funderingar för vad de är.

Jag fastnade ändå inför något i din beskrivning, som jag tycker mig känna igen - inte hos mig personligen, men hos ett av mina två barn. Samt, på ett mer teoretiskt plan, i en del av alla de teorier och tankemodeller kring människans förhållande till rummet, som jag får syssla med i min yrkesutövning.

Betrakta denna bild. Var är det troligast att en vandrande människa/människoflock slår läger? 100% av dem jag frågar på mina föreläsningar svarar: "under trädet". Nästa natt då? "Kanske vid foten av de avlägsna bergen". Aldrig rakt av i ett fritt flytande "ingenstans" mittpå stäppen, alltid på i något avseende definierad "adress" - även om det skulle kräva en omväg.

Det här verkar vara ett mycket grundläggande mänskligt behov, och ditt ångestfyllda uppvaknande "mitt ute i ett ingenstans" ute på kalfjället kan mycket väl bottna i det. Ordet "kalfjäll" är möjligen centralt i sammanhanget. Men samma "brist på adress" uppträder ju i en homogen skog utan särskilda platsmarkörer, som kan bli våra mentala "adresser". Det brukar kännas bättre, om vi "dockar" mot någon fysisk "singularitet" - gärna rumsligt skyddande som en liten havsvik eller foten av en klippa, men gärna fortfarande med utblick/överblick över omgivningen. I brist på annat åtminstone ett ensamt, torrt träd i öknen...

Detta behov kan säkert vara mer eller mindre starkt hos olika individer. Jag har två döttrar, men bara den ena har reagerat ungefär som du beskriver. Hon är en i övrigt mycket trygg person, som lustfyllt hängt med på allt äventyrligt hennes lätt galna morsa bjudit på - inkl rätt luftiga klätterturer i diverse berg. Hon liftar/reser//tågluffar ensam utan att blinka, är varken mörkrädd eller rädd för att vara/sova utomhus.
Men på våra äventyr i Alperna, Tatra m m sov vi ofta i eller nära fjällstugor, av praktiska och/eller lagliga skäl. Därför dröjde det ett tag, innan jag insåg att hon hade stora problem med (fysiskt mycket mindre krävande) vandringsturer i fjällen, när vi gick bortom lederna och slog upp vårt tält lite varstans. Hon ville hela tiden veta var vi var, när vi skulle "komma fram", och kunde inte somna i tältet, trots att jag var med.
Jag fick mig samma sorts tankeställare, när hon, ca 6 år gammal, gick in i en fullt utvecklad panikattack i vår bil, när hon insett att hennes pappa kört litet vilse bland småvägarna ute på landet. Och då handlade det ändå inte om Härjedalens inland, utan om det sommarleende, tätbefolkade Österlen.

Nu när hon är vuxen, kan hon analysera och sätta ord på sina känslor. Hon beskriver dem just som en ångest/oro/otrygghet inför den "hemlöshet" en vilsekörning eller en tältnatt ute i ett "ingenstans" innebar för henne.

Vi löste problemet så småningom genom att alltid ha stenkoll på var vi befann oss, ha flera dagars planering på var vi skulle tälta, ett noggrant val av "rumsligt definierade" tältplatser (inkl. en "vägbeskrivning" från var och en till "civilisationen"), samt ett rimligt antal klart planerade "Plan B"-reträttvägar till närmast belägna fjällstuga. Så småningom räckte det med att hon hela tiden kunde följa sin position på kartan, och att vi inte slog upp tältet mitt ute på en fjällhed/fjällsida.

Jag är ju inte alls säker på om du känner igen dig i det jag försöker beskriva ovan, men om du gör det, så testa om inte den sortens "fast adress"-tänkande när du väljer platsen för ditt tält känns som en viss lättnad.
 
Utan att ha läst hela tråden så kommer här en reflektion: Vad är det du oroar dig för?
Jag personligen har haft vissa problem med att sova under bar himmel i skogen. Jag har då oroat mig främst för att bli översprungen (inte attackerad) av älg, rådjur eller vildsvin. Särskilt under brunsten är dom ju mycket rörliga och oförsiktiga. Rädslan har eskalerat på senare år då jag har stött på mycket vilt när jag varit ute, och särskilt rädslan för vildsvin har ökat då de ofta söker sig till ungefär samma platser som jag själv gör. För att råda bot på rädslan försöker jag alltid söka upp någon form av skydd, typ en rotvälta eller stor sten att sova under/bredvid för att minska risken att bli nertrampad. Jag har många gånger vaknat av att jag haft besök av både grävlingar och sorkar, men dessa försvinner bara man ger dom en liten grymt.
Så, identifiera ditt problem och försök att finna lösningar utifrån det. Blir du tryggare av att bo vid naturliga skydd så som en sjö, ett fallet träd eller en sten? Behöver du möjlighet till kontakt med familjen?
Lycka till :)
 
En annan grej som man kan göra är att slå läger i tid. Stämningen i skogen ändrar radikalt när mörkret faller på. Speciellt om man är ensam. Det som har varit en mysig liten glänta uppträder plötsligt dystrare och den mörka granväggen står där tyst och olycksbådande. Så om man är känslig för sånt så slår man läger i god tid innan solnedgången. Sköter alla bestyr med tältuppsättning, mat och toalett medan det ännu är ljust. Sen när det skymmer så är man mentalt beredd och redo för natten.

Själv ska jag ut i skogen till helgen. Det blir två nätter. Få se hur kusligt det är. Har aldrig varit ute ensam i oktober.
 
Så mycket kloka tankar, tack alla! Att känna till platsen tror jag kan vara bra i början. Det känns nog rätt mycket tryggare när mörkret faller. Att avståndet till civilisation/nära och kära inte är för stort är nog också av betydelse. Jag tror också att närhet till den egna bilen skulle kunna vara mycket avgörande. Hund hade ju varit perfekt, men kan ju inte skaffa bara för detta. Jag tror säkert att rumsliga aspekter kan ha betydelse Joanna. Dock är det ju svårt nog att hitta ett ställe som är platt? Jag får för mig att tältets utformning kan ha betydelse också. Jag ska nog prova våra olika tält i trädgården och jämföra. I tunneltält (med absid) får jag en tydlig känsla av att vilja ha huvudet inåt! Det funkar i det ena tunneltältet, inte i det andra. Ena sonen som bara sovit i kupoltält skulle sova i tunneltält och ville då absolut också ha huvudet inåt. Han är väldigt känslig vad gäller t ex inredning, ser direkt vad som är snyggt och inte och är mitt enda vettiga smakråd i familjen (han är 12 år). Fler som får en känsla av att vilja ha huvudet inåt? Helt ologiskt...?
 
Så vitt jag vet är även primitiva folk rädda för mörker och skogen om natten. De har inte lärt sig att rationalisera och möter det psykiska utan förutfattade meningar.


Det ska nämnas att det finns ganska många miljöer där en rädsla för mörkret kan ses som fullt rationell. Skandinavien är inte en sådan miljö.

Nödsändare är bra för psykologin både hos den som är ute och anhöriga hemma. Sen kan den ju vara bra att ha om det händer något också.


Min finns enbart i fickan av rationella skäl. Jag blir stressad så fort jag inser att jag bär nödsändare och tror alltid att jag kommer att slå på den av misstag på något magiskt sätt och få så jävla mycket skit av en stor stark fjällräddare. Jag startar varje tältmorgon med att slita fram min PLB och dubbelkolla att den inte blinkar.

Men jag förstår att det kan kännas som en trygghet (vilket det alltid är, oavsett vad man känner), om man är otrygg på fjället.
 
(...) Jag tror säkert att rumsliga aspekter kan ha betydelse Joanna. Dock är det ju svårt nog att hitta ett ställe som är platt? (...)
Hmm, rent psykologiskt handlar det snarast om motsatsen till "platt" - utom av rent praktiska skäl precis på den lilla plätt där man ska rigga tältet :). På nästa skalnivå verkar människan tvärtom behöva rumsliga "ryggar" att mentalt luta sig mot: en klippskreva, strandkant, lodrät stenvägg eller (som på bilden) i brist på bättre åtminstone en torr trädstam .
(...) Jag får för mig att tältets utformning kan ha betydelse också. Jag ska nog prova våra olika tält i trädgården och jämföra. I tunneltält (med absid) får jag en tydlig känsla av att vilja ha huvudet inåt! Det funkar i det ena tunneltältet, inte i det andra. Ena sonen som bara sovit i kupoltält skulle sova i tunneltält och ville då absolut också ha huvudet inåt. (...)
Jag känner faktiskt igen detta från den "rumskänsliga" av mina två döttrar. Och hon är fortfarande rätt noga med att hennes sovplats huvudände "ankrar" mot fasta begränsningar, även inomhus. När hon hamnade i ett gästrum med en säng mitt på golvet, var hon tvungen att möblera om :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
j_felix "Get Out" Köldknäppen 2012. Blir det någon? Allmänt om friluftsliv 3
Haglöfs blir japanskt Allmänt om friluftsliv 5
MonicaKa När det inte blir som planerat - oväntade äventyr Allmänt om friluftsliv 25
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.