Sarek som "Europas sista vildmark"?

Det är ofta man pratar om att Sarek tituleras Europas sista vildmark, åtminstone i Sverige. Personligen så tycker jag att det är lite märkligt, då Sarek är så oerhört populärt och "trendy" att gå till.

Att säga att man har vandrat i Sarek är lite som ett intyg att man är riktigt bra på det här med vandring och friluftsliv.

Dock finns det böcker från Grundsten eller Calazo förlag som beskriver varenda hörn i parken. Här kan du korsa floden, där står det en gammal observationsstuga, där är det blockterräng...
Varje dal och varje fjäll har ett namn som är känt bland de som älskar friluftsliv.
Är det inte motsatt mot det som vildmark betyder?

Jag tänker då på en del nationalparker i Norge. Vem som har varit på Varangerhalvøya nasjonalpark, längst österut i Finnmark?
Lika stor som Sarek, inga vandringsleder, inga stugor, knappt någon karta om området. Det är ingen som vandrar här, kanske några få som åker skidor om vintern.

Hur många är det som vet mycket om de glaciärer på Seiland Nasjonalpark och som kan rekommendera fina vandringar där?

Vem som har läst något om de höga fjäll, kallade gáisáne (precis som i Kebnekaise), och i världens nordligaste furuskog i Stabbursdalen?

Även Øvre Anárjohka nasjonalpark, som är nu kanske lite mer känd, på grund av Lars Monsen, har bara en pytteliten parkering och bara ett fåtal jägare och fiskare kommer dit varje år.

Är dessa ställen inte mycket mer vildmark än Sarek, då? Bortglömd vildmark, som är inte populärt, som inget magasin skriver om, som ingen frågar om här på forumet?
 
Intressant infallsvinkel. Även artfjället (som iofs är väldigt litet) kan ju falla in under tråden. Har aldrig vandrat på ett så öde fjäll tidigare, såg inte en käft på 9 dagar. I Sarek finns det folk nästan vart man än går.
Men sarek var väl typ europas första nationalpark? Det är dessutom väldigt stort och oexploaterat, djuren får leva förhållandevis autonomt och störs bara av förbipasserande turister. Ingen jakt i eller i närheten av området. Långt ifrån större vägar och bebyggelse. Antalet människor som bor <2mil från reservatet måste vara under 100pers? Det är få platser i europa som ligger så avsides.
 
Om definitionen av vildmark är brist på andra besökare så är Sarek verkligen inte "Europas sista vildmark".

Stora Sjöfallet och västra delarna av Padjelanta är betydligt mer folktomt än Sarek, och i min mening lika storslaget.
 
Det som Sarek såklart erbjuder är att det finns ingen jakt, fiskeförbud, man får varken elda eller ta sig dit med båt.
Jag tycker dock att det är något naturligt som egentligen tillhör människans vistelse i naturen.

Jaga, fiska och elda får man på de flesta av de norska nationalparker som jag nämde- dock är det mest lokalbefolkningen som använder dessa rättigheter.
Medan man ser betydligt fler turister än lokalbefolkning (samer) i Sarek.
 
Senast ändrad:
Det är ofta man pratar om att Sarek tituleras Europas sista vildmark, åtminstone i Sverige. Personligen så tycker jag att det är lite märkligt, då Sarek är så oerhört populärt och "trendy" att gå till.

Du har absolut en poäng här. Begreppet "vildmark" - och ännu mer "Europas sista vildmark" - är som gjort för att ge området reklam (och jag har väl själv i någon mån bidragit till det). Men vildmark för den ene är i allmänhet kulturmark för någon annan. I detta fall samerna.

En bekant till mig skrev redan för drygt 18 år sedan en artikel med titeln "Europas största kulturlandskap" - det handlade om den skandinaviska fjällvärlden. Författaren är same och vände sig i artikeln mot den "turistifiering" som fjällen utsatts för. För honom är fjällen inte någon vildmark, inte någonstans. Jag har väl gjort lama protester mot hans påstående, eftersom jag tycker att man trots allt lyckats bevara delar av fjällvärlden från urbanisering och industriell exploatering. Att det fortfarande finns nästan helt orörda delar kvar får man vara tacksam för.

Men egentligen har han ju rätt, vildmark i sträng mening är det ju inte. Frågan är om sådan fortfarande existerar i vårt hörn av världen.

Funderar Hans
 
Sarek är väldigt fint och jag förstår mycket väl att många drömmer sig dit och gärna återkommer många gånger, jag tillhör själv den kategorin. Men om man inte vill se någon annan människa på två veckor så är det givetvis inte dit man ska planera sin sommarvandring. Sarek är renbetesland och kulturmark så nej "Europas sista vildmark" är egentligen inte passande.

Liksom att jag i min barndom felaktigt lärde mig i skolan att Europas högsta berg heter Mont Blanc och Europas största flod är Donau istället för Elbrus och Volga så misstänker jag att även Europas sista vildmark egentligen ligger någonstans i den europeiska delen av Ryssland, kanske någonstans längst upp i nordöst nära där Uralbergen möter Norra Ishavet. Men nu spekulerar jag, känner inte de här trakterna...
 
Hela fjällvärlden hade varit vildmark om inte STF saboterat stora delar med sina lyxrestauranger och hotellkomplex. Vildmarksmänniskor behöver varken stugor att sova i, microvågsugnar eller godiskioskar.

Om STF fått bestämma hade det stått en fjällstation vid Skarja.
 
Det är många turister som åker till Varangerhalvøya för att se på fåglar, där kan man relativt enkelt kryssa in många annars ovanliga fåglar i Europa
 
Finns många ställen i Jämtlandsfjällen som har betydligt mindre besökare än skrek oxå. Oldfjällen och sösjöfjällen kan man gå i hur länge som helst utan att stöta på nån annan. Dock är det ju inte så stora områden
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.