Öva med VKVs utriggarpontoner

Skaffade i våras VKVs utriggarpontoner och gjorde i går kväll en första egenräddningsövning för säsongen. Lånade förra säsongen pontoner av en kamrat.

Jag har en VKV Seagull Offshore. Jag upplevde vid övning förra säsongen att kajaken har så höga fribord vid sittbrunnen att det var svårt att häva sig upp där utan att tippa med kajaken även med utriggarna.
Samma erfarenhet igår. Testade därför igår kväll sedan att ta mig upp på akterdäck över packluckan och det kändes betydligt mera funktionellt.

Inte helt enkelt att sticka in utriggarna i stabiliseringsröret från vattnet. Dessutom så åkte motsidans utriggarrör ut när jag tryckte dit ett av rören (se filmen som länkas nedan).

Min tes är att det är viktigt med övning av alla räddningstekniker. Finns säkert många detaljer som kan förbättras.

Finns en nu 10 år gammal tråd om VKVs pontoner som är läsvärd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=36627 men där står det inte så mycket om övningar och om detaljtips.

Peter Sjödin som skriver här på forumet har lång erfarenhet.
Peter du kanske skulle kunna bidra med någon bild och lite text om ditt nuvarande upplägg, eller vill du att jag lägger in det inlägg du skickat mig på Facebook?

Läser gärna alla tips och erfarenheter av VKVs självräddningssystem.

https://www.youtube.com/watch?v=ahlEzldII78

Filmen gör inga anspråk på att vara instruktiv snarare är jag glad om ni tittar på den och kommer med tips om saker som kan förbättras.

Thure
 
Fischer edition

Skaffade i våras VKVs utriggarpontoner och gjorde i går kväll en första egenräddningsövning för säsongen. Lånade förra säsongen pontoner av en kamrat.

Jag har en VKV Seagull Offshore. Jag upplevde vid övning förra säsongen att kajaken har så höga fribord vid sittbrunnen att det var svårt att häva sig upp där utan att tippa med kajaken även med utriggarna.
Samma erfarenhet igår. Testade därför igår kväll sedan att ta mig upp på akterdäck över packluckan och det kändes betydligt mera funktionellt.

Inte helt enkelt att sticka in utriggarna i stabiliseringsröret från vattnet. Dessutom så åkte motsidans utriggarrör ut när jag tryckte dit ett av rören (se filmen som länkas nedan).

Min tes är att det är viktigt med övning av alla räddningstekniker. Finns säkert många detaljer som kan förbättras.

Finns en nu 10 år gammal tråd om VKVs pontoner som är läsvärd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=36627 men där står det inte så mycket om övningar och om detaljtips.

Peter Sjödin som skriver här på forumet har lång erfarenhet.
Peter du kanske skulle kunna bidra med någon bild och lite text om ditt nuvarande upplägg, eller vill du att jag lägger in det inlägg du skickat mig på Facebook?

Läser gärna alla tips och erfarenheter av VKVs självräddningssystem.

https://www.youtube.com/watch?v=ahlEzldII78

Filmen gör inga anspråk på att vara instruktiv snarare är jag glad om ni tittar på den och kommer med tips om saker som kan förbättras.

Thure

Jag har en Seagull Ocean med utriggare enligt Fischer edition. Jag vet inte vad skillnaden är men jag upplevde inga problem med att rigga dit dom på kajaken. Vet heller inte om FE har längre armar eller större "blåsor" för tom 95 kg kunde böka sig upp från sidan
 
Möjligen längre utriggare. Får mäta mina och jämföra med min kamrats som passar till en Anita K2 Fischer Edition. Peter Sjödin använder dubbla rör på bägge sidor för självräddning och enkla rör för stabilisering vid paddling.

För min del igår var det lite svårt att hålla utriggarröret exakt ökande rakt in i röret i kajaken.

Thure
 
Möjligen längre utriggare. Får mäta mina och jämföra med min kamrats som passar till en Anita K2 Fischer Edition. Peter Sjödin använder dubbla rör på bägge sidor för självräddning och enkla rör för stabilisering vid paddling.

För min del igår var det lite svårt att hålla utriggarröret exakt ökande rakt in i röret i kajaken.

Thure


Ska kolla på mina ikväll. Vill minnas att Magnus F nämnde att hans rör är mer koniska den första biten för att de skall vara lättare att få på plats och att detta ihop med en amortisör genom röret som håller ihop rören gör att de lätta kommer på plats
 
Ser att smartphonen tolkat fel jag ville skriva
" utriggarröret exakt pekande rakt in i röret i kajaken."

Vill också minnas att jag hört Magnus Fischer nämna något liknande.

Thure
 
Peter Sjödin som skriver här på forumet har lång erfarenhet.
Peter du kanske skulle kunna bidra med någon bild och lite text om ditt nuvarande upplägg, eller vill du att jag lägger in det inlägg du skickat mig på Facebook?

Thure, lägg gärna in mitt facebookinlägg så slipper jag leta reda på det.
 
Peter Sjödins svar på fråga om hur han riggar pontoner

Jag har dubbla rör till varje ponton för att vid behöv få så mycket stöd som möjligt. Som tur är har jag aldrig blivit tvungen att genomföra en riktig räddning efter kapsejsning. Skaften med ihoprullade pontoner har jag liggandes framåt på fördäck.
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-06-10-21-20-50.jpg
    Screenshot_2016-06-10-21-20-50.jpg
    29.6 KB · Visningar: 1,284
Peters andra pontonpar

Sen har jag ytterligare ett par pontoner utan något skaft laddade för snabb användning under paddling. En gummicord är fastsatt i varje pontonhållare och den löper i det genomgående röret för att underlätta att de snabbt kommer rätt.
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-06-10-21-26-49.jpg
    Screenshot_2016-06-10-21-26-49.jpg
    31.2 KB · Visningar: 1,025
Övningstillfälle onsdag 15 juni

Imorgon onsdag 15 juni kommer jag med åtminstone ett par kamrater testa räddningstekniker i sjön Drevviken nära Farsta vid handikappbadet vid Stora Sköndal mellan klockan 19:30 och 21:00. Vädret blir soligt och fint.

Infart via Nils Lövgrens väg i väst-ostlig riktning det är den södra av två infarter som ligger med drygt 100 meters mellanrum dvs strax söder om busshållplatsen för linje 181 "Stora Sköndal".
Badet ligger vid Rullebo i SO på kartutsnittet nedan.
Mats och Lena kommer att träna med en K2 Anita med "stigbygel" och pontoner.

Haka gärna på.

Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-05-17-11-40-47.jpg
    Screenshot_2016-05-17-11-40-47.jpg
    90.9 KB · Visningar: 860
Ser att smartphonen tolkat fel jag ville skriva
" utriggarröret exakt pekande rakt in i röret i kajaken."

Vill också minnas att jag hört Magnus Fischer nämna något liknande.

Thure

Här ser du hur Fischers pontonrör ser ut, rejält koniska. Läggs upp på akterdäck hopkopplade med en kraftig amortisör som går genom kajskens rör. Det innebär att de nästan monterar sig själva när man lossar dem från däcket och viker ut dem
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    38.8 KB · Visningar: 844
Onsdagsövningar

Man kan göra många små misstag vid övningar att lära sig av.

Som igår.

När man hoppar i från kajaken är det inte så lyckat att man sparkar iväg kanoten och det blir inte lätt att simma ikapp den när flytvästen inte är åtdragen så att den flyter upp runt huvudet i stället för att vara flythjälp runt bålen.


Det är knepigt vid eskimåsväng om nåt hamnar runt paddelskaftet. Igår var det kameran som snurrade sig runt paddelskaftet med sin säkring från flytvästen.

Bra att ha en fotograf
som dokumenterar då blir det lättare att minnas efteråt. Tack Eva.

Thure
 

Bilagor

  • DSC_0592_01.jpg
    DSC_0592_01.jpg
    61 KB · Visningar: 827
  • DSC_0597_01.jpg
    DSC_0597_01.jpg
    49.4 KB · Visningar: 1,045
  • DSC_0598_01.jpg
    DSC_0598_01.jpg
    62.9 KB · Visningar: 963
  • DSC_0605_01.jpg
    DSC_0605_01.jpg
    68 KB · Visningar: 945
  • DSC_0609_01.jpg
    DSC_0609_01.jpg
    73.6 KB · Visningar: 1,619
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tenggren Tips för att öva stormroll/c-to-c? Paddling allmänt 10
Offshore4ever VKVs 100-modeller sökes Paddling allmänt 16
Kaj Yak VKVs vingpaddel Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.