Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?]

Spindelkök med låg tyngdpunkt kräver inga tältspik för att stå stadigt. Vid minus 10 och kallare är inte gaskök optimala.

Lådkök med alla delarna fast i lådan med montage och kätting har sina fördelar.

2,5 l kastrull brukar stå stabilare och tillåter matlagning till två - tre mål. Separat vattenkittel är funkis.Kallas för kaffekanna.

Tillräckligt tjock sovsäck brukar väga mindre än två tunnare.

Fukt och tork brukar vara trösklar vid vinterbivackering.

go tur
 
Varför skall allt genast tolkas i termer av en "prestation", där den som vill testa en idé utfäst sig att uppnå något enligt några - mer eller mindre godtyckliga - regler, som ska till för att avgöra om hen "lyckats/misslyckats/fuskat" med sitt projekt? Fuskat med vad?

Jag är ju i alla fall en sån som ställer mig frågan "Vad är det du menar att du gör?".

Det finns ju också lite paralleller till tråden om Johan Ernst Nilsson.
 
Spindelkök med låg tyngdpunkt kräver inga tältspik för att stå stadigt. Vid minus 10 och kallare är inte gaskök optimala.

Lådkök med alla delarna fast i lådan med montage och kätting har sina fördelar.

2,5 l kastrull brukar stå stabilare och tillåter matlagning till två - tre mål. Separat vattenkittel är funkis.Kallas för kaffekanna.

Tillräckligt tjock sovsäck brukar väga mindre än två tunnare.

Fukt och tork brukar vara trösklar vid vinterbivackering.

go tur

Helt rätt!
Den separata vattenkitteln som nämns fyller också en viktig trivselfunktion speciellt under tider av prövning. Förslagsvis kombinerad med det gamla 25 öres tricket där vätskor brytas...
😄
 
Jag är ju i alla fall en sån som ställer mig frågan "Vad är det du menar att du gör?".

Det finns ju också lite paralleller till tråden om Johan Ernst Nilsson.
Har TS verkligen utgett sig för att jämföras med någon som ska tjäna pengar på sitt äventyr, bli omskriven i tidningar, sökt sponsorpengar och sökt fämförelse med andra "stora" "äventyrare". Är dessa, eller JEN,
verkligen måttstocken för alla eller bara för TS?

TS utgår från att han vill passa på och göra detta nu inte för att, om så, sätta andra äventyrare på plats eller känna sig mer märkvärdig än dem. Det är ingen tävling.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Tung du är, kör på!!
och skit i alla surpuppor och paragrafryttare i vissa av ovanstående poster. Ditt ansvar och relation är med Moder Jord och ingen lagbok (och ännu mindre med tyckare på internet! :).

Mitt tips är att söka dig till ställen som har en infrastruktur för sånt här och där det är mycket lättare att torka grejer, tvätta, laga käk etc fast du fortfarande bor i tält.
Jag bor i en hemmabyggd vagn (tänk cirkusvagn-manskapsbod med vedspis) i anslutning till ett slags kollektiv bestående av en kursgård och flera bostadshus. Ingen hippie-sekt utan vanligt frisinnat folk med intresse för odling etc. För en femhundring i månaden (plus el) får jag stå här med vagnen, låna dusch/toalett och tvättstuga med torkrum, och kök, och tillgång till förråd. Om jag ville bo i ett tält i skogen i närheten skulle jag säkert få låna samma grejer ännu billigare.

Stället där jag bor ligger i södra dalarna. Jag känner inte till Götet så bra men lite längre ut på pendeltågslinjerna i stockholm iaf finns det gott om vagnsbyar, kollektiv, etc där folk är redo för sånt här och inte finner det konstigt. Vet att det finns ett ställe som heter Uddebo en bit inåt schlätta, men lär ju definitivt finnas närmare götet också även om du kanske får pendla lite in till stan och skolan. Mycket smidigare och enklare än att krångla med tvättomater, laga mat i mikro på skolan, torka grejer under föreläsningarna etc ;)

Lycka till!
 
Har TS verkligen utgett sig för att jämföras med någon som ska tjäna pengar på sitt äventyr, bli omskriven i tidningar, sökt sponsorpengar och sökt fämförelse med andra "stora" "äventyrare". Är dessa, eller JEN,
verkligen måttstocken för alla eller bara för TS?

Nej, men som tolkar tråden så menar TS att han gör något "speciellt" eller "ovanligt". Och det är just den delen med JEN som jag menade att man kan dra paralleller till. Sen att JEN dessutom försöker tjäna pengar på sina "överdrifter" är en annan femma.
 
TS betraktar januari och februari som förberedelser för den riktiga vistelsen ute som börjar 1 mars, detta enl http://mittlivitelt.no/

Skulle också fundera på om service på t ex en campingplats kan fungera bättre än det initiala upplägget.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.