Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?]

Ett tips till TS

"Ibland är det förbjudet att tälta i friluftsområden

De flesta kommuner har bestämmelser om camping i de lokala ordningsföreskrifterna. Det kan handla om förbud att tälta i parker, idrottsområden eller liknande.

Det kan också finnas förbud mot att tälta i friluftsområden.

Du behöver själv ta reda på vad som gäller. Information finns hos kommunen och polisen."

källa: http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Taltning/

Spontant gillar jag TS och hans val men han borde satt sig in i Logistiken innan han gick ut med blogg/följare/sponsor. Då hade nog äventyret uppfattats mer seriöst på ngt vis. Realist och satsa på ett år punkt slut. det är ngt som inte känns riktigt bra!? åtminstone inte för folk med seriös erfarenhet/kunskap i ämnet.......

Varför inte sagt - skall försöka så många nätter som det går p,g,a olika omständigheter etc. Jag personligen hade inte orkat 2 veckor ens på gröt, bröd och bönor det krävs massor av energi för detta projekt - Protein och ännu mer protein i kyla/vintertid i min värld, min hjärna behöver detta likaså för att funka (i studier? vet ej) under dessa tuffa studieförutsättningar. Jag vet att det finns studier gjorda gällande att stora mängder animaliskt Protein kan krympa hjärnan - men vi som hållit på med avancerade Fältprojekt i tjänst och utb. vet hur Vi fungerar själva.


Fukt/torkning
Boplatser/Allemansrätten
Logistiken rent allmänt - tid/bära/stöld etc

är nog just nu de stora frågorna tror jag.
 
Senast ändrad:
*rättelse från ovan

Jag vet att det finns studier gjorda gällande att intag av större mängder Protein och lite kolhydrater kan krympa hjärnan 5% på möss

Men vi som hållit på med avancerade Fältprojekt i tjänst och utb. vet hur Vi fungerar själva och det vet förmodligen TS med givetvis.

Har ingen bekant sedan fälttiden som inte fick långa svackor, orkeslöshet efter varianter av strikt Vegandiet/LCHF mm. TS går ju även på gym ser jag och tillbaks till kallt läger (detta kräver energi tro mig)...

Uppfattas jag som negativ och jobbig skylls detta på mitt enorma animaliska proteinintag under många år :) no hard feelings TS..
 
Senast ändrad:
Jag håller helt med... Tröttsamt. Niking kan starta en egen tråd om det där ämnet (som om det inte fanns nog med sådana iofs), så kan de som vill helt kan ignorera - så återgår vi till huvudämnet och hjälper TS. Allemansrätten är relevant i sammanhanget, men please ta den bittra fajten i separat tråd.

Allemansrätten - med tillhörande allemansskyldighet - är som sagt var högst relevant för tråden, då projektidén ligger långt utanför allemansrättens ramar. Därav att jag tog upp ämnet i denna tråd. Ingen annan hade ju tagit upp den aspekten innan på trådskaparens projekt.

Osakliga personangrepp däremot borde däremot inte höra hemma i denna tråd. Men nu tycks moderatorn själv underblåsa sådant. Skärpning tack.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Enklast vore det kanske om trådskaparen arrenderade en lagom stor lägerplats av en villig markägare. Exakt hur ett sådant avtal ska se ut, samt vad arrendeavgiften ska bli, får då bli en sak mellan arrendatorn och berörd markägare.
/Niklas
 
Det är väldigt många här som har synpunkter på hur TS ska göra för att det "ska räknas". Det tycker jag är löjligt.

Go for it, säger jag. Insmugna lite här och var mellan besserwissriga förnumstigheter finns ett och annat bra tips. Lyssna på dem, skit i resten.

Själv skulle jag nog hört efter om jag kunde få låna eller billig-hyra några kvadratmeter mark i någons skog. Tänker att en fast lägerplats gör livet lättare i längden. Men något krav är det förstås inte.

Och som sagt: Det är ingen tävling. Det finns inga regler om maxgräns för inomhusvistelse eller vad det nu kan vara. Du bestämmer själv.

(I Delsjöområdet exempelvis, finns väl ett gäng vindskydd? Det är väl bara att valsa runt bland dem, ett nytt varje natt)
 
Det är klart att man kan definiera prestationen som "Sova ute de gånger det är bra väder". Det är det många som klarar. Fast för vissa blir det kanske bara 3 nätter på ett år.

Ska man bara sova ute så kan man ju sätta upp hängmattan på balkongen.

Ska man definiera det som "bo ute" så är det ju i mina ögon lite "fusk" med att tillbringa större delen av sin vakna tid inomhus.

Och ska man "klara sig utan bostad" så är det väl bara att slå sig i lag med några av alla de hemlösa som redan finns.

Det är väl detta som gör att många är lite skeptiska, vad är själva prestationen? Vad är det "ovanliga"?


Sen när det gäller allemansrätten så är väl den formulerad främst för rekreation. Jag gissar att det begrepp som en domstol kommer att hänga upp sig på är "varaktigt nyttjande".

Varaktigt nyttjande behöver inte betyda att man sover på ett ställe varje natt utan att man regelbundet sover där. Att återkomma till samma plats flera gånger under samma månad lär nog räknas som varaktigt nyttjande, och då faller det inte under allemansrätten.

Nu är ju allemansrätten inget som innehåller nåt egentligen, den är ju en summering av vad andra lagar inte förbjuder. Det är väl brottsbalken och möjligen jordbalken som kan vara relevant här.
 
Finns det regler hur länge man får nyttja ett vindskydd?

Har för att jag för länge sen hört nått om att pundare/kopparbrännare gjort så och dom gick o få iväg med allemansrätten från vindskydd/rasstugor i Stockholm omnejd...det är ju inte kul för en paranoidpundare i haschdimmorna hela tiden få besök av friluftsare och barnfamiljer med skrikandeungar - haha.


Jag har en gång träffat en totalpundare i kopparbranchen som bodde i en skog med sitt presseningskyffe.
Jag bjöd han på nån grogg han var scysst men han sa att han verkligen skyggade för folk och höll sig gömd och drog omkring som en varulv på nätterna.

Så det är nog ett ickeproblem med ockuperade vindskydd

Angående TS så kommer han nog hänga/tälta runt reservatens vindskydd och så och inte ge sig av så långt från Göteborg så han irriterar nån markägare.Delsjön,Ängårdsbergen och Sandsjöbacka är väl troliga områden.
 
"prestation"?

Det är klart att man kan definiera prestationen som "Sova ute de gånger det är bra väder". Det är det många som klarar.(...)
Ska man bara sova ute så kan man ju sätta upp hängmattan på balkongen.
Ska man definiera det som "bo ute" så är det ju i mina ögon lite "fusk" med att tillbringa större delen av sin vakna tid inomhus.
Och ska man "klara sig utan bostad" så är det väl bara att slå sig i lag med några av alla de hemlösa som redan finns.

Det är väl detta som gör att många är lite skeptiska, vad är själva prestationen? Vad är det "ovanliga"? (...)

Varför skall allt genast tolkas i termer av en "prestation", där den som vill testa en idé utfäst sig att uppnå något enligt några - mer eller mindre godtyckliga - regler, som ska till för att avgöra om hen "lyckats/misslyckats/fuskat" med sitt projekt? Fuskat med vad?
Jag kan knappt utläsa någon sådan ambition ur TS egen trådinledning:
Varför?
För att jag kan (...) En annan orsak (...) är att jag önskar visa hur lätt det är att även i en stad som Göteborg kan man tälta, campa och äventyra utan att man behöver vara skogstokig eller åka upp Mount Everest med tusen olika sponsorer. (...)
Mitt råd till TS är samma som lillspökets: låt det du gör vara något lustdrivet, precis så som du själv beskriver:
/Jag/ tycker det är vansinnigt skönt att så långt ha vaknat till ljudet av båda snö och vatten som landar på duken, och den underbara känslan av sol som skiner mig rakt i ögonen.
Sov ute när det är skönt, slafa under tak (vindskydd, skolan, kompisar, vandrarhem...) när det inte är det och skit i forummoralister och alla godtyckliga "regler" om när det räknas som "fusk". Bryt när det inte längre känns kul. Du kommer ändå att ha fått en massa erfarenheter och upplevelser utöver det vanliga. Det enda som åligger dig är att inte inför andra framställa ditt projekt som en sportprestation med förhandsbestämda regler.

Det kanske är dags att påminna om vad TS primärt varit ute efter:
(...) Först och främst undrar jag på er egna erfarenheter av att bo på 'utsidan' över längre perioder?
...och det kan man väl bidra med utan att vare sig moralisera eller försöka bestämma reglerna för när TS "lyckats" resp. "fuskat"?
 
Det är klart att man kan definiera prestationen som "Sova ute de gånger det är bra väder". Det är det många som klarar. Fast för vissa blir det kanske bara 3 nätter på ett år.

Ska man bara sova ute så kan man ju sätta upp hängmattan på balkongen.

Ska man definiera det som "bo ute" så är det ju i mina ögon lite "fusk" med att tillbringa större delen av sin vakna tid inomhus.

Och ska man "klara sig utan bostad" så är det väl bara att slå sig i lag med några av alla de hemlösa som redan finns.

Det är väl detta som gör att många är lite skeptiska, vad är själva prestationen? Vad är det "ovanliga"?

Det är ju arbiträra regler du sätter upp.

Prestationen, ja, det är nog många på det här forumet som har alternativ jämfört med den som är utan bostad.

Prestationen är i det här fallet att sova ute ett år, ett halvår hade också varit en prestation, likaså en månad. Å det är ju faktiskt ganska ovanligt...

Om det bara funkar de första veckorna så är det så, tråkigt, men inget mer med det. Den enda som drabbas av det och kanske känner ett "misslyckande" är ju TS allra helst om prestationen inte är god nog för att det finns andra som gjort annat och "värre".

Och helt och hållet negligera det faktumet (i exemplet) att denne har spenderat 2 1/2 vecka i hammocken.

Lyssnade på en som gillade att fiska idag, han hade fått en stor öring, det tyckte han var kul och han visade en bild. Det var inte den största öringen jag har sett, men jag tyckte inte det fanns någon anledning att påpeka det. Värdet av upplevelsen är ju inte beroende ab att andra "lyckats bättre". (Han har säkert fått en större fisk själv också.)

Nej nej, kom inte här och berätta att du planerar att campa en längre tid såvida du inte gör det mer extremt än den förra.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Varför skall allt genast tolkas i termer av en "prestation", där den som vill testa en idé utfäst sig att uppnå något enligt några - mer eller mindre godtyckliga - regler, som ska till för att avgöra om hen "lyckats/misslyckats/fuskat" med sitt projekt? Fuskat med vad?
Jag kan knappt utläsa någon sådan ambition ur TS egen trådinledning:

Mitt råd till TS är samma som lillspökets: låt det du gör vara något lustdrivet, precis så som du själv beskriver:

Sov ute när det är skönt, slafa under tak (vindskydd, skolan, kompisar, vandrarhem...) när det inte är det och skit i forummoralister och alla godtyckliga "regler" om när det räknas som "fusk". Bryt när det inte längre känns kul. Du kommer ändå att ha fått en massa erfarenheter och upplevelser utöver det vanliga. Det enda som åligger dig är att inte inför andra framställa ditt projekt som en sportprestation med förhandsbestämda regler.

Det kanske är dags att påminna om vad TS primärt varit ute efter:

...och det kan man väl bidra med utan att vare sig moralisera eller försöka bestämma reglerna för när TS "lyckats" resp. "fuskat"?

Det har nog att göra med jantelagen att det blir sådär.

*kör på* och så får man glädjas åt berättelsen.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.