Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har en Extrema Ratio Col. Moschin. Jag tycker att den är sjukt fin och tar fram den och tittar på titt som tätt.

Jag säger - köp
 
Paul.
modellen jag funderar på är Extrema Ratio Nemesis Desert. Modellen tilltalar mig skarpt men går på valet o kvalet.

mvh Kimmo Lilja
Har också kikat på den modellen men inte kunnat förmå mig att slå till. Dessa knivar är ju byggda som "stridsvagnar" och jag har inte riktigt någon användning för en sådan. Möjligtvis skulle den kunna stoltsera i mitt vitrinskåp, men då finns det andra mer eftertraktade knivar.

Det är bra stål i dem, Böhler/Uddeholm N690 (DIN X105CrCoMo18-2, Wf nr 1.4528, Panzer36, N690Co, N690BO), en variant på AISI 440C.

ER-knivar är välbyggda. Har aldrig hört att någon skulle ha gått sönder på annat vis än genom missbruk. Man får dock betala rätt mycket pengar och enligt min åsikt så är de trots allt lite för dyra.

~Paul~
 
En av de bäst designade svenska knivmodellerna är (enligt min åsikt) Bahcos Jaktkniv. Sandvik 12C27 stål, slagtålig plast i handtaget. Knivarna levererades med en läderslida med plastinsert och ett bryne på utsidan av slidan.

Men som sagt. Bladprofilen är så nära idealet för en friluftskniv som man kan komma.

MinBahcojaktknivbild4.jpg


MinBahcojaktknivbild3.jpg


MinBahcojaktknivbild2.jpg


MinBahcojaktkniv.jpg


~Paul~
 
Ahh, i så fall ber jag om ursäkt. Jag förhastade mig och trodde att du syftade på Chris Reeve.

Colombia är kanske inte riktigt så prisvärda ;).

~Paul~

Jag tog in CRKT i sortimentet nu. Jag såg dock att de hade lite olika stålsorter. Kan du berätta något om AUS 4, 1.4116 och 5Cr13MoV (bättre eller sämre än 8Cr14MoV?) Det fanns även en liknande stålsort som började på 9.

Med vänlig hälsning
Per
 
1. Kan du berätta något om AUS 4, 1.4116 och 5Cr13MoV

2. (bättre eller sämre än 8Cr14MoV?)

3. Det fanns även en liknande stålsort som började på 9
1. AUS-4 är ett mycket simpelt stål med ca 0,4% kol i matrisen (därav namnet). Det ligger i samma kategori som de vanliga INOX-stålen. Håller skärpa lika bra som en smörkniv ;).

Werkstoff Nr 1.4116 är ett tyskt Krupp/Thyssen stål i samma kategori som 440A.

5Cr13MoV är ett kinesiskt stål i liknande kategori som AUS 4. Rättare sagt något mellan 4 och 6 (återigen; därav namnet).

2. Som namnet antyder så innehåller det här stålet 0,8% kol, 14% krom och en den molybden och vanadin. Detta är kinesernas svar på det japanska Aichi AUS-8. På pappret ser stålet bättre ut än i verkligheten. Kan jämföras med AISI 440B men i praktiken så är det diskutabelt inte "bättre" än Sandvik 12C27 som har mindre kol i matrisen men mindre och bättre distribuerat korn..

3. Nästa steg är som du skriver 9-serien med ytterligare 1% extra kol. Återigen kinesiskt. Börjar närma sig AUS-10 och 440C på pappret men i verkligheten når det inte riktigt ända fram.

Nu pratar jag hela tiden med tanke på slitstyrka. När man dock jämför slagsegheten så kan de låglegerade stålsorterna vara jämförelsevis tuffare. Dock tål de inte lika höga HRC-grader vilket återigen sänker dem några snäpp.

Att prata om bra eller bättre stål är svårt utan att veta i vilket sammanhang stålet skall användas. Frågan är därför mer komplicerad än vad man först kan tycka.

~Paul~
 
1. AUS-4 är ett mycket simpelt stål med ca 0,4% kol i matrisen (därav namnet). Det ligger i samma kategori som de vanliga INOX-stålen. Håller skärpa lika bra som en smörkniv ;).

Werkstoff Nr 1.4116 är ett tyskt Krupp/Thyssen stål i samma kategori som 440A.

5Cr13MoV är ett kinesiskt stål i liknande kategori som AUS 4. Rättare sagt något mellan 4 och 6 (återigen; därav namnet).

2. Som namnet antyder så innehåller det här stålet 0,8% kol, 14% krom och en den molybden och vanadin. Detta är kinesernas svar på det japanska Aichi AUS-8. På pappret ser stålet bättre ut än i verkligheten. Kan jämföras med AISI 440B men i praktiken så är det diskutabelt inte "bättre" än Sandvik 12C27 som har mindre kol i matrisen men mindre och bättre distribuerat korn..

3. Nästa steg är som du skriver 9-serien med ytterligare 1% extra kol. Återigen kinesiskt. Börjar närma sig AUS-10 och 440C på pappret men i verkligheten når det inte riktigt ända fram.

Nu pratar jag hela tiden med tanke på slitstyrka. När man dock jämför slagsegheten så kan de låglegerade stålsorterna vara jämförelsevis tuffare. Dock tål de inte lika höga HRC-grader vilket återigen sänker dem några snäpp.

Att prata om bra eller bättre stål är svårt utan att veta i vilket sammanhang stålet skall användas. Frågan är därför mer komplicerad än vad man först kan tycka.

~Paul~

Kalas! Superbra information. Tusen tack.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...