Hängmatta för Chariot-vagn...Bra eller dålig?

Hej
Vi funderar på att skaffa en sån där hängmatta så att vi kan ta med vår splitter nya bebis i vår Chariotvagn. Är därför på jakt efter åsikter från de som redan har en sådan. Funkar den bra eller mindre bra?
/Mattias
 
Kanske lite väl sent med ett svar - vi använde vår hängmatta från det vår dotter var ca två månader gammal till det hon var ca 7 månader (hon blev lite för lång lite för fort). På det stora hela är jag dock mycket nöjd med den, de enda egentliga nackdelarna var väl dels att det inte riktigt gick att få den i liggande läge utan det blev nåt mittemellanläge och dels att det var lite svårt att få till säkerhetsremmarna så att hon inte gled neråt i hängmattan. För ett riktigt litet barn så misstänker jag att insatsen är bättre, men har dock inte provat den.
 
Ytterligare kommentar:

Gillar hängmattan bättre än Weber-sitsen, men som sagt, barnet hasar ner. Vi har precis börjat köra vår knappt 7 mån (och långe) son. Han har fortfarande gott om plats uppåt, men neråt sparkar han i yttertyget. Räknar med att han kan åtminstone ligga/sitta i mattan tills han blir 1 år. I jämförelse med en bilbarnstol, så är positionen mer liggande i Charioten (vi har en Corsaire XL, som är en av de högre/bredare modellerna).

Största problemet (i princip oavsett vilket sittstöd som används) som jag ser det är att hans nacke fortfarande inte klarar av att parera gupp (hålla huvudet något sånår still) när man kör lite fortare.

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Största problemet (i princip oavsett vilket sittstöd som används) som jag ser det är att hans nacke fortfarande inte klarar av att parera gupp (hålla huvudet något sånår still) när man kör lite fortare.

/Håkan

Lite mindre ryck och stötar får man med relativt lågt tryck i kärrhjulen. Har för mig att Burley rekommenderar max 2,5 bar. Val av underlag och låg fart skulle också kunna förbättra för barnet.

På grusvägar eller stigar är nog en sele och att promenera ett bättre alternativ.

Burley rekommenderar att barnet skall kunna sitta upprätt och ha på sig en cykelhjälm för att vara cykelkärremoget. De skriver att en ålder på ca 1 år är lämplig. Men samtidgt så kan man ju ha nyfödda barn i barnvagn, bilar etc så någon absolut gräns finns nog inte.

Själva hade vi ett bilbarnskydd där barnet "sittlåg" och hade visst stöd av huvudet i sidled från ca 6 månaders ålder i cykelkärran för våra barn.

Thure
 
Hur är det egentligen med hjälm i såna bebis-insatser? Jag avstod från att köpa en till vår (då) 8-månaders kille förra året eftersom försäljaren sa att det inte funkade med insats + hjälm. Men så har man ju inte hjälm i bilbarnstolen heller *hmmm*. Nån som vet?
 
Hjälmlag gäller även i kärra

KirreRG; sa:
Hur är det egentligen med hjälm i såna bebis-insatser? Jag avstod från att köpa en till vår (då) 8-månaders kille förra året eftersom försäljaren sa att det inte funkade med insats + hjälm. Men så har man ju inte hjälm i bilbarnstolen heller *hmmm*. Nån som vet?

Sdan 1 januari 2005 är det obligatoriskt med cykelhjälm för barn under 15 år och det gäller även i cykelkärra. Det förvånar mej att försäljaren inte hade koll på det!

På vägverkets hemsida kan man hämta en PDF-folder om säkerhet i cykelkärra, se på: http://www.vv.se/templates/page3____10807.aspx . Det står rätt mycket självklarheter i den men kan vara bra att titta på.

Själv har jag ingen cykelkärra än, men jag längtar efter att cykla med min dotter som snart är 4 månader. Jag uppskattar de inlägg jag hittat här på forumet om olika modeller, och funderar på en av Chariots modeller med hängmatta. De är dyra, men det verkar ju smart att man också kan ha dem till skidåkning m.m. (som diskuteras i en annan tråd).

/Anna på G
 
Hej

Vi använde en chariot med hängmatta från det att våran dotter var ca 2-3veckor, tycker det funkade bra, kan dock hålla med om att det var svårt att få henne att inte hasa ned.
Chariot cougar har ju lite fjädring så jag tycker det inte har varit något problem med att hon ska få huvudet att ligga still.
Sen det där med hjälm så har jag en egen teori, att det är säkrare fastspänd i en kärra utan hjälm än med hjälm på en cykelsits.

mvh
Johan
 
Re: Hjälmlag gäller även i kärra

Anna på G; sa:
KirreRG; sa:
Hur är det egentligen med hjälm i såna bebis-insatser? Jag avstod från att köpa en till vår (då) 8-månaders kille förra året eftersom försäljaren sa att det inte funkade med insats + hjälm. Men så har man ju inte hjälm i bilbarnstolen heller *hmmm*. Nån som vet?

Sdan 1 januari 2005 är det obligatoriskt med cykelhjälm för barn under 15 år och det gäller även i cykelkärra. Det förvånar mej att försäljaren inte hade koll på det!

På vägverkets hemsida kan man hämta en PDF-folder om säkerhet i cykelkärra, se på: http://www.vv.se/templates/page3____10807.aspx . Det står rätt mycket självklarheter i den men kan vara bra att titta på.



/Anna på G

Läste VVs folder.

Att hjälm är obligatoriskt kan jag leva med men många cykelkärror är inte anpassade för att barnen skall ha hjälm. Senare modeller av Burleys d'Lite har en tillbakabuktning av ryggnätsidan i sitsen i huvudhöjd för att barnen skall kunna sitta med huvudet i normal position utan att hjälmen baktill petar fram huvudet i bugningsposition vilket kan bli obekvämt och försvåra sikten framåt för barnet.

VVs folder talar om att barnet är helt oskyddat i en cykelkärra men alurören runt om utgör ett visst skydd (som krockbur fast inte så bra som i en bil). Om cykelkärran välter så bedömer jag barnet har god nytta av en hjälm.

Jag tycker också att det är vilseledande att tala om att barnet är mer utsatt vid en krock i och med att de sitter lågt. I själva verket torde cykelkärra vara betydligt säkrare än en cykelsits på pakethållaren eller vid styret på förälderns cykel.

Thure
 
Cykelkärra vs. cykelsits

Tack för inlägget, Thure! Jag tycker också att det på många sätt verkar säkrare i cykelkärra. Maken och andra i min omgivning är däremot lite skeptiska, så jag blir glad för alla argument FÖR kärra jag kan hitta. Följande går t.ex. att läsa i det stora cykelsitstest som bl.a. redovisats i Råd & Rön:

Cykelns tyngdpunkt och viktfördelning ändras när man har ett barn i barnsits och beroende på cykeln kan stabiliteten ändras ganska mycket. Det är extra påtagligt när föraren stiger av cykeln på en plats där marken lutar. Försäkra dig om att du kan hantera cykeln i alla lägen även när du har ett barn i sitsen.
(Citat från: http://www.cykelfakta.nu/Barnsitsar/Default.htm )

/Anna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.