mina dragkedjor går sönder..

Börja med att (försiktigt) banka ihop löparen litet - eftersom det händer dig systematiskt, så kanske det bara är löparna, som vidgar sig en aning av lite "kraftfull" hantering. och då klämmer de intDu riskerar inget med att försöka, och slipper ju byta hela låset, om det var det som var felet.
Är löparen irreparabelt skadad, går det faktiskt att köpa nya, lösa här.

En vidgad löpare vill jag inte SLÅ samman, jag tycker man har bättre kontroll på lagom återknipning med en en halvrejäl tång, typ platt-tång eller polygrip. Men principen är densamma, att få ihopa löparen men gör man det för många gånger så ger sig matrialet och då är ny löpare alt helt ny blixtlås enda rep-alternativet.

Lycka till!

/Patrik
 
Perfekt, det verkar va den sk löparen som varit för slapp. Som Patrik sa är nog tång att föredra för då har man lite mer kontroll. Nu blev det hammaren och den gick nog ihop lite väl mkt men det tror jag går till sig om inte annat med skruvmejsel.

Stort tack till er som velat bidra med tips, från förste till siste!
 
Om det inter står ykk eller riri på dragkedjan så duger den inte. Haglöfs har förmodligen ykk. Så då har du haft otur eller klantat dig. Ja,var självkritisk. Om dina gragkedjor ofta går sönder tänk på hur du gör när du öppnar. När jag fick glasögon plev jag strängt uppmanad av opikern att allid använda bägge händern när jag tog av ov och på. Men daremot har ingen lärt mig hur jag ska öppna jackan ;-).

Men mina drakgkedjeproblem kan jag nästan alltid relatera till avsakanden av det riktiga varumärket på den.

Köppte för några år sedan en Columbia regnjacka. De hade sparat på dragkedjan så nu använder jag kedjan som var tänkt för att fästa innerfleecen.
 
Jag tror de har blivit sämre. Händer mig hela tiden, förr nästan aldrig. Dragkejan på bästa fleecen gick sönder nyligen, kläppen gick av. Det är det som brukar hända mig. Det är en ganska grov YKK-dragkedja, så inget smäck.

När jag skulle försöka sätta i ett gem eller nåt istället så smulades fästet på löparen sönder. Kvar var bara en liten knopp utan nåt hål att sticka in nåt i.

I ren desperation testade jag nåt jag aldrig trodde skulle gå. Jag limmade fast en bit persiennsnöre i en ögla med superlim. Som ett uppochnervänt U, med en bit på var sida om knoppen och öglan uppåt. När det härdat droppade jag på lite mer lim intill knoppen. Döm om min förvåning när det funkade. Har tvättat tröjan två gånger efterråt och det håller. Limmet smälte ihop snöret på nåt sätt, det är stenhårt där det är limmat. Så det är ett tips. Betydligt enklare än att byta dragkedja och billigare än att köpa ny. Ser inte helknasigt ut heller. Många jackor har ju tygflärpar i dragkedjan numera så jag tror inte det sticker ut. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
elka9110 Byta mina Lundhags eller ej? Kläder 16
UnderEnTarp Mina kängor torkar olika fort! Kläder 0
Trilla Reva i mina sprillans ny byxor Kläder 2
Hybarts Hur vårdar jag mina kängor som bäst? Kläder 13
raderad04 Mina kläder andas inte? Kläder 57
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
Boelle Sy i mina goretex brallor ? Kläder 6
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
fellmann Dragkedjor Kläder 6
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
andy69 Dragkedjor... Kläder 13
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13
Henriko Ullfrottés dragkedjor Kläder 2
sandwichman Arcteryxjackornas dragkedjor Kläder 4
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Tetraone Går det att lästa ut en goretexkänga? Kläder 0
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
josohl Nya Mithril - hur går det med fleeceförstärkningen vid annat än klättring? Kläder 0
anders_b Nya kängor "går ut sig"? Kläder 13
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Mija F Hydratic IQ - går det att använda till nåt? Kläder 2
Vandrare Dunjacka som går över röva Kläder 9
martinohlson Haglöfs Foss går sönder! Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...