Trädgränsen

Nån kanske har varit inne på det men om man med fjäll menar "höjd som når över trädgränsen" så har jag för mig att sälenfjällen numera inte räknas som fjäll för att det börjat växa träd på topparna.
Jag kan inte säga när eller var jag läst/hört det men lite får du jobba själv ;)
 
Tackar för alla bidrag till tråden! Har tänkt lite på att kanske är det enklare att undersöka hur olika träslag sprider sig norrut/upp i höjden.
 
Hej!

Har du funderat på att analysera fjärranalysdata (satellitbilder, flygfoton etc). Historiskt sett är det tunt med bilder över fjällkedjan men lite data bör gå att hitta.
 
Hej!

Har du funderat på att analysera fjärranalysdata (satellitbilder, flygfoton etc). Historiskt sett är det tunt med bilder över fjällkedjan men lite data bör gå att hitta.

Detta blir väl lite off topic, men vi har forskare hos oss (Mittuniversitetet) som använt sig av de isländska sagorna och andra skriftliga källor för att spåra klimatförändringar och dess påverkan på människornas liv. Ett udda grepp, men som ger en kvalitativ nyans på ett forskningsfält som annars ofta domineras av kvantitativa mätningar.

mvh
Anders
Forskningskommunikatör på Mittuniversitetet
 
Det var två grepp som känns lite udda till en början men som uppenbarligen har något för sig. Jag håller med om att det är svårt att få överblick över spridningen genom att åka iväg en helg till ett område man inte känner till. Dessutom är det stora ytor det rör sig om...
 
Och ja, jag håller med om att det vore fånigt att kalla det fjäll idag. Men miljön på toppen är ändå är helt klart annorlunda jämfört med de oräkneliga skogsklädda berg som syns därifrån. "Semifjäll" kanske ;).

Det är väl ändå så att man kan anta att de platser som slutar på "vard" är just vard och inte fjäll.

http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/Naturreservat/Norra-Mora-Vildmark/folder-sve.pdf
 

Bilagor

  • Screenshot from 2016-09-29 12-37-56.png
    Screenshot from 2016-09-29 12-37-56.png
    282.1 KB · Visningar: 434

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...