Paddling och prylar

Sitter och läser nya inlägg (i gamla trådar) och funderar lite på vilka prylar man tar med sig, vilka kläder man väljer osv.

Men här tänkte jag hålla mig till prylarna och jag är intresserad av synpunkter, man lär sig alltid en massa bra saker.

1. Om jag ska ut ensam i skärgården har jag med mig en PLB. Jag har kommit fram till att det är så mycket man kan råka ut för och man kanske behöver hjälp. Man kan bli akut sjuk och trycka på en knapp är kanske vad man orkar med. Min livskamrat känner sig också lugnare om jag har PLB:n med.

2. Jag navigerar med GPS. Kommer fortsätta med det. Den hänger i ett snöre runt halsen och jag vet alltid var jag är under vilka siktförhållanden som helst. En Etrex drar inte mycket batteri och jag har en GPS till med som reserv, samt kompass och karta såklart. Jag har en knappstyrd GPS som kan hanteras med en hand och är läsbar i starkt solsken. Och nej, jag vill INTE navigera med mobiltelefon.

3. Jag har två mobiltelefoner med mig. En smartphone (brukar vara avstängd under färd) så jag kan hålla mig ajour med vädret och en knapptelefon med helt annan batterikapacitet. Den fungerar även i ösregn. Båda är vattentäta men smartfånens skärm funkar inte i regn överhuvudtaget. Mobiltelefoner telefoner klarar enligt min (något begränsade) erfarenhet inte att bli översköljda hela tiden så OM jag har en mobil ovan däck så ska den ligga i en plastpåse.

Jag är inte begränsad till inner- och mellanskärgård utan vill gärna ut i yttersta skärgården. Jag ger mig inte ut på havet (typ till Gotland/Sandön) men över Kalmarsund (i höjd med Blå Jungfrun) har jag färdats ett par gånger och jag kan tänka mig att Grisslehamn-Eckerö kan bli aktuellt.

Ovan uppräknade prylar känns prioriterade idag, de är alltid med. PLB:n var inte med (glömdes) på en paddling mellan Strömstad och Brofjorden nu sommaren 2016 men vi var två i början och tre från Hamburgersund. Då kändes den inte avsaknaden av PLB:n särskilt viktig.

Hur gör ni andra paddlare?
Är ni skickliga karta&kompass-navigatörer och lite konservativa?
Eller har ni redan övergått till mobiltelefons-navigering?
Någon som börjat med AIS?
Har jag fastnat i det förflutna eller är jag naiv prylnörd?

mvh thomas
 
Jag tänker i stort på samma sätt som du när jag gör mina långpaddlingar, t.ex. HBB.

Min yttersta säkerhet är PLB - den är viktigast. Sen har jag även en VHF för att kunna prata med andra båtar och t.ex. sjöräddningen. Har använt den en gång för att larma att en annan paddlare verkade ha blåst ut till havs (men så var det inte visade det sig för helikoptern hittade honom på annan plats.) Här hade en PLB varit ett lite trubbigt instrument.

Brukar även ha en Spot, fast det är mest för att visa min färdväg på bloggen.

Har alltid sjökort och kompass, men min gps är den jag använder mest. GPS:en har jag fast monterat med ett RAM-fäste på kajaken. Eftersom jag är beroende av gps har jag även en reserv nedpackad och den har kommit till bruk en gång när jag av misstag råkade skada minneskortet vid batteribyte.

Har en fast monterad solpanel på kajaken som kontinuerligt laddar ett batteripack på 13000 mAh. Därifrån laddar jag gps:ens AAA-batterier på kvällarna.

/Peter
 
Jeg brukte Spot før men har ikke betalt abonnement i det siste. Vurderer å skaffe meg PLB istedenfor.

Jeg navigerer i all hovedsak med kart, kompass om nødvendig (det er det sjelden her), og om jeg bruker GPS (den er med, men i hovedsak for tracket) så er det hvis jeg er blitt (veldig) i tvil hvor jeg er, eller for å bekrefte at jeg er der jeg tror. (F.eks. i tåke.)

VHF har jeg med meg på langtur, om jeg padler i gruppe og områder der jeg regner med å kunne treffe på båter. Gidder sjelden hvis jeg bare padler bort langs land hjemmefra, og sånt. :)

Med en overnatting eller flere har jeg også med meg ekstra batterier, og en batteripakke som lades med solcellepanel som jeg også har med ved lengre turer.
 
Sitter och läser nya inlägg (i gamla trådar) och funderar lite på vilka prylar man tar med sig, vilka kläder man väljer osv.

Men här tänkte jag hålla mig till prylarna och jag är intresserad av synpunkter, man lär sig alltid en massa bra saker.

1. Om jag ska ut ensam i skärgården har jag med mig en PLB. Jag har kommit fram till att det är så mycket man kan råka ut för och man kanske behöver hjälp. Man kan bli akut sjuk och trycka på en knapp är kanske vad man orkar med. Min livskamrat känner sig också lugnare om jag har PLB:n med.

2. Jag navigerar med GPS. Kommer fortsätta med det. Den hänger i ett snöre runt halsen och jag vet alltid var jag är under vilka siktförhållanden som helst. En Etrex drar inte mycket batteri och jag har en GPS till med som reserv, samt kompass och karta såklart. Jag har en knappstyrd GPS som kan hanteras med en hand och är läsbar i starkt solsken. Och nej, jag vill INTE navigera med mobiltelefon.

3. Jag har två mobiltelefoner med mig. En smartphone (brukar vara avstängd under färd) så jag kan hålla mig ajour med vädret och en knapptelefon med helt annan batterikapacitet. Den fungerar även i ösregn. Båda är vattentäta men smartfånens skärm funkar inte i regn överhuvudtaget. Mobiltelefoner telefoner klarar enligt min (något begränsade) erfarenhet inte att bli översköljda hela tiden så OM jag har en mobil ovan däck så ska den ligga i en plastpåse.

Jag är inte begränsad till inner- och mellanskärgård utan vill gärna ut i yttersta skärgården. Jag ger mig inte ut på havet (typ till Gotland/Sandön) men över Kalmarsund (i höjd med Blå Jungfrun) har jag färdats ett par gånger och jag kan tänka mig att Grisslehamn-Eckerö kan bli aktuellt.

Ovan uppräknade prylar känns prioriterade idag, de är alltid med. PLB:n var inte med (glömdes) på en paddling mellan Strömstad och Brofjorden nu sommaren 2016 men vi var två i början och tre från Hamburgersund. Då kändes den inte avsaknaden av PLB:n särskilt viktig.

Hur gör ni andra paddlare?
Är ni skickliga karta&kompass-navigatörer och lite konservativa?
Eller har ni redan övergått till mobiltelefons-navigering?
Någon som börjat med AIS?
Har jag fastnat i det förflutna eller är jag naiv prylnörd?

mvh thomas

I skärgården, inner mellan och ytter är det karta och kompass som gäller för mig. GPS ger mig visserligen exakt position men ingen vettig överblick. På kartan kan jag se hela StAnna och sen blixtsnabbt "zooma" in och se detaljerna kring min position. Att kompass och karta drar 0 mAh per dygn är ett extra plus men med min nya solpanel är det en mindre grej. Jag testade med GPS förra sommaren men det var inget som gjorde succé. Jag vill som sagt ha detaljkännedom runt mig men även översikt 10-20 distansminuter runt mig och det blir "klyddigt" med GPS tycker jag.

Har en PLB via jobbet som jag brukar ha med mig
 
Ibland fallerar GPSer på ett eller annat sätt. T ex kan minneskortet få dålig kontakt eller elektroniken skadas av vatten eller vibrationer.

GPS backar jag upp med smartphone.

Tryckta kartor ger oöverträffad överblick men GPS kan ge snabbare navigering om man har huvuddragen av geografin klar för sig i huvudet.

Vad gäller säkerhet menar jag att det man som kajakpaddlare, speciellt i våra kalla farvatten, gör själv förebyggande och i skarpt läge betyder mer, än vad räddningstjänst kan bistå med i ett senare skede.

Men satellitlarmsystem kan vara användbara vid allvarliga tillbud där man förlorat sin förmåga att förflytta sig.
VHF har jag haft med vid långpaddling och när jag varit ledare för grupper. Kanal 16 eller nödraket/nödbloss borde kunna vara värdefullare än t ex PLB om man kan få kontakt med närliggande farkoster i ett nödläge.

Thure
 
VHF har jag haft med vid långpaddling och när jag varit ledare för grupper. Kanal 16 eller nödraket/nödbloss borde kunna vara värdefullare än t ex PLB om man kan få kontakt med närliggande farkoster i ett nödläge.
Thure

Jeg har signalpenn i vestlommen, og fallskjermrakett med for å kunne gi synlig signal. Har nylig brukt VHF for å prøve å få kontakt med en båt som så ut til å ville kjøre oss ned –*men det hjelper lite om ikke den andre båten hører på. (Men tilfeldigvis - får vi anta - slakket han opp og endret kursen da jeg endelig så navnet på båten og tok den med i oppkallingen...) Da kan det være greit med et signal enten ved lyd eller lys, som kan vekke vedkommende fra dvalen.
 
1 PLB blev mitt val först och främst gentemot SPOT. PGA att kommunikationen verkade säkrare både vad det gällde signal och vem som tog emot och reagerade på signalen. Kan ju vara fel uppfattat av mig förstås...
VHF har jag inte riktigt funderat på, verkar ha vissa fördelar men det krävs certifikat och tydligen är det mycket bra om man kan se namnet på fartyg man vill tala med. PLB:n kräver inget abbonemang och det är bara en knapp att trycka på. Kändes enklast då, när jag gjorde valet.

2 GPS är jag nu beroende av (nja inte helt) därför har jag en i reserv. Karta och kompass ska givetvis med också, kartan för översikt och kompassen tar ju inte mycket plats/vikt. Jag kan navigera med karta och kompass men i ytterskärgården och under dåliga siktförhållanden är skillnaden stor. Jag seglar och trampar min Hobie Adventure Island som alltså har ett visst djupgående vilket gör mina vägval lite annorlunda då grejor går sönder om jag kör på grund.

3 Jag har kommit fram till att jag behöver ha med mig 2 mobiltelefoner. Smartmobilen för att få mina väderprognoser och knappmobilen för att ringa med (under alla tänkbara väderförhållanden). Obs! Ibland måste högtalarfunktionen användas då det har kommit in vatten i normala högtalaren. Testa gärna era mobiler i duschen!

Jag har aldrig funderat på nödraketer men har alltid en mycket stark pannlampa med (och en Navisafe runtstrålande lanterna).

Bör man ha VHF och nödraketer?

mvh thomas
 
Det kommer vel litt an på hvor hen du padler. Hvis jeg padler i områder der jeg vet at det ikke er telefondekning, så har jeg i hvert fall med VHF også. Jeg har en med nødknapp på, som altså sender ut nødsignal til andre i området dersom det trengs. Det kan jo være kjekt å komme i direkte kontakt med noen i nærheten som kan hjelpe.

Men at jeg kjøpte den var i utgangspunktet fordi det er særlig kjekt om man padler tur med stor gruppe, for turlederne å ha kontakt. Spesielt dersom man deler opp og blir flere grupper i samme område. Nødfunksjonen kom med på kjøpet.

Det viktigste er vel alltid å unngå å havne i nød, men det kan man jo ikke alltid styre. Man skal jo ikke behøve å kjøpe seg enhver dings for å padle på havet –*men jo mer utsatt og perifert jeg padler, jo mer har jeg med.
 
Märkligt nog hamnar jag nog i facket konservativ karta och kompassnavigatör. Det är märkligt för att mina vänner nog betraktar mig som en pryltok i vanliga fall.

Jag använder endast karta och kompass som navigationshjälpmedel, ser inte ett behov av något annat.

Jag paddlar sällan/aldrig ensam och jag har aldrig sett någon större anledning till att skaffa en PLB eller Spot. Dessutom finns ju faktiskt mobiltäckning i Stockholms och Södermanlands yttersta skärgård där jag oftast paddlar. Jag har mobilen med mig och tillgänglig från sittbrunnen i ett vattentätt skal (som jag faktiskt litar på - det är väl testat).

Telefonen används även för att kolla väderleksrapporter inför nästkommande paddeldag.

Jag har powerbank med mig för att kunna ladda mobilen.

I övrigt har jag utrustning, kläder och mat för att klara mig några dagar utöver planerat.

Har funderat på nödraketer men inte införskaffat än.

Skulle jag paddla i mer utsatta miljöer (har funderat på att runda Lofoten tex så skaffar jag nog både WHF och PLB så vida det inte redan finns i den lilla grupp jag lär paddla med.
 
Hej!

Jag kom igår hem efter fem dagars paddling i Stockholms mellan/yttre skärgård, Ornö - Myggskären - Norsten - Bullerö och tillbaka.

Använder uteslutande karta/kompass då jag tycker det är kul och för att jag uppskattar själva "hantverket" i navigeringen.

Att tex med marschkompass krysspejla sin exakta position ger mig stor tillfredsställelse, och ger trevlig stimulans under långa överfarter.

Jag skulle gärna ha en gps för att i efterhand kunna följa mina äventyr och som reserv, tips mottages tacksamt!

Blev premiärtur för PLB också, ger onekligen en trygghet att ha den med, framförallt då jag alltid paddlar ensam.
 
Kanske lite OT eftersom jag mest paddlar dagsturer i kända vatten utanför Lysekil. Men då har jag i princip bara flytväst, flottör och ombyte om jag skulle gå runt. Ev. en kompass om det finns risk för dimma.
Vi har ganska kraftig trafik i farleden utanför under juli, men då gäller det bara att hålla sig undan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.