Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring

Grabben börjar skolan till hösten och vi planerar cykla med påhängscykel dit och hem. Det är omkring 6 km så det är lite för långt för att han redan ska cykla helt för egen maskin, i alla fall på morgonen då både han och föräldrarna har tid att passa.
Det ska vara en påhängscykel som ska vara enkel att montera av och på - påhängscykeln ska stanna på skolan medan mamma eller pappa cyklar vidare till jobbet. Mamma och pappa cyklar "citybike" (21 vxl med pakethållare och skärmar samt fälgbromsar) och krävs särskilda fästen på dragcykeln ska det alltså gå att köpa två fästen till en påhängscykelcykel.
Påhänget ska funka året runt.

Fäster man alltid runt sadelstolpen?
Ska påhängscykeln ha broms eller inte?

Har sett att biltema har en för 999 kr.
Någon med erfarenheter av den?

Tips på andra?

Sökte här på utsidan och hittade lite gamla trådar men inte några specifika tips om modeller utan mer diskussioner om fenomenet som sådant.

/Patrik
 
Mina erfarenheter

Ingen broms. Kan bli ungefär lika kul som när barnen som dras på snowracer bakom skridskoåkande förälder upptäcker det härliga ljudet av bromsen mot isen. Finns viss risk för irritation om ni har bråttom ;-) Tror inte de görs med broms.

Vad jag vet fästs de bara i cykelstolpen, men jag tror utbudet har ökat.

Jag skulle om jag köpte en påhängscykel köpa en med växlar. Med en oväxlad cykel kan barnet bara hjälpa till i mycket låg fart. Skulle jag göra om resan nu (började då sonen var 5) så skulle jag köpa en konstruktion där man lägger framhjulet på barnets (egna) cykel i en vagga bakom den vuxnes cykel. Då kan man lyfta av den och låta barnet cykla själv då det vill och haka på då det börjar bli jobbigt eller om man har bråttom. Nackdelen är väl dels att det blir mer som släpar med den vuxnes cykel (vet ej om det är lätt att koppla loss) och att barnet har kvar sin broms...

Lycka till!
 
Ingen broms. Kan bli ungefär lika kul som när barnen som dras på snowracer bakom skridskoåkande förälder upptäcker det härliga ljudet av bromsen mot isen. Finns viss risk för irritation om ni har bråttom ;-) Tror inte de görs med broms.

Vad jag vet fästs de bara i cykelstolpen, men jag tror utbudet har ökat.

Jag skulle om jag köpte en påhängscykel köpa en med växlar. Med en oväxlad cykel kan barnet bara hjälpa till i mycket låg fart. Skulle jag göra om resan nu (började då sonen var 5) så skulle jag köpa en konstruktion där man lägger framhjulet på barnets (egna) cykel i en vagga bakom den vuxnes cykel. Då kan man lyfta av den och låta barnet cykla själv då det vill och haka på då det börjar bli jobbigt eller om man har bråttom. Nackdelen är väl dels att det blir mer som släpar med den vuxnes cykel (vet ej om det är lätt att koppla loss) och att barnet har kvar sin broms...

Lycka till!

Nja, vagga går nog bort - dels skulle det då behövas två vaggor (två dragcyklar) eller lätt att koppla av vagga och dessutom tror jag det blir trångt med cykelväskor på pakethålalren om man ska klämma dit en vagga.

Tänkte som du ang broms, tack för att du bekräftar min tanke där.
Får se hur det blir med växlar eller inte.

Som sagt, ser fram emot tips på modeller, med för- och nackdelar.

/Patrik
 
Biltema har en tung utan broms och växlar.

Funtrailer tysk finns för ett och två barn 0-6 växlar.

Har pratat med en nöjd kollega som kört funtrailler i flera år. Han köpte dock via cykelfrämjandet som inte verkar sälja den längre. Finns någon återförsäljare i Sverige.
Själva har funtrail en websajt och webshop från Tyskland som verkar maskinöversatt till Svenska. Hade nog hellre köpt av en svensktalande men värsta fall får jag prata engelska med tysken bakom shopen.
Verkar vara bra men dyr.
Tyvärr verkar de bara ha 1 och 6 växlar att välja på numera, 3 vore mer lagom tycker jag.

Om inte någon annan har andra tips?

/Patrik
 
Inget tips men om biltemas påhängshoj i kvalitet är minsta lik deras cyklar så vill jag starkt avråda från den. Vet inte om den är av annat märke, isåfall kanske den funkar.
 
Bogserstång till cykel

När barnen var mindre använde vi en bogserstång. Se denna sida: http://www.trail-gator.com/
Vi hade pakethållare på vuxencykeln så när vi kopplade loss barncykeln spännde vi fast bogserstången mot pakethållaren med en rem.
 
Vi köpte en Follow Me när barnen blev för stora för cykelkärran. Då kan man använda barnens vanliga cykel:

http://bracykelvagnar.se/index.php?route=product/product&manufacturer_id=7&product_id=88

Fördel med ovan- egna cykel och kan koppla loss och cykla själv. Nackdelen: barnet kan bromsa vid bogsering.

/Patrik, som har fått tag på en beg funtrailer nu (av en kollega) och jagar nu extrafäste, funtrailer nytillverkas inte längre enligt webhopens mail-svar och de har dessutom inte detta äldre fäste som reservdel, ska prata med en smed om han kan göra ett nytt extrafäste
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Supergoofy Påhängscykel/Tandemtrailer på en MTB Barn och friluftsliv 2
Låba Påhängscykel Barn och friluftsliv 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...