Mont Blanc aug med UCPA - handskar

Tja!

Har sett att det finns ett flertal trådar ang. bestigning av Mont Blanc med UCPA här och det verkar råda mer eller mindre konsensus om att det är en överlag mycket härlig upplevelse. Jag åker ner i början av augusti och har extremt höga förhoppningar om två riktigt fina veckor i alperna.

Det är egentligen bara en sak kvar på utrustningslistan och det är handskar. Jag har sedan innan ett par Hestra Army Leather Heli Ski som jag tänkt använda på bl.a. toppturerna (och ta med ett par tunna liners för säkerhets skull).

Jag är dock mer osäker på vilken typ av handske som är lämplig för dagar man tillbringar på glaciärer m.m. men som kanske inte riktigt blir så kalla så att de gör skäl för hestrahandsken. Är det någon som har värdefull input på vilken handske som är lämplig eller kanske har testat själv och kan rekommendera ett par tas sådan input tacksamt emot!

//A
 
Precis som du tänker, en lite tunnare smidigare handske räcker gott, man/jag brukar kunna hålla mig varm om händerna när jag är aktiv, typ skidbestigning, vandring eller löpning. Och då är jag ändå en ganska frusen typ.
Jag har och har haft några bra "mindre" handskar än dina Hestra, dock finns såklart ingen av modellerna exakt längre. Men jag skulle kolla typ dessa i butik, de tar vind och har lite foder. (Vet inte vad du vill ha för grepp inuti, gummi/plast eller läder.) Se inte för mycket på exakt modell, men typen, menar jag. Lite nättare, men inte bara en vante, liksom.

Arc'teryx Venta:
http://www.arcteryx.com/product.aspx?language=EN&category=Accessories&subcat=Gloves&model=Venta-Glove
Black Diamond Terminator:
http://blackdiamondequipment.com/en_SE/climbing-gloves/terminator-glove-BD801664_cfg.html#start=21
Marmot Spring Glove:
https://marmot.com/products/details/spring-glove?utm_expid=1002275-6.Hbt6eBQwRHOSW1HmvRMouA.0&utm_referrer=https%3A%2F%2Fmarmot.com%2Fproducts%2Fmen%2Faccessories%2Fgloves--mitts
 
Tack båda för svaren! Det är precis den typen av handskar jag pratar om. Det får nog bli en rundtur till Clas och Addnature senare idag för att prova lite.

Thanks!
 
Utgår från att det är Chamonix som Mt Blanc-kursen utgår ifrån och isåfall bör du gå till Quechua/SImond-butiken och köpa dig ett par dessa för 20 euro.


Jag köpte ett par på impuls för de satt så bra och bibehöll bra fingertoppskänsla. Hade också ett par Hestra i bagaget (som jag älskar) men har svårt att föreställa mig handskar med bättre valuta för pengarna än de där (för slitjobb på glaciär/klippa).
 
Tjena,
2011 gjorde jag Mt Blanc kursen med UCPA. Mycket givande och gav många självinsikter om hur kroppen fungerar =) Vi hade kanonväder under hela första veckan och även vecka två då vi kom upp på toppen första försöket. Vi gick Gutier rutten upp. Vilken led som de tar verkar bero lite på gruppens nivå. Spridd nivå..."lätt" led.

Angående handskar så minns jag att guiderna hade rejäla arbetshandskar i skinn. Bitvis är det vajer att hålla i på Gutier rutten eller armeringsjärn. Slitaget kan bli ganska rejält så köp inte för dyra handskar. Det är så klart möjligt att ha ett par mer "alpina" handskar i ryggan när ni kommer upp i snön.

Ett tips är, trots vikten, att ta med sig två 7dl termosar med te/kaffe/varm saft då vätskesystemen upphörde att fungera runt 4000m pga is i slangen (då blåste vi ändå tillbaka vattnet ner i behållaren). Extra godis/druvocker är också bra då det behövs på nedvägen.

Lycka till
/Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3
amandasol Muztagha ata aug 2012 Expeditioner 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...