Köpråd cyclocross

Funderar på att byta ut min hybrid mot en CX för ffa jobbpendling.

Någon som kan hjälpa mig med kommentarer om denna: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOODDAPEX/on-one-dirty-disco-apex-cyclocross-bike

Fullcarbon känns ju väldigt trevligt (för en prylnörd som jag). Hur är dock övriga komponenter? Finns med antingen Tiagra eller Apex. Vilken variant är bäst? Är kanske inte någon av dem tillräcklig - måste man upp till 105 för att det ska växlas ordentligt?

Andra förslag? Lägger gärna inte mycket mer än 10kkr. Tänk på att den främst ska användas för jobbpendling i gbg, 2x10km per dag.

Tack på förhand!
 
På mobilen hittar jag ingen spec på prylarna på cykeln.
De som 'kan' nåt om cyklar brukar avråda från full-carbon i den prisklassen. Som f.ö. är klart ovanför 10.000 med dagens kurs.
Jag rekommenderar generellt att köpa från lbs för möjligheten att testa plus att det ofta ingår service.
Cykloteket har Specialized Diverge för 11.000, xxl har White-cyklar för liknande.
På nätet o kanske nånstans i stan finns Cube för 12.000.
Trex har cross rip för 14.000. Då får du hybrid-skivbromsar.
Canyon, oftast mycket för pengarna, har inflite i olika spec'ar/prisklasser.
Jag tror alla de är bättre i prisklassen, jut för att de satsat på kompnenter ist f kol.
 
Funderar på att byta ut min hybrid mot en CX för ffa jobbpendling.

Någon som kan hjälpa mig med kommentarer om denna: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOODDAPEX/on-one-dirty-disco-apex-cyclocross-bike

Fullcarbon känns ju väldigt trevligt (för en prylnörd som jag). Hur är dock övriga komponenter? Finns med antingen Tiagra eller Apex. Vilken variant är bäst? Är kanske inte någon av dem tillräcklig - måste man upp till 105 för att det ska växlas ordentligt?

Andra förslag? Lägger gärna inte mycket mer än 10kkr. Tänk på att den främst ska användas för jobbpendling i gbg, 2x10km per dag.

Tack på förhand!

Discon är en rätt prisvärd cykel, men, den har SRAM komponenter som är dyrare att byta än shimano vilket kan vara bra och veta när pendling står i fokus. Utöver det kan det vara bra och känna till att kolfiberramar inte tål lika mycket stryk som en stål- eller aluminiumcykel, framförallt om du ramlar (och slår vassa kanter mot ramen) eller krockar med något.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.