Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning

Var kanske lite otydlig. Har med i ryggsäcken och har tagit som sist när huvudvärken kommer smygande efter 2 timmar. Tar inte förebyggande.
 
Också drabbad.

Visst, en värktablett förstör mycket av träningen men så länge det är undantag och inget man gör rutinmässigt så.


MEN, just Eeze och annat diklofenak så väldigt starka grejer i förhållande till andra värktabletter. Sverige (som normalt är väldigt restriktiva) är ett av få länder som fortfarande har det receptfritt.
Bla. Danmark tog bort det som receptfritt http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11756
 
Precis, så länge man inte tar det rutinmässigt och man är frisk i övrigt så går det bra.

Bra att den inte intogs före också, jag blev lite orolig där :)

Det kan vara lite svårt att sitta och spekulera på ett forum om orsaken men jag skulle kunna göra en gissning.
Vid migrän vidgas blodkärl i hjärna och man gissar sen att det sker ett läckage av olika ämnen som ger en retning av nervceller.
Vid ansträngning vill ju kroppen har runt mer blod och då vidgas också blodkärlen.
Har man dessutom salt/vätskebalansen i obalans så kan det vara svårt att veta om vätska går från blodbanan och in i vävnaderna eller tvärtom. Men har man svettats mycket tappar man salt och kan behöva få i sig lite extra.

Till sist är det lätt att göra sin egen vätskeersättning för att få kroppen att på optimalaste sätt ta upp vätska från tarmen. 1l vatten, 1/3 dl socker plus 1/2 tsk salt.
 
Det är tydligen en myt att man behöver dricka mer än man är törstig. Det stora problemet verkar vara att folk dricker för mycket.

Under ansträngning är det normalt och till och med bra att tappa vätska.

Drick efter törst är det som gäller!

Källa: vetenskaplig genomgång med referenser:
http://tranastyrka.se/vatskebalans-saltbalans-och-motionarer/

Artikeln innehåller en hel del sakfel så långt jag kan se utifrån min sakkunskap. Den blandar ihop osmolalitet med normalvärdet för natrium i blodet (om jag tolkar siffervärden rätt). Svett innehåller mer salt än blodserum osv. Sen kan jag inte bedöma själva kärnan i artikeln då man måste ha tillgång till de metaanalyser av olika forskningsartiklar. Men det som är riktigt är att det egentligen i första hand är salt/vätskebalansen som är viktig.
Den studie som jag kan dra mig till minnes utfördes på soldater, främmlingslegionärer tror jag det var. De delades in i 3 grupper, 1 grupp fick ingen vätska, 1 grupp fick dricka fritt och den 3e vägdes och fick dricka motsvarande viktförlusten. Grupp 3, alltså de som vägdes, fick mest vätska och orkade mest.
Det som skulle vara intressant för motionären är frågan om hur skillnaden är mellan att dricka vatten eller isoton vätska, dvs vätska balanserad med salt i nivå med kroppens saltnivå.
 
Egentligen kan jag för lite om ren träningsfysologi för att kunna göra en adekvat bedömning, egentligen är jag nog också för ointresserad men jag skall läsa igenom artikelserien ordentligt. Det jag noterade först var i alla fall att det inte verkar handla om en "vanlig" vardagsmotionär utan det handlar nog om dem som ligger på en högre nivå och springer maraton mm. Sen en liten fundering till från min sida är om man börjar diskutera sal/vätskebalansen på en djupare nivå måste man börja fundera på de olika vätskerummen i kroppen, det som finns i blodbanan, det som finns mellan cellerna och det som finns inuti cellerna.

Det blir snart som den gamle föreläsaren sa: Ni tycker det här verkar lätt men vänta tills jag har förklarat! :)
 
Sluta med att gissa eller försöka googla dig fram till en diagnos! Boka tid för ett läkarbesök och om provtagningar visar att du inte har någon medicinsk diagnos kan du igen börja fundera på vad du kan ändra i din kosthållning och livsstil.
 
Otränad tror jag vi kan plocka ur ekvationen. Som vardagsmotion cyklar jag mig svettig 2 x 30 minuter (2x45 på vintern) i träningskläder till och från jobbet varje vardag sedan ett drygt år. Utöver det MTB och lite innebandy. Dock ingen styrketräning som var det jag gjorde som vardagsmotion innan jag började cykla. Jag har haft lite problem med migränhuvudvärk som i princip försvunnit med cyklingen, försöker att trycka på ordentligt när jag sitter på cykeln, men det här händer någon gång per år. Kanske har lite sånt här fast i light-variant då och då. Ska kolla länk, tack.

Kan nämna att igår svettades jag klart mer än vanligt. Blev en timme cykel och sen en timme innebandy i en *väldigt* varm sporthall, andra klagade också på att det var bastu.

Det du beskriver är i min värld vardagsMOTION, det är inte träning som förbereder dig för HÅRDA cykellopp som varar i flera timmar. Men känner ju inte till allt kring din träning etc. Känns mest troligt du överanstränger dig och försätter kroppen i nån form av chock. Finns massa möjliga scenarier, mjölksyraförgiftning, obalans i elektrolyter, omfattande vävnadsskada (inflammatorisk reaktion) etc etc De cykelpass du beskriver som hårda låter som de ligger på en nivå som kräver lång, hård träning gradvis stegrande över en lång tidsperiod, kanske flera år för att du ska kunna genomföra dem utan att överanstränga dig.

Jag vet inte din exakta träningsrutin, vad du tränar på för intensitet, vilken intensitet du har när du får problem. Oavsett kör du antagligen för hårt för dina förutsättningar om du vill hålla dig frisk och hel. Finns sjukdomar också men det är dessbättre ovanligt. Det ger inte så mycket för normala människor att träna på en nivå där kroppen hamnar i chock. Men klart är man Carolina Kluft och vill förbättra sig måste det till extrema metoder men hon har/hade dels väldigt bra gener, dels en extremt vältränad kropp och dels kanske fördelarna övervägde nackdelar och risker med extremt träning. Det är också så att ju bättre kondition man får ju snabbare återhämtning får man. En otränad person skulle antagligen kunna klara av att springa/gå 10 mil men skillnaden mot en person tränad för det förutom tiden det tar, är att den otränade skulle må väldigt dåligt efteråt och kanske få rejäla problem med skador. En korrekt tränad person för uppgiften skulle antagligen kunna gå/springa 10 mil om dagen många dagar i sträck. Men skulle fortfarande inte va direkt hälsosamt.
 
Får skriva bättre när jag är vid dator men det är inga extrema grejer jag får huvudvärk av. Jag börjar mer och mer tro att det är mitt myckna svettande som gör att det händer. Sitter just nu med smygande huvudvärk efter 45 km MTB, riktigt varmt och ca 20 km singletrack för er som vet vad det är (mkt rötter och sten och trixande). Svettades floder. Hade laddat med bra frukost och Vitargo, körde liten kaffepaus och en energigel och lunch direkt vi var klara. Kom just hem och nu är det piller som gäller för att det inte ska bli sämre. Inte så farligt nu men utan Eeze skulle de bli soffan ikväll. Ska ta mig i kragen och kolla upp detta.

Känner mig i hyfsad form på 178cm/80kg och var lite lite snabbare idag än en motionär som körde Sthlm Triatlon under tre timmar. Svårt att förklara för er som inte cyklar MTB men det är lite annorlunda. Ibland kan man rulla men man jobbar med hela kroppen mestadels för att krångla sig över rötter och sten och ibland blir det pulsrusning när man ska uppför något brant. Lite mer on/off än löpning och för mig väldigt svettdrivande.
 
Eftersom den här diskussion mest verkar handla om vätska vill jag bidra med min egen erfarenhet, samtidigt som jag uppmuntrar dig att faktiskt gå till en läkare och kolla upp saker.

Själv pressar jag tänder när jag sover. Har jag inte bettskena för avlastning vaknar jag med huvudvärk, sover jag utan skena flera dagar i rad är jag så illamående att jag kan vakna mitt i natten för att kräkas. Det är en stresspåverkad spänningshuvudvärk som påverkar musklerna runt omkring huvud och nacke.

När jag anstränger mig ordentligt i ett elljusspår eller vid en brant backe kommer jag ofta på mig själv att bita ihop käkarna som ett skruvstäd. Nu är jag, oftast, medveten om detta och märker ganska snart när det händer. Men om jag fortsätter och anstränger mig väldigt nära max under en längre tid har jag tidigare kunnat ha ordentlig huvudvärk efter passet.

För att självdiagnostisera detta fenomen skulle jag helt enkelt föreslå att du funderar på om du är öm/trött i käkmusklerna när det inträffar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.