Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Nej, den ackumulerade belastningen blir ju faktiskt, förutsatt att tidsplanen följs, större.

Njae, du vet ju inte hur det skulle blivit.
Om jag paddlar 30 mil, cyklar 50 mil och sedan vandrar 20 så kanske sadelskavet omöjliggör vandringen, men omvänt så hade det gått bra.
Därför vill jag påstå att en fastlagd expeditionsplan endast genomförts om den följs.
Ändrar man sig så är det OK, men med transparens mot publik och sponsorer.
 
Men nu handlar det väl om att skida en visst sträcka, sen vandra eller cykla eller vad han gör och sen tillbaka och skida resten av sträckan?

Jämför:
paddla 30 mil
cykla 50 mil
vandra 20 mil

med:
paddla 15 mil
flyga 15 mil
cykla 50 mil
flyga 65 mil
paddla 15 mil
flyga 50 mil
vandra 20 mil

Eftersom de extra resorna tar tid så kommer han ju behöva ta sig fram fortare, det blir färre vilodagar. Förutsatt att han följer samma tidsplan.
 
Ja men for tusan hur tankte Du nu Nermander?

Johan har ju gatt ut med att hans expedition ar den forsta i varlden att ta sig mellan nord och sydpolen. Det ar banne mig omojligt att tolka det pa annat satt an att det ar utan motor och utan avbrott. Det ar ju dar svarigheten ligger. "The Last Great Adventure – Pole2Pole"

Att resa mellan nord och sydpolen med motor ar det manga som har gjort.

Magnus H.
 
Ja men det var väl hans plan att göra så också? Och sen har han insett att planen kommer att spricka?

Och när han insett att planen kommer att spricka så har han väl två alternativ:

1. Avbryta helt
2. Försöka göra det bästa av situationen

Och vad jag kan se försöker han göra det sistnämnda.

Sen är det väl fullt förståeligt att han inte riktigt har möjlighet att göra några större uppdateringar av sin hemsida när han är ute och rör på sig, så det kan såklart finnas information där som borde ha ändrats.

Han har väl inte försökt dölja att planen har spruckit?

Han kommer väl också att ha färdats hela sträckan utan motor, men inte i oavbruten följd utan uppdelat på etapper.


Visst, han kommer inte att ha gjort det enligt sin plan, men han kommer att ha erfarenheter från hela sträckan och han kommer att gjort något som väldigt få andra har gjort.
 
Nja det ar ju en av knackfragorna om han har forsokt att dolja flygningen eller inte. Johan skidade forst till Ellesmere Island. Sedan dok han upp pa Resolute Bay. Det ar 100 mil daremellan och han flog den strackan. Enligt Outside framgar det inte i Johans blogginlagg att han tog flyget.
 
Fast det där med "utan motor" verkar ju ha varit skitsnack från dag 1. Så här står det ju på hans blogg:
http://www.pole2pole.net/2012/03/13/johan-slar-tillbaka-mot-falska-anklagelser/ sa:
“The team will use skis, dogsled, solar power, bikes and sail boat to be able to travel between the poles. Any distance that can’t be done without engine will be climate compensated”
Vad fasen, så länge han betalar de kronor det kostar att klimatkompensera kan han flyga hela vägen utan att bryta mot sina uppsatta mål. Väl mycket politikersnack för min smak.
 
Blir bara ju tramsigt äventyrare ger sken av att göra expeditioner av miljömässiga själv. Faktum är att Sveriges mest kända äventyrare med Sträng, Pompe, Wester i spetsen verkligen inte är några miljömässiga förebilder. Snarare tvärtom. Miljöbovar som flyger kors och tvärs över jordklottet och bestiger toppar. Helt onödigt egentligen. De är inte nyskapande som för en sport framåt i utveckling. Det är kopior på ävenytyr som gjordes för 100 år sedan. Det ända dessa äventyr genererar är lite större självförtroende för äventyraren själv och kanske en artikel att läsa i Outside.

Om Ernst Nilsson istället hade kört med raka puckar och varit ärlig redan från början och medget att han helt enkelt göra dessa expeditioner för att det är så jävla kul samt att det boostar hans ego så hade fallet inte blivit så stor som det nu blir när man försöker spela miljöhjälte och äventyrare på samma gång.
 
Fusk är kanske inte ordet jag skulle använda men kanske lite vilseledande i alla fall.
Möjligen helt oavsiktligt, men lätt att bli förvirrad ändå som åskådare. Hoppandet hit och dit med diverse flygresor gör ju att det känns som nån slags multi-etapp-resa snarare än en ihållande expedition. Det här med klimatkompensation är ju rätt krystat, förbättrar eller förskonar inte miljön i realiteten. Träffade Johan på en Elbrus-resa 2005, var en glad, trevlig, energisk personlighet vill jag minnas. Och verkade fokuserad på äventyrandet som ett yrke. Ett yrke som verkar ha en hel del avigsidor , jakten på rekord och spektakulära saker för att skapa intresse, etc.
 
Kom igen

Nu har jag läst texten i Outside, och även Johans svar på hemsidan samt i Dagens Media.

I min värld är det ett glasklart misslyckande av expeditionen.

Om man påstår att man ska göra det sista äventyret, att ta sig för egen maskin - utan hjälp av motorer - från Nordpolen till Sydpolen och i samma programförklaring jämför sig med Amundsen och Shackelton så förväntar jag mig att det är just så det ska gå till. Från punkt A till B i en sammanhängande resa. Allt annat är ett misslyckande.

Jag tycker det blir bara fånigt när han säger saker i stil med "jag kämpar på, det är ingen tävling, jag gör det för min egen skull". I så fall kanske man inte ska marknadsföra sig så hårt, utan genomföra expeditionen utan medieexponeringen.

Det blir lika löjligt när han säger att Explorersweb inte ser det som konstigt att man delar upp en expedition i flera sträckor, eftersom hela grejen med just den här resan är att genomföra "a unique journey still undone and one of the most difficult adventure projects ever attempted; Pole2Pole!"

Jag må vara naiv, men säger man att man ska göra "the most difficult adventure project ever attempted" så förutsätter jag att man gör det helt själv, utan följebil, utan flygresor, utan att flyga in mat etc.

Att han nu harvar runt och flyger fram och tillbaka för att beta av hela sträckan känns bara fånigt. Bättre att erkänna sitt misslyckande och försöka igen.
 
Och om han försöker igen, och får problem på nån annan sträcka? Grejen med att "köra klart så gott det går" är ju att han får erfarenhet från alla sträckor.

Och om ingen annan gjort nåt liknande tidigare så är det väl det svåraste nån försökt hittills? Inte det svåraste som nån nånsin kommer att försöka med.

Om han gör det med influgen mat så står det ju öppet för nån efterföljare att göra det HELT på egen hand. Det är bara att börja planera din expedition som skall bräcka honom! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...