Varför används inte ringklockan mer?

Ja det brukar vara så att de fluoriserande tajtbrallorna alltid uttrycker en viss irritation när de passerar "hindret".
Om du syftar på det jag skrev om min irritation, så gjorde jag också skillnad på olika typ av "hinder". Jag tror inte du skulle tycka det var ok om en sån grupp bestämmde sig för att ha konferans mitt på bilväg?

Annars var det en sak jag betonade, att trafikanternas beteende på cykelbara vägar inte var homogent.
Det är betydligt mera homogent i biltrafiken, mera regler, bättre efterföljande av regler, mer kunskap och körkort. Gångtrafikanterna är inte alltid varse att de befinner sig på fel sida om ett streck till cykelbanan. Vana stadsbor i städer med mycket cykelbanor är bättre i detta avseende.
Precis! Bättre efterföljande av regler! I det läget är det väl inte snabbcyklande cyklister som är problemet, utan folk som inte följer regler/visar trafikvett. Och detta finns i överflöd tyvärr!
Visst finns det cyklister som kör som f-n och inte visar något trafikvett, det ser jag också ofta, men jag ser betydligt fler gående som gör det.

Jag cyklar flera mil på cykelbanor varje dag. oftast är det väldigt tydligt uppmärkt med antingen en linje, eller ibland gatsten som skiljelinje mellan gång och cykelbana, och dessutom tydliga cyklar målade på asfalten med jämna mellanrum. Ursäkta, men att folk inte är varse att det befinner sig på cykelbana är skitsnack! Det är bristande hänsyn, de struntar i det. Eller i annat fall går de verkligen i sin egna lilla värd, och då är vi tillbaka till att det krävs en viss uppmärksamhet i trafiken.
"Vana stadsbor...", eh, jag cyklar inne i Stockholm och dess förorter. Nej de är inte bättre.

Jag tycker inte det är OK med vare sig sms:a i bilen eller lurar i öronen i trafiken någonstans.
Vilket är vanligast?

Då tycker du alltså det krävs en viss uppmärksamhet i biltrafiken. Det jag förespråkat är att gående ska hålla sig borta från cykelbanor och se sig för när de ska korsa den (uppmärksamhet!) och samma sak bland cyklister; Vingla inte omkring över hela vägen utan kör högertrafik som faktiskt gäller och ha lite uppmärksamhet.
Varför skulle det kravet bara gälla i biltrafik?

Vad som är vanligast? Av vad? Lurar i öronen? Sett betydligt fler med lurar i öronen på cykel och gåendes än i bil. Sms'ande har jag sett på båda ställena.
Vad som är vanligast har jag ingen statistik på, vad har det för betydelse?

Tycker DU att det ok att hålla 40 km/h på en cykelbar väg/stig mellan barnvagnar och gångtrafikanter och långsamma vingliga cyklister? Utan att slå av på farten?

Den frågan blir lite väl svår att besvara va? Beror på hur vägen ser ut, omständigheter osv.
Om det är en klart avdelad cykel/gångväg och någon går på sin väg på gångbanan och jag kan passera på tryggt avstånd (dvs inte så man nästan touchar varandra när man passerar) på cykelbanan så visst kan jag passera i 40.
Om det är trångt inne i city med mängder av gångare och andra cyklister, så är förmodligen svaret nej.
Vingliga cyklister har, precis som vingliga bilister tror jag vi är överenns om, inget att göra i trafiken generellt sett.

Jag tycker att man kan cykla med insidan på huvudet och anpassa farten, inte bara till vad man själv klarar utan även till medtrafikanterna så dom hinner uppfatta den snabbare cyklisten och reagera i god tid. Vilket var vad denna tråd ursprungligen handlade om. TA HÄNSYN TILL MEDTRAFIKANTERNA. Ska det vara så svårt?

I praktiken skulle det betyda i princip stanna bakom någon/några med lurar i öronen eller annan bristande uppmärksamhet, det fungerar liksom inte. Precis som i biltrafiken finns det visst trafikvett som måste följas. Det är ingen skillnad. Du tycker inte det är ok med folk som kör utan uppmärksamhet, vinglar över hela vägen/flera filer i biltrafiken. Alla kan inte köra runt och tuta för att försöka få komma fram. Det är INTE ok att göra så bara för att man istället sitter på en cykel.

Ta hänsyn? Absolut! Men det gäller väl åt båda hållen trodde jag?
 
Nu är jag oskyldig till att bära tighta kläder i flourocerande färger, men jag tycker ändå hänsyn går båda vägarna. Visst, cyklister bör inte färdas snabbare än att de hinner stanna om nåt inte alltför oväntat händer, men även gångare och långsammare cyklister bör kunna:

1. Hålla en någorlunda rät linje, dvs inte vingla över hela stället eller göra osignalerade vänstersvängar utan att ens slänga en blick över axeln
2. Inte ta upp hela vägen genom att gå i bredd
3. Räkna med att det finns snabbare trafikanter som kan köra om dem

Att kräva att snabbare trafikanter ska sakta in och signalera innan de kör om verkar i överkant. Så funkar det inte för någon annan fordonsgrupp mig veterligen, och jag undrar om det ens skulle vara uppskattat av de flesta som blev omkörda.

Om vi talar om de cykelbara vägar och stigar som delas av cyklister och folk som går så är det nog oundvikligt att de gående gör det i bredd och dessutom samtalar. Man kan ju önska att de kunde hålla lite uppsikt bakåt ifall det kommer cyklande. Men det går ju väldigt långsamt att gå och man lägger över fokus på samtal istället. Här tror jag att en ringklocka hjälper. Min erfarenhet är att gående då flyttar sig, ibland tom till samma sida men vilken det blir är lotteri.

Vinglande långsamma cyklister brukar man kunna detektera på lite håll, några av dom är ju barn. Det är väl bara dra ner farten och försöka få någon reaktion med ringklockan.

Faran och överraskningen kommer när man passerar i hög fart utan ha blivit uppmärksammad.
Det är möjligt att det kan göras säkert men knappast hänsynsfullt.
Att skrämma medtrafikanter känns inte rätt. Inget bra sätt att samsas på.

Om vi talar om rena cykelbanor är ansvaret på gående invid betydligt högre och jag har full förståelse för arga cyklister som blir överraskade av gående som inte ser sig för.
Men även långsammare cyklister i hatt har rätt använda cykelbanor.
Den stora skillnaden i fart hos olika cyklister återfinns inte i biltrafiken på samma sätt.
Visst det dyker upp traktorer och vägmaskiner men då bär sig bilister också korkat åt och det blir farligt.

thomas
 
Jag önskar att jag vore lika felfri som Stefan Svanberg. Tänk vad skönt det hade varit...
Känns som att det här kan bli en tråd värd att poppa popcorn till :)
Cyklister har inga skyldigheter, enbart rättigheter!!
 
Nyss hemkommen från en stärkande promenad i kvällssolen, kan jag berätta att en cyklist i god tid signalerade före omkörning av mig. Jag tackade och berömde det föredömliga uppträdandet! Signalen betydde inte "flytta på dig, gubbdj-vel" utan snarare "trallala här kommer jag!" den unga damen hade hjälm och var i 10-års-åldern. Nån mer som har fyllt 10 år här?
 
Jag gillar ringklockor. Hör jag ett pinglande så sitter åtgärden i ryggmärgen:
- dra sig ut mot högerkanten, lugnt och kontrollerat. Inget "robotdansande".

Hör jag däremot andra blandade tillrop eller ljudeffekter är tolkningen inte alls lika självklar. Då vill jag gärna titta bakåt(med vingelrisk som följd) innan jag beslutar mig för en åtgärd.

Visst, "robotdans" och spattigt sprättande är en konkret möjlighet, men min erfarenhet är att de flesta beter sig "rätt" när de hör plingandet. Men för snabbare cyklister med tystare klockor kanske det är ett större problem.
Dessutom så bör väl det vara en utbildnings/tillvänjningsfråga. Folk är som regel inte dumma, däremot ofta ovana/oerfarna. Hur många gånger tror ni en fotgängare sprätter iväg åt "fel" håll innan de, av sig själva inser att "håll höger" löser problemet?
Om tillräckligt många cyklister plingar ser jag det inte alls som en omöjlighet att etablera en vana och en oskriven regel bland folk att hålla höger vid pinglande, IAF längs de täta pendlarstråken.

Jag tycker väldigt illa om täta, oannonserade omkörningar. Blev omkörd så nära i våras att den omkörandes jacka nuddade min armbåge.
Visst, att titta bakåt innan man gör en större manöver är väl tämligen självklart, även om man tror sig vara ensam på vägen. Men hur många tittar bakåt innan man väjer 20 cm för att slippa köra över en hundlort eller liknande?
Känns som en extremt onödig olycka.
 
Själv plingar förträffliga lilla jag lite lagom försiktigt när jag är rädd att de framför inte hör att jag kommer och betydligt argare när någon står och dräller i cykelbanan eller är på väg att kliva ut utan att se sig för.
Försöker anpassa både plingning och fart så att inget otäckt händer om det börjar dansa robotar framför mig.

Dessutom har jag sällan tajts, även om jag cyklar rätt fort till jobbet.

Tänk vad fint det vore i världen bara alla andra gjorde som jag.
 
Vilken sida

Ska man gå på egentligen? På landsväg ska du gå mot trafiken, dvs vägens vänstra sida sett i fotgängarens riktning. Det betyder på samma sida av vägen som man cyklar på. Det känner många till. Men på GC-vägar (gång- och cykelvägar) utan mittlinje, vilken sida ska man gå på där? Om samma principer gäller som på landsväg, skulle det bli lite enklare. Eller?
 
Om du syftar på det jag skrev om min irritation, så gjorde jag också skillnad på olika typ av "hinder". Jag tror inte du skulle tycka det var ok om en sån grupp bestämmde sig för att ha konferans mitt på bilväg?

Nej men det gällde cykelbara vägar/stigar där även barnvagnar har rätt att vistas. Irritationen som jag har sett på nära håll kommer ofta från snabba cyklister när dom inte har fri väg.
En otålighet som rimmar dåligt med att kunna samsas om utrymmet.

Precis! Bättre efterföljande av regler! I det läget är det väl inte snabbcyklande cyklister som är problemet, utan folk som inte följer regler/visar trafikvett. Och detta finns i överflöd tyvärr!
Visst finns det cyklister som kör som f-n och inte visar något trafikvett, det ser jag också ofta, men jag ser betydligt fler gående som gör det.

Ja det finns ganska många cyklister som kör f-n och inte visar något trafikvett. Det är dom jag irriterar mig på.

Jag cyklar flera mil på cykelbanor varje dag. oftast är det väldigt tydligt uppmärkt med antingen en linje, eller ibland gatsten som skiljelinje mellan gång och cykelbana, och dessutom tydliga cyklar målade på asfalten med jämna mellanrum. Ursäkta, men att folk inte är varse att det befinner sig på cykelbana är skitsnack! Det är bristande hänsyn, de struntar i det. Eller i annat fall går de verkligen i sin egna lilla värd, och då är vi tillbaka till att det krävs en viss uppmärksamhet i trafiken.

Nej det är inte alls så tydligt överallt sett ur en gåendes perspektiv.

"Vana stadsbor...", eh, jag cyklar inne i Stockholm och dess förorter. Nej de är inte bättre.

Tro mig, det finns många i Stockholm som är gångtrafikanter där men inte bor där och därför följaktligen inte så vana vid cykelbanor.


Då tycker du alltså det krävs en viss uppmärksamhet i biltrafiken. Det jag förespråkat är att gående ska hålla sig borta från cykelbanor och se sig för när de ska korsa den (uppmärksamhet!) och samma sak bland cyklister; Vingla inte omkring över hela vägen utan kör högertrafik som faktiskt gäller och ha lite uppmärksamhet.
Varför skulle det kravet bara gälla i biltrafik?

Vad som är vanligast? Av vad? Lurar i öronen? Sett betydligt fler med lurar i öronen på cykel och gåendes än i bil. Sms'ande har jag sett på båda ställena.
Vad som är vanligast har jag ingen statistik på, vad har det för betydelse?

Jag håller med dig, gående ska hålla sig borta från cykelbanor. Däremot har långsamma vingliga cyklister också rätt till cykelbanan. Snabbcyklarna kan inte kapa den från resten av cyklisterna. Jag håller med dig om att man ska hålla sig till höger på cykelbanan. Men var beredd på att barn och gubbar i hatt kanske inte alltid lyckas till 100%. Cyklister är inte en homogen trafikgrupp och de har inget krav på körkort.
Vad gäller lurar på cykel så tror jag det är väldigt vanligt. Kan man säga det är trafikvett att cykla med musik i lurar?

Den frågan blir lite väl svår att besvara va? Beror på hur vägen ser ut, omständigheter osv.
Om det är en klart avdelad cykel/gångväg och någon går på sin väg på gångbanan och jag kan passera på tryggt avstånd (dvs inte så man nästan touchar varandra när man passerar) på cykelbanan så visst kan jag passera i 40.
Om det är trångt inne i city med mängder av gångare och andra cyklister, så är förmodligen svaret nej.
Vingliga cyklister har, precis som vingliga bilister tror jag vi är överenns om, inget att göra i trafiken generellt sett.

Nej jag tycker inte att frågan, som den var ställd borde vara svår att svara på.
Och nej vi är inte överens om vingliga cyklister, dom har också rätt till cykelbanan.
Att du och många med dig inte förstår det och vill kapa cykelbanan för eget bruk är tycker jag visar att ni inte förstått att cyklisterna måste samsas på cykelbanan oavsett lite olika profil.
Gäller det cykelbara vägar/stigar så måste ni också samsas med gångtrafikanter.

I praktiken skulle det betyda i princip stanna bakom någon/några med lurar i öronen eller annan bristande uppmärksamhet, det fungerar liksom inte. Precis som i biltrafiken finns det visst trafikvett som måste följas. Det är ingen skillnad. Du tycker inte det är ok med folk som kör utan uppmärksamhet, vinglar över hela vägen/flera filer i biltrafiken. Alla kan inte köra runt och tuta för att försöka få komma fram. Det är INTE ok att göra så bara för att man istället sitter på en cykel.

Ta hänsyn? Absolut! Men det gäller väl åt båda hållen trodde jag?

Jag envisas med att det är det snabbare fordonet som är skyldig att se till att det inte blir något olycka. Du bollar tillbaks detta med att andra ska ta hänsyn till dig och inte vara i vägen när du kommer i hög fart. Med din attityd är det kanske inte så konstigt att det blir onödig irritation på cykelbanor och cykelbara vägar.

thomas
 
Ska man gå på egentligen? På landsväg ska du gå mot trafiken, dvs vägens vänstra sida sett i fotgängarens riktning. Det betyder på samma sida av vägen som man cyklar på. Det känner många till. Men på GC-vägar (gång- och cykelvägar) utan mittlinje, vilken sida ska man gå på där? Om samma principer gäller som på landsväg, skulle det bli lite enklare. Eller?

Vi har högertrafik, med ett beskrivet undantag (gående på väg utan trottoar eller annan gångbana och mototrafik). ska man gå på denna info så går man till höger.

Vad menar du med "det betyder samma sida av vägen som man cyklar på", cyklar du mot trafiken???
 
Nja, jag skrev på landsväg och då menar jag väg utan trottoar. Jag cyklar på vägens högra sida och där kommer jag att möta gångtrafikanter som ju går mot min färdriktning. Då befinner vi oss på samma sida, geografiskt sett. Cyklar jag mot norr befinner jag mig på vägens östra sida, går jag mot söder på samma väg så ska jag gå på vägens östra sida. Och det är ju bra för då ser vi ju varandra. GC-vägar saknar ju trottoar och då borde ju samma sak gälla där.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.