Tandem + Siljan Runt

Bästa frilufts- och cykelvänner!

Hoppas allt är mycket väl mer er.

I detta forum önskar jag lyfta ämnet tandemcykel. Bakgrunden till detta eminenta ärende, är att jag och min käresta (vi är båda 25 år och studenter inom medicin och ekonomi, inte samtidigt, utan på olika håll) kommit fram till att vi behöver röra på oss, tillsammans, under vårkanten. Således föll valet på att vi ska gå från att endast motionera i löp- och/eller gångform till att börja cykla. Och för att öka nivån på "tillsammans" så funderar vi på att införskaffa en tandemcykel. Vår uppfattning är att vi då kommer att kunna uppleva natur, motion och kvalitetstid på bästa möjliga sätt!

Tanken är även att vi ska toppa vår vår tillsammans genom att cykla motionsloppet Siljan Runt (12 mil) på detta ekipage.

Således undrar vi om övriga eminenta cykelerfarna har tips till oss, främst om cykelinköp och dylikt, men även tankar kring träning inför ett sådant motionslopp.

1. Tandemcykel
Frågor vi gärna önska diskutera är:
- Vilken nivå på tandemcykel behövs för att genomföra Siljan runt. Är det exempelvis möjligt att genomföra det på en vanlig 7-växlad tandem?
- Vart vänder man dig bäst vid köp av tandemcykel?
- Vad borde vi tänka på vid köp av tandemcykel?

2. Träningsupplägg
- För att genomföra ett Siljan Runt på någorlunda motionstid - hur många mil på cykel krävs under våren, givet att vi i dags läge är normaltränade.


Oerhört mycket tacksamma för svar!

MVH

Viktor & Hannah
 
Vi har en landsvägstandem, 13,6 kg med 18 vx. Det är roligt och liksom luftballonger väcker den ideliga leenden. Lätt och med rejäla däck är mitt gundtips, gärna många växlar.
go tur
 
Jag har något som kanske mest kan liknas vid en mtb-tandem sett till utseende och dess 26" hjul, dock används den endast till landsväg. Jag håller med seobserver i allt - någorlunda rejäla däck för komforten och hjullagrenas livslängd, och flertalet växlar är trevligt då iaf min erfarenhet säger att en tandem tenderar att gå tyngre uppför men definitivt snabbare utför än en vanlig cykel.

Min tandem köptes begagnad och som jag förstod det så hade den tidigare ägaren importerat flertalet av de tandemcyklar han ägt så dessvärre kan jag inte bidra med något gällande var du kan köpa.

Så klart svårt att bedöma hur många mil som behövs, men ju fler desto trevligare, brukar det vara :).

Ett tips är dock att skaffa en sadelväska eller liknande som man sätter under den främre sadeln för att fylla den med valfria godsaker då den som sitter där bak enkelt kan servera fika under turen - en klar fördel med tandem som kan bidra positivt till stämningen.

För övrigt, om ni (eller någon annan) någon gång skulle fundera på att cykla vättern på tandem så har jag funderat ett tag på hur det skulle vara med en renodlad liten tandemklunga, så hör gärna av er om ni kommer på sådana tankar. Iofs, i princip vilket motionslopp som helst skulle kunna vara roligt om vi blev några stycken - under årets ride of hope fick jag t.ex. höra att det är två som tänkte köra hela nästa års lopp på tandem, det kanske skulle kunna vara något (hela eller delar)?

Lycka till! Tandem är fantastiskt roligt!
 
Tandem + familj

Vill gärna uppdatera detta ämne. Har alltid velat köra (?) tandemcykel men det har inte blivit av. Nu har jag en fru, vilket är bra i sammanhanget men också tre små barn, 5 år, 2 år och en som inte kommer ut förrän i september. Vad rekommenderar ni för oss? Vill också säga att jag är en soffpotatis men frun är det ännu mer.

Hur gick det förresten med ts?
 
Oavsett cykel så kommer man inte längre än man är hård i dalen. Numera när jag inte långcyklar regelbundet tycker jag att 4 milsrundan är lång nog speciellt benet hem med motvind.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.