Promenad för viktnedgång

Re: Re: Många måltider...

Visst, detta tvivlar jag inte på, men jag tvivlar på att det är lika enkelt att hålla nere det totala kaloriintaget om man aldrig upplever att man får äta sig mätt, och upplever att portionerna på tallriken är små, även om de är många.

Det där tror jag är en av anledningarna till att övervikt börjar bli så vanligt. Folk har nån vanföreställning om att man efter varje måltid måste vara proppmätt. Men det finns inte bra två grader: hungrig eller proppmätt. Det finns tre: proppmätt, hungrig eller varken hungrig eller proppmätt.

Hur mycket man äter ska inte styras av mättnadskänslan, det skall styras av hur mycket man behöver få i sig.

Man brukar väl också säga att väldigt många bara TROR att de är hungriga när de egentligen bara är törstiga. Hungern styrs ju såvitt jag vet av både magsäckens fyllnadsgrad och blocksockerhalten, vilket innebär att den regleras lite felaktigt om man äter energirik mat med snabba kolhydrater (då får man en halvfull magsäck och en blodsockersvacka som gör att man tror att man är hungrig igen).
 
Jo Nermander, jag är lite inne på samma linje, men jag tror snarare att det är vår rädsla för att emellanåt vara hungriga som gör att vi går upp i vikt. Om man inte kan tåla att vara hungrig tar man en "återställare", en macka/mellanmål/snickers så fort man blir det minsta "omätt". Jag tror inte att fler äter sig mer proppmätta vid måltid idag än för femtio år sedan. Däremot tror jag att fler småäter så fort de blir det minsta hungriga, eller törstiga för den delen (helt rätt som du skriver, när vi känner hunger behöver vi ofta vätska, kanske spec när vi känner sötsug!)
 
Vad jag, för min del, funnit är tre saker som hjälpt mig att gå ner (sakta men säkert) och må bättre i största allmänhet.

För det första har jag tagit till mig en del av diskussionerna om glykemiskt index (GI) vilket gjort att jag försöker byta ut allt socker respektive vitt mjöl mot ingenting respektive grovt bröd, linser, bönor, spaghetti al dente etc. Det gör att jag håller mig mätt längre och bli mindre småsugen. Nu har jag lite av en fördel här eftersom jag aldrig varit nån direkt godisnisse. Fett och salt är mina laster... (Källan till detta, vetenskapligt korrekt eller ej men det funkar för mig, är Michel Montignacs bok "Jag äter och förblir smal".)

För det andra så har jag - liksom trådskaparen - börjat promenera till och från jobbet. Det ger mig 2 ggr 25 minuter per dag. Inte jättemycket, men jag upplever det som positivt.

För det tredje försöker jag lära mig känna skillnad på att vara "o-hungrig" och mätt. Man behöver faktiskt inte vara mätt så att man känner av det hela tiden. Det viktiga är att man inte är hungrig. Lite flummigt kanske, men för mig fungerar det som en slags tankemodell. Innan jag stoppar i sig något ställer jag mig frågan om jag verkligen är hungrig. Oftast blir svaret nej, men att jag är sugen. Då bli det lättare att ta ett äpple (som jag inte tycker mättar särskilt mycket egentligen) i stället för en macka. Är jag däremot hungrig så äter jag. Man ska inte svälta sig i onödan.
 
Det är väl som vanligt: stoppa i sig mindre än man gör av med = går ner i vikt och vice vessla.

Motion innan eller efter? För mig fungerar det att träna typ 45 min men inte mer innan frukost, och då är det bara vatten innan.
Kör jag längre så blir det frukost innan och macka efter.
Sen är det väl så att småäta mellan målen gör att man får en jämnare blodsocker kurva och inte får ett så förskräckligt sötsug, kan iof vara så att det är mindre bra ur tandtrolls synpunkt (eller ruskigt bra för tandtrollen beroende på hur man ser på saken).
Försök att lura ut hur mycket energi du gör av med och gör sen nogån plan utifrån det.

Motion varje dag gör ju oxå att förbränningen går upp och följden bör bli att man går ner i vikt om man inte äter för mycket.
Lycka till - anders
 
norling; sa:
Fem mål mat om dagen är nog tillräckligt för de flesta. Det som är viktigt är väl vad man äter? Nu finns det alla möjliga åsikter men svenskar i allmänhet äter för mycket fett och socker och för lite frukt, grönt och fibrer.

Fettförbräningen är som effektivast efter ungefär 30 min så håll gärna i gång minst en timme ibland. Var det inte P-O Åstrand som sa att "fettet brinner i sockrets låga"?

Hur kommer det sig att du har lite för hög kroppsvikt? Där har du kanske en ledtråd till hur du bör tänka!
Jag har alltid haft hög kroppsvikt. Det är tyvärr till viss del genetiskt betingat. Jag är byggd för krig kan man säga, jag har en tendens att suga åt mig energi. Har tränat hela mitt liv och varit överviktig hela mitt liv.
/nisse
 
Re: stavgång

hhhh; sa:
Med din vikt kunde du prova med "stavgång" till jobbet och sålunda få en avlastning av speciellt knäna. Har själv märkt att jag ökat min gåfart från 5 km/tim till 5,5 km/tim och vikten har rasat betydligt snabbare. Du hittar massor med info om stavgång på nätet.
koivu
Jag har funderat på det du skrivit i någon dag nu, på något sätt känns det litet fjantigt att stega fram med stavar genom industriområdet till jobbet.
Men det känns värt att pröva, läste någonstans att förbränningen ökade med 40% med stavar.
/nisse
 
BillyLindqvist; sa:
Hej!

När jag gick ner i vikt så gjorde så här:

3 dagar i veckan så gick jag till jobbet (ca 10 km enkel resa) och åt frukost när jag kom fram.
1 gång i veckan innebandy och försökte hinna med två löpar rundor/vecka (5-10 km).

Under promenaderna så låg jag på en puls mellan 60-80% av max.

Så hungrig man blir! Jag har nog aldrig ätit så mycket som jag gjorde under denna tid.

Jag gick ner 10 kg nästan oroväckande fort. Men, jag har lyckats att hålla vikten. Det tycker jag nästan är svårare än att gå ner.

/Billy
Hur tränad var du innan du började? Vad åt du för något?
/nisse
 
Re: Re: stavgång

schweingaard; sa:
Jag har funderat på det du skrivit i någon dag nu, på något sätt känns det litet fjantigt att stega fram med stavar genom industriområdet till jobbet.
Men det känns värt att pröva, läste någonstans att förbränningen ökade med 40% med stavar.
/nisse
Vill du få ut ännu mer så prova med ryggsäck och stavar. Viktigt dock att inte hissa med axlarna, så att de måste lyfta ryggsäcken vid varje stavtag.
 
Re: Re: Många måltider...

Visst, detta tvivlar jag inte på, men jag tvivlar på att det är lika enkelt att hålla nere det totala kaloriintaget om man aldrig upplever att man får äta sig mätt, och upplever att portionerna på tallriken är små, även om de är många.

Du vänjer dig...

Du blir knappast satt i fängelse om du äter lite mer ibland.
 
Re: Re: Re: Många måltider...

Hungern styrs ju såvitt jag vet av både magsäckens fyllnadsgrad och blocksockerhalten, vilket innebär att den regleras lite felaktigt om man äter energirik mat med snabba kolhydrater (då får man en halvfull magsäck och en blodsockersvacka som gör att man tror att man är hungrig igen).

Den styrs faktis mycket av den inbyggda klockan. Typ å jag har inte ätit något på fyra timmar, det börjar bli dags nu.....
 
Laga, väg och dokumentera

Allt du äter normalt under en 14 dagars period, det är förvånande hur stor skillnaden är mellan vad vi äter och vad vi tror att vi äter.
Omprövningar blir lättare med bevis i hand.

Go tur

Johan K
 
schweingaard; sa:
BillyLindqvist; sa:
Hej!

När jag gick ner i vikt så gjorde så här:

3 dagar i veckan så gick jag till jobbet (ca 10 km enkel resa) och åt frukost när jag kom fram.
1 gång i veckan innebandy och försökte hinna med två löpar rundor/vecka (5-10 km).

Under promenaderna så låg jag på en puls mellan 60-80% av max.

Så hungrig man blir! Jag har nog aldrig ätit så mycket som jag gjorde under denna tid.

Jag gick ner 10 kg nästan oroväckande fort. Men, jag har lyckats att hålla vikten. Det tycker jag nästan är svårare än att gå ner.

/Billy
Hur tränad var du innan du började? Vad åt du för något?
/nisse


Jag hade inte tränat något på ca 6 år (=grym träningsvärk första tiden). Men man fick ta det lite lungt.
När det gäller kosten så gjorde jag inget drastiskt. Jag drog ner på socker och kolhydrater. T.ex. tog två knäckemackor i stället för två mjukbröd mackor på kvällen etc.
Men, när jag märkte att det gick att gå ner i vikt så ökade även intresset för att äta rätt. Som är nog så viktigt att lära sig för att kunna hålla sin kula så liten som möjligt :)

/Billy
Men
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...