Into the Wild

Nämligen att en stor del av den globala samhällsstrukturen inte är bra (annat än för en girig maktminoritet) och att det är en av anledningarna till varför jag strävar efter ett annat levnadssätt.

människor i den globala samhällstrukturen har aldrig i männsklighetens historia haft det bättre än nu. Framförallt om du fokuserar på den materiella sidan.

att många inte "is in touch" med naturen och att naturen tar stryk av vårat välstånd är en annan sak.
 
@Ayrin - Det jag ska göra är ingen vildmarksexpedition så därför anser jag inte att min kompetens inom ämnet är vidare relevant. Men jag har varit ute en hel del i allt från Lappland till öken och Himalaya (rekommenderar Himalaya SKARPT förövrigt).
Jag fascineras över fenomenet att vi människor skapar intryck utifrån information vi får från en kontext och att vi tenderar göra detta oavsett hur lite information vi får. Det vill säga: Vi dömer. Spelar ingen roll om det är negativt eller positivt.

@friluftsrookie - Både ja och nej.
De fokuserade mycket på hela "Into the Wild"-grejen och gjorde det mer dramatiskt än vad det faktiskt är. Men jag förmodar de gjorde så för att få en röd tråd, samt för att belysa det jag vill belysa. Nämligen att en stor del av den globala samhällsstrukturen inte är bra (annat än för en girig maktminoritet) och att det är en av anledningarna till varför jag strävar efter ett annat levnadssätt.

@niklaz - Jag planerar göra båda delar. Jag ska besöka 2 människor som lever off-grid/självförsörjande, en i Kanada och en i Alaska. Jag vill även vandra en hel del, på båda platser, och kommer förmodligen både röra mig i vildmarken och på leder.


Jag kommer inte leva enbart av naturen för det skulle vara helt orimligt då jag inte gärna äter djur. Men ätliga växter intresserar mig och jag kommer behöva dryga ut matsäcken med både det ena och det andra eftersom jag inte har speciellt mycket pengar. Dessutom vill jag testa mina gränser. Pressa mig och se hur mycket/vad jag pallar.

Det går att vrida och vända på bilden de verkar ha fått utav dig hur mycket som helst.
Men i slutändan är det KUL att du vill ge dig ut och uppleva saker.

Kör hårt säger jag. Uppdatera oss gärna med bilder och text för inspiration :)
 
McCandless

Var ändå rätt speciell, i princip utan pengar så solopaddlade han hela Coloradofloden, luffade runt i två år , bodde ensam i en buss över 100 dagar, hade han bara hittat hem så hade det varit en riktigt intressant historia.

Påminner lite om den här ryssen som var på TV " jag blev avsläppt med helikopter i aug och skulle bli hämtad i dec (blev hämtad i feb), det var bara tur att jag överlevde, min hund jagade åt mig";-)

Några år senare så är han en riktig överlevare men erfarenhet får man bara genom att genomföra saker och kör man solo utan backup så är det små marginaler!
 
Intressant. Hon verkar vara i lite behov av personlig utveckling och ta reda på vad hon vill och hitta likasinnande att göra det med.

Lättare sagt en gjort.
 
Jag fascineras över fenomenet att vi människor skapar intryck utifrån information vi får från en kontext och att vi tenderar göra detta oavsett hur lite information vi får. Det vill säga: Vi dömer. Spelar ingen roll om det är negativt eller positivt.

Det är inte konstigt att vi (som människor) gör en bedömning på minimal information, under stort sett hela mänsklighetens historia har vår överlevnad varit beroende av snabba bedömningar av såväl situationer som av andra människor.

De personerna som är överraskade över det idag är de som för bara ett par hundra år sedan hade varit döda innan de uppnådde reproducerbar ålder.
Om detta är en negativ eller positiv utveckling återstår att se.
Så är du överraskad, så är jag enig i de uttalanden som gjorts att du är naiv (men utifrån en helt annan grund) är du bara fascinerad, så join the club, människors beteende i olika situationer är väldigt intressant, ju mer kunskap man har, desto riktigare blir ens snabba domar. :)
 
Ja, det finns forskning som visar att vi "måste" fatta beslut baserat på känslor. Personer som fått hjärnskador som påverkar deras emotionella centrum blir totalt oförmögna att fatta beslut eftersom om man ska fatta ett beslut utan känslor så finns det nästintill oändliga parametrar att ta hänsyn till. (Antonio Damasio heter forskaren som upptäckte detta.)
 
Det som Hilda gör är ovanligt men och för sig inget konstigt eller unikt. Det kan göras på olika sätt och naturligtvis med mer eller mindre goda förberedelser. Thor Heyerdahl gjorde det på Fatuhiva - det skulle vara hans "biljett till paradiset". Han måste väl sägas ha varit väl förberedd, men det blev trots detta inte riktigt som han och hans fru tänkt sig. I senare tid har Svante Lysén gjort det på Spetsbergen. Och många, många fler.

Ett uttalande av Hilda i intervjun fastnade: "Är det något jag flyr från eller är det något jag söker? Och vad är det jag i så fall flyr från eller söker?" Både Heyerdahl och Lysén hade väl redan i ingångsläget genomtänkta svar. Hilda har nyss börjat formulera själva frågeställningen. Frågorna är allmängiltiga. De flesta av oss ställer dem någon gång i livet. Att en ung man på grund av frågorna slutar sina dagar i förtid i en buss är förstås olyckligt. Men själva frågorna är inte fel att ställa. Och försöka besvara.

/Hans
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...