Klocka för yrkesmilitär....

Njä, den matematiken går nog på grund, he he. Med tanke på min ålder så kan jag nog inte räkna med mer än ca 20 år kvar till etta med jordvärme.

jag ska dra ett exempel.. när vi skulle köp en ny sadel så stod det på hos tillverkaren: var noga med färgen, dina barnbarn ska använda den också.. tanken med klockan är att den håller 2-3 generationer efter dig, då håller kalkylen. ^^
 
Fast kalkylen håller ju inte för mig om det är jag som betalar för klockan, utan bara för den som ärver den.
Vill man köpa en dyr klocka ska man naturligtvis få göra det, men det blir faktiskt mest löjligt när man försöker rationalisera det med "längre livstid" En klocka för ~5'000 gör jobbet precis lika bra och håller i många, många år. Och skulle den gå sönder efter ett tag så har man en anledning att byta ut den till en ny modell som man hellre vill ha, man får inte glömma att även klockor är mode!
 
Fast kalkylen håller ju inte för mig om det är jag som betalar för klockan, utan bara för den som ärver den.

det är inte ovanligt att man investerar i framtida generationer, pengar, aktier, mark, guld.. osv.. klockor i den här klassen ökar dessutom ofta i värde..

Vill man köpa en dyr klocka ska man naturligtvis få göra det, men det blir faktiskt mest löjligt när man försöker rationalisera det med "längre livstid" En klocka för ~5'000 gör jobbet precis lika bra och håller i många, många år. .

jag försöker inte rationalisera priset med en längre livslängd, jag bara försöker förklara att en dyr klocka ofta inte är dyr om man ser till produktens livslängd.. det är en stor skillnad.. en klocka för 5000 kr kan visa tiden lika bra, men där slutar alla liknelser.. den ingenjörskonst som krävs för att ett mekaniskt ur kostar pengar.. visst är 60 tkr relativt dyrt för en klocka men i sammanhanget inte speciellt dyr...

Och skulle den gå sönder efter ett tag så har man en anledning att byta ut den till en ny modell som man hellre vill ha, man får inte glömma att även klockor är mode!

klockor är mode, men precis som med de klassiska bilmärkena så håller vissa klockmärken i evighet.. det finns en anledning till att folk betalar astronomiska summor för klassiska urverk..
 
Jag kan se det rationella och kuliga med att alltid köpa högsta kvalitet. Tyvärr när det gäller klockor, så är skillnaden i att mäta tiden med en investering och en classe obefintlig, alla andra funktioner oräknade...annat är det med t ex kameror, en M-Leica t ex ger bilder som det bara går att drömma om med en 5000-kr kamera...den optiska kvaliteten ger en tydlig skillnad.

...den skillnaden finns liksom inte med dyra klockor och tiden ;)...

//J
 
Finns några militära märken som jag har kollat på!
suunto, luminox, mtm special ops, wenger, trooper, traser, khs, Smith&Wesson

dem som stod mig närmast var suuntos x10 military, luminox evo navy seal Colormark och mtm special ops -serien.
efter flera månaders letande så blev det en suunto och en luminox (en digital och en analog), men allt är en smaksak!

vad är man beredd att lägga i pris, vad skall man ha klockan till, vilka funktioner skall den ha?
jag kunde inte få ihop alla dessa egenskaperna i en klocka så jag köpte två.
 
Om man nu inte vill ta steget ändå upp till Rolex och IWC finns det andra prisvärda tillverkare.

Certina, t.ex.
Stilrena, tåliga och slitstarka klockor i många olika modeller.
 
Lüm-Tec B1 är en höjdare.

Enkelheten och kvaliteten. Taktiskt blir den så praktisk en klocka kan bli. Ska man avvakta 25 min och sedan göra något om 20 sek osv måste den vara mycket smidig. Inte någon belastning på handleden heller vad jag kunnat se. Har dock inte testat den själv(!).

http://www.youtube.com/watch?v=reh4QMlVgSw


Enligt webbsidan "http://www.lum-tec.com/collection/current-models/combat-b/super-combat-b1.html"....

Specs:

45mm width excluding crown.
12mm thick.
24mm lug width.
Solid titanium case with gunmetal titanium carbide PVD hard coating.
100 meters/330 ft. water resistance.
LUM-TEC MDV Technology®.
Swiss ETA 6498-1 Rhodium movement (handwind) with blued screws, Geneva stripes and polished gears.
Thick sapphire crystal.
Double side clear anti-reflective coating.
Threaded sapphire caseback with oversized 30mm window.
Screw-lock crown with double diamond sealing system.
2 heavy gauge NATO nylon straps included (green and black). 24/24 size.
Premium water resistant riveted leather strap included (24/20 size)
1 year limited warranty.
Limited numbered series.
Free lifetime timing adjustments.
 
Sen finns det ju brukssituationer när det gäller att optimera uppevelsen, fast åt andra hållet. När vi på en mission blev rånade till vänster och höger, blev det en sport att hitta 8$ klockor som vi gav till rånarna. Då var det ju trevligt att märkesklockan låg kvar i säkerhetsskåpet och en ny Timex kunde brukas som bete nästa dag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...