Ultralätt 700-milasommar

Nomader har aldrig skapat konst eller vetenskap.

Reflexmässigt tänker jag "skitsnack".
Eftersom jag gillar vetenskap (och konst) skulle jag vilja höra lite vetenskapliga belägg för detta, men jag kan ju knappast vara ensam om att ha tittat på konst som har skapats av nomader?
Och "vetenskap" är väl bara ett annat ord verifierbar, strukturerad kunskap och sådan finns ju i drösvis hos nomader.

Så min tes är att påståendet är yakdynga, men det är såklart fritt fram att motbevisa detta.
 
Hi hi!

Ämenkomigennu.

Martin och Staffan; det camoscio påstår motsäger ju inte att nomadfolk skapat någon slags konst, teknologi mm, men visa mig vänligen vilka nomadiserande människokulturer som skapat livskraftiga samhällen med framsteg inom vetenskap, teknologi, kultur/konst, filosofi, ekonomi etc?

NB: Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, men jag hittar varken samer, tuareger, nordamerikanska indianer, hunner eller massajer bland de som haft högt stående civilisationer och verkat som kulturbärare eller -förhöjare (mesopotamien, Egypten, grekerna, araberna, Rom, Kina, Inka, Storbrittanniska storväldet...)

Har nomadiserande stammar gett oss/förmedlat skriftspråk? Räknesystem? Större religioner? Avancerad konst? Studier av stjärnhimlen? Sanitetssystem? Läkekonst? Agrikultur? Industri? Atombomben?

Låt mig gissa: Ni åker på dyngstryk i Civilization varje gång eftersom ni envisas med att ha lite spjutgubbar och en trave kor istället för urbanisering, industrialisering, världens sju underverk, kommunistisk diktatur och B52:eek:r?
 
Inkomst eller inte

Att kunna göra detta styrs av var du är i livscykeln.
När jag var drygt 20 år var jag ute och reste årsvis utan några fasta förankringar hemma (förutom familj då) men det gick att ringa "collect calls", det var före mobiltiden. Man jobbade ihop pengar sen drog man iväg och kom hem när de var slut, ganska enkelt och bekvämt.

Trots att jag mer än gärna idag skulle göra samma sak som Brian så kan jag inte i dagsläget, är nu 40+ med familj och hus. Det fungerar inte att "dra" ner på kostnaderna och bo i tält.

Håller med Strykarävens senaste inlägg, fasta samhällen har bidragit klart mer till utvecklingen än nomadstammar som oftast lever traditionellt. Därmed inte sagt att det är fel.
 
OT och inte-så-OT

Har man bestämt sig för att göra några längre resor så finns det ingen anledning att behålla något i Sverige som kostar ex lägenhet, bil osv. Jag sa upp min lägenhet maj 2002...
Jo, vi gör olika livsval. Ibland ångrar vi dem, nog är vi många som funderar på om inte livet skulle vara enklare utan en massa prylar och fasta avgifter. Fast, i mitt fall är jag rätt nöjd, jag kan ändå aldrig få alla de där liven jag skulle vilja leva.
Jörgen Fjaderlatt.se;398720 sa:
Jag är däremot totalt ointresserad av att pressa packvikter och dagliga distanser som Brian gör. Att gå en led fram och tillbaka likaså. Och att försöka göra det snabbare än någon annan. Men smaken är som baken.
Här är väl själva pudelns kärna. Varför lättpackar man? För att maximera effekten/"output", på samma sätt som sagde amerikanske vandrare eller t ex multisportlag gjort i åravis? Eller för att få en skönare vandring genom mindre belastning eller "färre prylar mellan mig och naturen" (båda har i någon mån hävdats). Eller för att kunna ta med sig en massa andra roliga/goda saker på färden? Eller för att visa att man kan?

Just därför tror jag att hans rapport, hur intressant och fascinerande den än må vara, kan ha ett begränsat värde för t ex mig. Om hans mål är att gå snabbt och långt så kommer han troligen att lyckas förutsatt att inget går snett (och det gör det sällan, och gör det det så kan han ta en bil därifrån och komma tillbaka ett annat år), och då är han salig på sin tro. Jag som däremot vill maximera njutningen av min färd kommer att ha andra premisser för vad som är eftersträvansvärt, och däri ser jag inte t ex marschsträckor på 4+mil/dag, eller att gå samma led tur och retur om jag inte absolut måste.

Martin Fjäderlätt;398723 sa:
...Och "vetenskap" är väl bara ett annat ord verifierbar, strukturerad kunskap och sådan finns ju i drösvis hos nomader.
Precis. Eller åtminstone falsifierbar, positivistisk systematiserad kunskap (i nåt slags konservativ modern mening), och det är just vad nomadstammarna INTE besitter. Därav Yngve Ryds slit med att fråga ut enskilda lappgubbar om deras eld-/snö-/ren-/skidkunskap.

Strykarräven;398737 sa:
...urbanisering, industrialisering, världens sju underverk, kommunistisk diktatur och B52:eek:r?
Hehe, fast frågan är väl om det senare alternativet är högre stående än det förra? :)
[DOFF! DO-DOFF!, Ffffssssssshhhhhhhhh....] Är det bara jag som hör avlägsna dova knallar och väsandet när senapsgasen långsamt sprider sig över stäppen?
 
Just därför tror jag att hans rapport, hur intressant och fascinerande den än må vara, kan ha ett begränsat värde för t ex mig.

För mig fungerar hans rapport mer som ett "bevis" för att hans utrustning fungerar. Det verkar ju liksom bättre att utgå från hans extremt lätta utrustning och sen komplettera lite där man tycker att den har brister, än att utgå från en tyngre utrustning och försöka lätta på de saker man vågar (eftersom då blir det lätt att man tänker "nej, viktvinsten är inte så stor så jag behåller den lite tyngre prylen för säkerhets skull").


Det är lite grann samma sak som med klädsel. Man börjar naken och klär på sig tills man inte fryser längre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.