Ultralätt 700-milasommar

Man kanske skulle kunna uttrycka det så här: det som gör störst skillnad i plånboken är att man inte jobbar, snarare än att man är ute och reser.

/OJ

Om man kan minska sina utgifter när man reser så behöver man inte så stora inkomster så skillnaden i plånboken behöver inte bli så stor. Har man bestämt sig för att göra några längre resor så finns det ingen anledning att behålla något i Sverige som kostar ex lägenhet, bil osv. Jag sa upp min lägenhet maj 2002...

/Stellan
 
Vad menar du? Det är inte så dyrt att resa om man känner för det och speciellt om man planera att laga sin mat och bo i tält. Det som kostar är alla fasta utgifter man har i hemma och kan man minska dem så kan man nästa leva gratis. Varför ska man ha lägenhet, bil osv när man reser?

Jag brukar vara på cykeltur 9-10 månader om året och det fungerar bra....

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Det är när jag fått tid och råd att bedriva friluftsliv året om som jag inser hur viktiga mina
konstnärliga och inellektuella intressen är. Nomader har aldrig skapat konst eller vetenskap.
 
Att inte arbeta utgör en alternativkostnad. Tjänar man 25 000 kronor i månaden på att arbeta men värderar fritid så högt att man hellre tar det än arbete + de 25 000, har man förenklat värderat sin fritid till 25 000 per månad. Det är då ens kostnad för att inte arbeta.

Raskesven
 
700-milasommaren är över

Jag har ställt lite frågor till Brian Doble om hans lilla tur. Frågor och svar finns naturligtvis på Fjäderlätt, här. Jag ser fram emot synpunkter på Brians erfarenheter. Och ställ gärna fördjupande frågor, så samlar jag ihop en packe och skickar vidare till Brian.

Jörgen
 
Jag brukar vara på cykeltur 9-10 månader om året och det fungerar bra....
Äh, jag är nog också ute och cyklar ca tre fjärdedelar av min tid...

Det är när jag fått tid och råd att bedriva friluftsliv året om som jag inser hur viktiga mina
konstnärliga och inellektuella intressen är. Nomader har aldrig skapat konst eller vetenskap.
Klockren kommentar!

Instämmer helt, dels i faktapåståendet och dels i andemeningen. Jag tror bestämt att de flesta skriver under på att det först är bofasta samhällen som utvecklat någon mer avancerad kultur, filosofi och teknologi, och jag känner själv hur mina intellektuella processer vid utevistelse först livar upp av miljöombytet, och sen långsamt torkar in och ersätts med "titta-dofta-vad ska jag äta?-fan det regnar-var är veden-vilket väder blir det imorgon" mm mm.
 
Brians plan är väl att vandra halva året och skapa intellektuella, filosofiska och teknologiska framsteg den andra halvan av året ;-)

Vad han berättat för mig är att han kan tänka sig det fram till att han är 35 eller så, därefter kan det vara lagom att bilda familj och slå sig till ro tänker han.

För min personliga del så varken har jag skapat eller kommer att skapa några intellektuella, filosofiska eller teknologiska framsteg. Så jag får koncentrera mig på att leva mitt liv så gott jag kan med mina förutsättningar och låta andra göra detsamma.

För alla oss som vistas här på Utsidan tror jag att det är så att vårt uteliv, i alla dess mångskiftande former, är viktiga beståndsdelar i våra liv. Något som vi inte skulle vilja leva utan. Sedan är olika personer fascinerade av olika saker. Personligen har jag märkt en allt ökande fascination av riktigt långa vandringar. För mig, allt är ju relativt, har det varit 20-25 dagars vandringar. Jag märker att jag gillar att gå riktigt långa sträckor och vara ute länge.

Svårigheten är att få detta att passa in i ett "normalt" liv (som inkluderar familj med hemmavarande barn och arbete). Att sticka iväg tre veckor i ett sådant sammanhang är att göra ett rejält uttag av den good will man byggt upp.

Jag är däremot totalt ointresserad av att pressa packvikter och dagliga distanser som Brian gör. Att gå en led fram och tillbaka likaså. Och att försöka göra det snabbare än någon annan. Men smaken är som baken.

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.