Packning. Viktmani.

Bra diskussionstråd!

Jag tycker att det här är en jätterolig tråd att följa! Bra ämne att diskutera och ett bra diskussionsklimat, högt i tak tycker jag att det är, för det är många här som har många olika uppfattningar, men inga påhopp, skönt!

Jag kan säga att det är snart 12 år sen som jag gick min senaste "riktiga" fjällvandring, på 10 dagar i fjällen runt Nasafjäll. Efter det har jag haft uppehåll för det har dykt upp en massa annat i livet, som barn och sånt. :)

Men nu vill jag börja vandra mer igen. Jag har inte den senaste utrustningen direkt... Min sovsäck, en Caravan, fick jag när jag var 7 år tror jag, men den funkar ju fortfarande för mig. Sen har jag en mastodontryggsäck på 4,5 kg (Bergans Viking 90 L), sjukt tung säkert, men samtidigt sjukt bra bärsystem så vikten har aldrig bekommit mig, inget som jag har ifrågasatt tidigare i alla fall. Tält har jag nu lånat av mina föräldrar, gick en ensamvandring i somras och lånade deras HB Nallo 2 GT, också ganska tungt för en person.

Jag vill verkligen inte bära för tungt, jag vill gärna ta lärdom ifrån andra här på forumet när det gäller tänk kring packning och vikt. Det skulle vara häftigt att gå en 10-dagars vandring med en packning på mellan 10-15 kg, men jag är kanske inte där än. Det jag känner att jag kan börja med är tänket kring maten, det är det billigaste och lättaste att ändra på, prova att torka egen mat, lära mig att räkna ut flest antal kcal/gram mat m.m. Jag tänker att jag får börja med att ändra packningen först och sen köpa ny ryggsäck t e x.

Jag kanske inte kommer att bli en UL-vandrare själv, eller så blir jag det till slut, det går inte att veta i förväg hur framtiden kommer att bli, men jag vill gärna prova nya sätt och inte fastna i gamla hjulspår, bara för att "så har vi alltid gjort i vår familj" typ. Jag tar många av era synpunkter och tillvägagångssätt till mig och vill göra något av det som passar mig bra.

Så fortsätt med dessa diskussioner, det berikar!

Ha det gott!
 
Är man ute tillräckligt länge väger ju skäggbesparingen upp knivens vikt. Jag efterlyser någon som kan räkna ut hur lång tur det krävs för att detta ska ske med genomsnittlig skäggväxt.

En skäggsekund (sträckan ett genomsnittligt skäggstrå växer på en sekund) är ju 0.00000001 m = 10^-8 m = 10 nm.

Antaganden (mer eller mindre rimliga...)
- 25 strån per kvadratcentimeter
- 15x15 cm^2 av ansiktet är skäggbevuxet
- hår väger hälften så mycket som vatten (jäkligt osäker på den här punkten...)
- en kniv väger 155 g (Mora 2000)

Det kan säkert skilja en faktor 2 eller så på en del av ovanstående, men med de angivna siffrorna landar man på break even efter 20 dagar.
 
En skäggsekund (sträckan ett genomsnittligt skäggstrå växer på en sekund) är ju 0.00000001 m = 10^-8 m = 10 nm.

Antaganden (mer eller mindre rimliga...)
- 25 strån per kvadratcentimeter
- 15x15 cm^2 av ansiktet är skäggbevuxet
- hår väger hälften så mycket som vatten (jäkligt osäker på den här punkten...)
- en kniv väger 155 g (Mora 2000)

Det kan säkert skilja en faktor 2 eller så på en del av ovanstående, men med de angivna siffrorna landar man på break even efter 20 dagar.
Jag är impad! Tack!
Så länge man slätrakar sig perfekt med kniven varje dag kan det alltså vara vikteffektivt på treveckorsturer! Jag stoppar undan detta i "bra-att-ha"-minnet ;)
 
kul tråd för en materialare

Kul att en tråd om packningsvikt fångar så mångas intresse, och trevlig med så många bra inlägg. Jag är själv inbiten lättviktspackare, och skrev tidigare lite om mitt senaste ordentliga lättpackningsäventyr, då jag snabbgick i fem dagar genom Sarek med en säck under tio kilo vid start. Vad gäller min egen hållning så kan jag säga att den med tiden blivit både mer extrem och mer moderat. Mer extrem såtillvida att jag inte tvekar att inhandla en produkt om den minskar vikten och samtidigt inte medför en försämring i något annat avseende, även om min nuvarande produkt redan är relativt lätt. Mer moderat, i det att jag tar med fler ‘viktbovar’ än tidigare för att de helt enkelt tillför värde under vandringen (en pocket kan faktiskt vara ganska mysig i tältet).

För mig är principen ‘ju lättare desto bättre’ självklar. Ceteris paribus, alltså, dvs allt annat lika. Problemet är bara att veta när ceteris är paribus. Ett givet problem med ultralätta tingestar är att de inte alltid är lika hållbara, och det sista man vill mitt inne i Sarek är att ens ryggsäck eller regnställ pajar på ett sätt som inte kan lagas. (Därför kombineras ultralätt lämpligen med ordentliga, om än lätta, lagningsprylar.) Ett annat problem är att basfunktionen inte alltid heller är helt bibehållen. Det är svårt att hitta en UL-rygga som sitter lika skönt på som en Kajka, och det där ultralätta regnstället kanske tog in lite för mycket av det där ständigt återkommande regnet. För att inte tala om det problem jag skrev om i länkad tråd, dvs att lätta trailskor snarare än tunga Lunghags i Sarek medför ständigt blöta och kalla fötter. Det är inte så skönt.

För min egen del är dock huvudskälet till lättvikt att slippa onödig och oskön belastning på knän, höfter och rygg snarare än (i sig) minskad energiförbrukning när jag går. Med en lätt säck går det verkligen lättare. Och visst var det skönt att flyga fram med trailskor, men det var ändå relativt lätt att återinföra Lundhagskängorna till Sarektrippen året efter (och njuta dubbelt av torra varma fötter). Jag gick f.ö. betydligt långsammare med en kamrat, och var därför tvungen att överge min sub-10-kilo-strategi. Så det bidde inte denna 9,4 kg tunga Sarek-packning, tyvärr:
 

Bilagor

  • The Pack.jpg
    The Pack.jpg
    75.5 KB · Visningar: 494
Är det bara på fotot du inte har höftbälte, eller gick du verkligen utan? Jag brukar också (utan att anstränga mig särskilt) hamna på strax under 10 kg för ett par veckors tälttur, men kan inte tänka mig att bära ens halva den vikten på axlarna. Faktiskt hellre det dubbla med höfterna, vilket jag gjort under småbarnsåren.
Ett bra exempel på att vikten inte är allt :)
 
Är det bara på fotot du inte har höftbälte, eller gick du verkligen utan?

Ryggsäcken är från Ultimate Direction (jag har samma med 20l volym) och den sitter jättebra med de två bälten över bröstet.
Höftbälte skulle inte alls vara möjligt för att säcken sitter så pass högt uppe på ryggen.
 
Jag valde en 1kg tyngre ryggsäck (Kajka) för att jag tyckte att frontöppning var smidigt, tyget verkade slittåligare än de lättare fabrikaten jag jämförde med och den justerbara axelbredden passade mig fint. Jag hamnar definitivt inte i närheten av lättpacknong men försöker välja bort saker som jag tror är onödiga att ta med sig (t.ex gjutjärnsstekpannan och mackjärnet [emoji14] ). Mitt gamla Trangia är uppgraderat med gasbrännare för smidighetens skull. Att slippa släpa med sig vindskydd till den toppmonterade brännaren, den värmestyrande funktionen i Trangiat (vindskyddet) och även möjligheten att kunna vända gasbehållaren när trycket sjunker gör att det gamla Trangiat oftast vinner. Tältet hade gärna fått vara lättare (3,3kg, sambon sover i samma tält men jag bär allt till det så jag räknar inte det som 1,7kg) men jag tycker det är skönt med varsin absid och ett nytt är för dyrt för antalet nätter per år som vi använder det, synd bara på gnagaren som tyckte att det smakade så gott (remmen som förstärker mellan tältpinnefötterna är nu mer i två delar, ska bara skaffa en likadan stump band så är det lätt att laga)
 
Är det bara på fotot du inte har höftbälte, eller gick du verkligen utan? Jag brukar också (utan att anstränga mig särskilt) hamna på strax under 10 kg för ett par veckors tälttur, men kan inte tänka mig att bära ens halva den vikten på axlarna. Faktiskt hellre det dubbla med höfterna, vilket jag gjort under småbarnsåren.
Ett bra exempel på att vikten inte är allt :)

Är det bara på fotot du inte har höftbälte, eller gick du verkligen utan?

Fast jag tror han gick med magbälte om man tittar på bilden. Om han var bältad vill säga.

Ryggsäcken är från Ultimate Direction (jag har samma med 20l volym) och den sitter jättebra med de två bälten över bröstet.
Höftbälte skulle inte alls vara möjligt för att säcken sitter så pass högt uppe på ryggen.

Jepp, det är en UD 30, och det är helt rätt, den är utan höftbälte. Jag köper helt klart att det inte är för alla, och bortom 10 kg skulle det vara för tungt även för mig, men däromkring och nedåt får jag inga problem
att bära med överkroppen, och då väljer jag det, för trots viktfördelningen med höftbälte så tycker jag alltid det där jäkla bältet skaver och är i vägen. Min UD 30 är som en väst, bara, och vattenflaskan, kameran etc är hela tiden lätt att nå. Fri som fågeln.
 
Jepp, det är en UD 30, och det är helt rätt, den är utan höftbälte. Jag köper helt klart att det inte är för alla, och bortom 10 kg skulle det vara för tungt även för mig, men däromkring och nedåt får jag inga problem
att bära med överkroppen, och då väljer jag det, för trots viktfördelningen med höftbälte så tycker jag alltid det där jäkla bältet skaver och är i vägen. Min UD 30 är som en väst, bara, och vattenflaskan, kameran etc är hela tiden lätt att nå. Fri som fågeln.

Som sagt har jag en lila ryggsäck, fast med 20l volym.
Jag förstår dock inte hur du får så mycket vikt in i ryggsäcken?
Jag är på långvandring precis nu (GR-221) och min packning är kring 9kg utan vatten. Ändå behöver jag min 60l väska.
Bara tältet (big Agnes fly creek) skulle vara alldeles för långt för en trailrunning ryggsäck.
Hur gör du?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.