Ullmax vs andra

Hej

Har följande merinoplagg
Aclima tunn lång ärm - supernöjd
Supernatural T-shirt - nöjd men lite väl kort
Smartwool tunne T-shirt - Supernöjd då den både håller bra och är lite längre.

Söker nu
Lång ärm lite tjockare
Kort ärm tunn.

Marknaden är en djungel och jag kan ju absolut köpa Smartwool eller Aclima igen men känns som det kanske finna andra att testa.

Jag skulle uppskatta om det är nåt mer än merino för hållbarhet och passform.

Hursomhelst har jag hittat Ullmax och deras 1/2 merino super soft för 199 kr plus frakt. Känns som ett kap eller?

Vill gärna inte betala 700-800 kr plagget.

Woolpower verkar intressant men lite dyra.

Söker även merino karlsonger då jag tänker att 2-3 par räcker länge utan tvätt.
 
Söker även merino karlsonger då jag tänker att 2-3 par räcker länge utan tvätt.

Jag har merinokallingar varje dag året runt.

På en veckotur har jag med mig två par. Ett par på mig och det andra på tork utanpå ryggan. Tvättar varje dag.

Aclima lightwool och Icebreakers motsvarande 150-grammare har jag använt mest och gillar. Håller passformen hela dagen. Hållbarheten är däremot sisådär. Köper jag sju par och tvättar en gång i veckan håller de ett år ungefär dvs 50 dagar/tvättar styck.

Långtidsprovar Woolpower nu eftersom jag läste här att någon hade bra erfarenhet av dem. Har inte haft de ett år än så kan inte uttala mig om hållbarheten men intrycket än så länge är inte bra. Tappar passformen under dagen och fäller någon slags ludd som gör att det som åker med i samma maskin ser "dammigt" ut. Fördelen är att de kan tvättas i 60.
 
Jag har inte erfarenhet av Ullmax merino/syntet men har Devolds motsvarighet (Duo Active) och har märkt att det yttre merinolagret är väldigt tunt och mycket ömtåligt, funktionen är klockren, men totalt sett inte värd sitt pris. För 200 kr hade jag inte varit lika sur. :)
 
Mkt bra erfarenheter sedan ca 4 år av Icebreakers kortärmade typ cykeltröjor med kort blixtlås vid halsen i 150g och 200g kvalitet. Håller formen och är slitstarka.

Thure
 
Jag har Ullmax gamla ställ. Det verkar ha gjort om helt. Har ett tunnt som bara heter Merino (på lappen, vad det hette på sajten minns jag inte). Och ett tjockt i ullfrotté med kort dragkedja i tröjan. De tunna plaggen tappar formen väldigt mycket, men det är inget som stör mig. De är inte så snygga längre efter några användningar, men funktionen är ju densamma. Upplever de tunna som lite "glesa" i vävningen, men de fyller sin funktion och har varit väldigt slitstarka. Cyklar i mina, så det blir rätt hårt slitage fläckvis och kallingarna håller ihop än efter 5 vintrar. Har kanske blivit lite tunnslitna och det har gått ett par maskor, men inget värre. De tjockare ställen är mer formstabila, men kallingarna tappar ändå formen en del. Överlag har tröjorna hållt formen bättre, så det är väl rörelserna man gör som får plaggen att töja sig.
 
Woolpower

Använd både "vanliga" 200 och tjocka 400 samt deras tunna. Fördelen mot rena ylleunderställ tycker jag är slitstyrkan och att jag upplever att de torkar något snabbare. Gällande lukt och övrig funktion så upplever jag dessa likvärdiga mot plagg helt i ylle. Inblandning av syntet tror jag är receptet.
 
Jag tror också på en blandning för hållbarhet och passform.

De jag hittat spontant som erbjuder det är
Icebreaker
Woolpower
Devold

Har som sagt en riktigt bra t-shirt - tror det är Icebreaker Anatomica nånting. Som sitter tajt och bra och är lagom lång i ärmarna och lite längre nertill.
 
Blandade upplevelser. Haft ett par kalsonger som inte var sig lika efter ett fåtal tvättar. Däremot har jag ägt ett underställ i cirka 13 år som jag fortfarande använder, passformen är fortfarande bra, men noppig och är inte särskilt resistent mot lukt. Men kan inte klaga efter 13 års frekvent användande!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.