Gissa position Stockholms län

Finns tydligen en hel by med olika scoutstugor som innehas av olika scoutkårer där vid Lycksjöhagen.

Tallborgen trodde jag inte på då färgen på huvudbyggnaden är brun på den bild jag hittade. Men uteslutningsmetoden säger nu Tallborgen.

Thure

Var förbi Tallborgen häromdagen och var tvungen att kontrollera färgen på huset. Fotot nedan är taget nere från ån upp mot Tallborgen. Till höger ser vi det röda uthuset och till vänster själva Tallborgen i sin röda skinande prakt. Och det gröna som syns på väggen visar att det faktiskt var Tallborgen som fanns med på det första fotot trots allt.

:)

/lasse
 

Bilagor

  • 20170403_191111_resized.jpg
    20170403_191111_resized.jpg
    77.6 KB · Visningar: 358
Nytt försök att få igång denna tråd. Vi tar en lätt bild denna gång.
Var hittar vi detta röse?
 

Bilagor

  • röse.jpg
    röse.jpg
    113.1 KB · Visningar: 279
Du gissar helt rätt Thure.

Kan för övrigt meddela att utkikstornet som ska byggas uppe på Tornberget för tillfället (igår) endast består av några betong-fundament. Känns inte som att det kommer bli klart innan vintern om vi säger som så....
 
Bilder från en fornborg i ett naturreservat. Vid vilken sjö?

Thure
 

Bilagor

  • DSC_0127.jpg
    DSC_0127.jpg
    69.7 KB · Visningar: 276
  • DSC_0125.jpg
    DSC_0125.jpg
    74.9 KB · Visningar: 244
  • DSC_0130.jpg
    DSC_0130.jpg
    59.2 KB · Visningar: 234
Senast ändrad:
Det första jag kommer att tänka på är Stensjöborg. Det skulle i så fall vara just Stensjön.

MEN.....
Jag tycker det ser ut som att fikarasten är för långt från sjökanten för att stämma med min minnesbild. Samt att bilden på åkern inte passar in alls då det varken i mitt minne eller på kartan finns en åker som syns från borgen.
Och med tanke på att Stensjön inte ens ligger i naturreservatet utan i Nationalparken så kan det med andra ord inte vara Stensjön.

Så då är jag lite lost faktiskt.....
 
Tyresta är det inte.

Ett par ledtrådsbilder. Bägge tagna strax norr om fornborgen. Populär ridskola finns i området och fina promenadmöjligheter.

Thure
 

Bilagor

  • DSC_0136.jpg
    DSC_0136.jpg
    55.5 KB · Visningar: 191
  • DSC_0148.jpg
    DSC_0148.jpg
    59.4 KB · Visningar: 200
Gissa gärna så kan jag ge flera ledtrådar. Utloppet från sjön är lite spännande och är en slags bifurkation.
Första bilden en fördämning öster om fornborgen och den andra bilden visar hur en gångväg är översvämmad vid det andra utloppet som är nordgående. Första utloppet översvämmar ofta ett stort gärde vilket många långfärdsskridskoåkare kan utnyttja längs en populär skridskorutt på vintrarna. Ursäkta att undre bilden inte är rättvänd.

Thure
 

Bilagor

  • DSC_0116.jpg
    DSC_0116.jpg
    63.8 KB · Visningar: 162
  • DSC_0140.jpg
    DSC_0140.jpg
    65.6 KB · Visningar: 166
Senast ändrad:
VI måste börja någonstans så jag slänger in en vild gissning på Runsa borg. Sjön skulle då vara Oxundasjön. (Fast det där med bifurkation stökar till det lite för Oxundasjön verkar inte ha det på kartan....)
 
Kan det tänkas vara i krokarna av Flemingsbergsviken? En del av sjön Orlången lägger jag till i efterhand, för att öka tydligheten.
 
Senast ändrad:
Håller med om att det finns en hel del likheter både i vyer och skridskomöjligheter men fornborgen och sjön ligger söder om Slussen.

Områdets nästa sjö nedströms är en känd fågellokal. Nedan ett par bilder från fågeltornet.

Thure
 

Bilagor

  • DSC_0156.jpg
    DSC_0156.jpg
    53.3 KB · Visningar: 141
  • DSC_0153.jpg
    DSC_0153.jpg
    53.6 KB · Visningar: 137
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.