Stort knivintresse - välj din favoritkniv

CPM D2

  • Kol: 1,55
  • Krom: 11,50
  • Vanadin: 0,80
  • Molybden: 0,90
HRC: 57-59

Elmax
  • Kol: 1,7
  • Krom: 18,0 (!)
  • Vanadin: 3,0
  • Molybden: 1,0
  • Mangan: 0,3
  • Kisel: 0,8
HRC: 60-62

Elmax är ju tämligen extremt. Med sina 18 procent krom så är det ingen fara att stålet rostar ;). Den höga andelen legeringsämnen bäddar för en extrem slitstyrka, dock en viss sprödhet. Det är här CPM D2-stålet kommer till sin rätt. Det ökar på slagsegheten och flexibiliteten några snäpp. Det borde gå att få ut gnistor ur CPM D2 med en ferrulitstav.

En grej man får se upp med är rost på övre delen av bladet. Slipfasen är det som sagt ingen fara med.

Mycket frestande. Jag kommer antagligen inte att kunna hålla mig
drool.gif
.

~Paul~

Japp Elmax är ju riktigt rosttåligt. Elmax är ju ett riktigt bra alternativ till köks,jakt och fiskeknivar. Borde ju vara ypperligt till en fällis oxå om man inte gjort den ren ordentligt så rostar den inte på engång. He he ja den borde funka riktigt bra att slå gnistor med.

Ha ha bara å handla.

Seved
 
Ja fn det vore bra. Tänk om man kunde vinna lite på lotto.
Jag måste försöka skrapa ihop lite till samekniven.

Seved
 
Ja jag tror att den blir bra:). Japp jag tar lite bilder när jag får den. Jag måste slipa lite blad innan han kan börja. He he när jag nu ska få tid till det.

Seved
 
Det finns TILLVERKNING i E-tuna och Mora men UTVECKLING i Boden. Om man ser på VOLYM vinner nog Mora.

EKA startades 1882.
KJ Eriksson startades 1912.
Frost startades 1891.
Fällkniven startades 1985.

Det är väl de som är "stora" idag.

Sheffield 1297 !
Solingen 1067 !
 
Utan att kunna så mycket historia om mora så tror jag alldrig att det varit så mycket smide förknippat med Moraknivar annat ån möjligen när dom vällde, hur dom nu gjorde det till så mycket knivar.
Jag tror att det var mera hantverk i Eskilstuna.
Sen har vi ju Virabruk som gjorde värjor under 16 ,17 och 1800 talen och det var ju verkligen hantverk.

Seved
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.