Skärgårdshavets nationalpark

Hej!
Planerar en ca veckolång paddling i Skärgårdshavet i sommar och undrar om någon har info om bra startplatser där man kan ställa bilen under veckan, affärer, vatten, tips på turupplägg mm.
Är det kanske bra att börja och sluta i Korpoström?
Finns det någon guidebok (på svenska eller engelska!)? Har inte lyckats hitta någon.

All info och alla tips mottages tacksamt!
Hälsningar
Per A
 
Vilken tid på sommaren? Parkeringsplats kan ibland vara svårt att hitta på sommaren, speciellt i samband med veckosluten. Jag har inte startat från Korpoström själv, så jag vet inte hur det är med parkering där. Andra startpunkter med parkering kan vara t.ex Granvik, Pärnäs eller Kasnäs.

På en vecka hinner man med en del, men det gäller ändå att välja vad man vill. Östra delen, västra delen eller närmare Åland? Innerskärgård eller ytterskärgård?

Jag känner inte till någon guidebok om området, men det finns ju en hel del information på nätet. Onlinekarta och onlinesjökort finns att tillgå.

Jag har några färdrapporter på engelska på min blogg.

Några tältplatser som en kompis filmat: https://vimeo.com/187822950
 
Korpoström fungerar fungerar tacksamt bra som startplats. Parkeringen är tyvärr avgiftsbelagd men priset är rimligt (myntautomat) och sällan har det varit fullsatt. (Jag har utnyttjat det otaliga gånger och alltid har jag hittat plats.) Gästhamnens och restaurangens service kan man utnyttja efter turen men naturligtvis till en kostnad. Butiken brukar vara välutrustad. Det bästa sjösättningsstället är tyvärr privat och där är man inte välkommen, men vid sjösättningsrampen för småbåtar kan man bra sjösätta. Är man sen i starten och lite bekväm av sig kan man ta Konungsskär ödermarkstuga som första övernattning men under högsommaren är det en populär naturhamn, på våren/hösten råkar man närmast på paddlare och fiskare. Är det lång kö till Korpofärjan så paddlar man ungefär lika fort till Konungsskär från Pärnäs som att man tar bilen till Korpoström och paddlar därifrån. Pärnäs har gratis parkering men inte så mycket mer än en glass/öl kiosk.

Pargas port är också bra placerad på kartan, även där finns gästhamn med service och välutrustad butik, men även där är parkering avgiftsbelagd, prisnivån minns jag tyvärr inte. (Och är man igen sen i starten så ligger Höglandet nära men då är det tält som gäller.)

Under färd kan butiken på Nötö vara passligt belägen och bl.a. därifrån kan man också ta förbindelsebåten till Pärnäs om tidtabellen inte tillåter paddling tillbaka till start.

Jag har tvinnat på en hel del i området så om du har mer info om hur du tänkt det (dagsetapper, intressen, gruppstorlek) så kan jag kanske ge tips om tältplatser osv. Det är fin skärgård i nästan varje riktning men pärlorna kan gömma sig.
 
En rundtur i Skärgårdshavet

Det finns många fina platser i Skärgårdshavet, men en rutt som i mitt tycke har många många fina smultronställen är Kasnäs - Vänö - Borstö - Lökholm - Björkö (=ett verkligen vackert ställe) - Nötö - och eventuellt Aspö => därefter blir det dags att vända tillbaks till startpunkten och då kunde man ta den norra rutten tillbaks dvs Berghamn - Gullkrona - Högland - Högsåra - Kasnäs. Då kommer du att paddla en rundtur i Södra Skärgårdshavet som torde gå på ca en vecka / dryga en vecka..

Förbered dig på att en dag kan vara en stormdag då du måste hålla dig till lands...

Och sedan tycker jag att du skall ha tid till sighseeing då du kommer i land på öarna där i Skärgårdshavet...Kolla in kyrkorna och kapellen (Vänö, Nötö) och gå på naturstigarna t.ex Björkö och Berghamn och Höglandet...


I Kasnäs torde du hitta parkeringsplats, där borde det inte finnas några problem...

bästa hälsningar JOHAN / Finlands Långfärdspaddlare
 
Tack för alla tips - här några fler frågor!

Hej!
Vad jag förstår så är Kasnäs en bra utgångspunkt, tack för det tipset!
Kommer försöka den rutt som Johan från Finlands långfärdspaddlare föreslog ovan!

Jag undrar om tunneltält fungerar på de tillåtna tältplatserna eller om man bör ta ett kupoltält? Det är väl så att man inte (ens med fjälltält) får tälta utanför de markerade tältplatserna?

Hur är det att få tag i vatten (borsett från Nötö handel)?

Vad är (normalt) vattentemperaturen under andra halvan av juli? Behövs torrdräkt eller våtdräkt?

Med paddelhälsningar
Per Alvfors
 
Kasnäs är ett bra ställe att starta från, det brukar finnas parkering inte alltför långt borta från stranden. Man kan köra till stranden med alla saker, packa kajak och sedan föra bilen till parkeringen.

Skärgårdshavets nationalpark är lite lustig då det gäller tältning. Endast speciellt angivna tältplatser är tillåtna då det gäller nationalparken, men det finns också många holmar som inte tillhör nationalparken och på dom gäller vanlig allemannsrätt (dit hör dock inte uppgörande av eld i Finland). I praktiken gäller det alltså att hålla reda på vilka holmar som tillhör nationalparken.

Vatten finns åtminstone på Örö, Nötö och Jurmo, men annars är det inte så lätt att få i ytterskärgården.

Vattentemperaturen i ytterskärgården under andra halva av juli torde vara en bit över 15 grader. Dock kan det alltid bli kallare om det kommer en storm som rör om vattnet.

Rutten som föreslagits är utmärkt. Jurmo vore ett värdigt tillägg, men tiden räcker nog inte till det.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...