Packraft i fjällen. Söker råd.

Headheretic.
Tack för länken. Verkar finnas fler filmer av samma filmskapare. Ska titta mer.

Fina bilder på packraft på sjövatten. Mannen i filmen verkar ha det enklare kapellet. Tittar man på kapellet verkar det inte komma speciellt mycket vatten dit!
Han pratade om att ha kommit 8 km på dagens trip.
Tror ni han pratar om en heldags paddling?
Hur långt kan man räkna med att komma under säg en timma på stilla vatten utan vind?
Har faktiskt paddlat lite under högsommar i en badbåt från Klas Olsson. Den va väl lite bredare och kortare men kanske ändå något jämförbart. Med en sån kommer man knappt framåt i starkare motvind.

Farsi. Jag uppskattar det du skriver om erfarenheter av 2 personer i samma båt. Eftersom det är en av mina huvudsakliga intressepunkter så här innan köpet i alla fall så är det jättebra att du delar hur det fungerat för dig. En Mule Är ju endast marginellt större, undrar hur stor skillnad det gör. Mer luft borde i alla fall få den att flyta högre. Tar man en 42 är den fortfarande lika stadig, lite tyngre och större. Tar väl antagligen lite längre tid att fylla med luft oxo. Känns som att hela iden oxo bygger på att man håller ned storleken. En grej med 42 är att den inte ens går att beställa med kapell trots att den rekommenderas för fors upp till grad 3. Å andra sidan vill jag ju snåla in på kapellet om möjligt.....

Bosse
 
Ändå.
Synd att fråga om en sak och sen vara tjurig om sin egen ide.
....Nä, lite öppenhet kan aldrig skada......
Om ni skulle vara i kalla omgivningar med kallt vatten. Hur kan man klä sig för att optimera sin säkerhet.

Betänk att jag vill kunna vandra in till fiskeplatsen, eller till och med skidor fast just det är ovanligt. Vill således ha kläder på mig som även funkar under landtransport. Finns bra underkläder för att höja säkerhet i kallt vatten eller måste man ha torrdräkt. Finns nån variant med Byxa och Jacka i stället för overall. Eller bär man nåt ihoppackat till man når vattnet? Många frågor men jag är en riktig landkrabba och er erfarenhet triggar igång frågor hos mig.

på sommaren tänker jag mig att man bara har nån form av specialbyxa som fixar vatten, torkar snabbt och funkar även till landlivet. Vanliga goretexbyxor har jag flera av men jag undrar om det finns nåt annat mer vattenspecifikt?

Bosse
 
Ändå.
Synd att fråga om en sak och sen vara tjurig om sin egen ide.
....Nä, lite öppenhet kan aldrig skada......
Om ni skulle vara i kalla omgivningar med kallt vatten. Hur kan man klä sig för att optimera sin säkerhet.

Betänk att jag vill kunna vandra in till fiskeplatsen, eller till och med skidor fast just det är ovanligt. Vill således ha kläder på mig som även funkar under landtransport. Finns bra underkläder för att höja säkerhet i kallt vatten eller måste man ha torrdräkt. Finns nån variant med Byxa och Jacka i stället för overall. Eller bär man nåt ihoppackat till man når vattnet? Många frågor men jag är en riktig landkrabba och er erfarenhet triggar igång frågor hos mig.

på sommaren tänker jag mig att man bara har nån form av specialbyxa som fixar vatten, torkar snabbt och funkar även till landlivet. Vanliga goretexbyxor har jag flera av men jag undrar om det finns nåt annat mer vattenspecifikt?

Bosse

Tycker det låter som att vad du vill ha är en klassisk Alpacka utan cruiser deck (och montera det om du ångrar dig). Sen tar du med en flytväst (uppblåsbar?), paddel och 50 m paracord till fjällen.

Som torrdräkt är detta nog optimalt för din situation, bärs under skalkläder och är lätt att packa ner när du vandrar. Ursuit MPS Multi Purpose Suit https://www.ursuit.com/en/mps

4900kr på http://www.seapax.se/sjosakerhet/ko...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Det finns annars separata över- och underdelar för torrdräkt, som ju ger flexibilitet. http://www.avanzakayak.com/Klaeder.htm

Våtdräkt tror inte jag på, men det kanske passar vissa.

Tänk på fötterna på vinterhalvåret, det blir kallt när man sitter en längre tid och är ju inte helt torrt. Kan rekommendera Grubs stövlar.
 
Headheretic.
Tack för länken. Verkar finnas fler filmer av samma filmskapare. Ska titta mer.

Fina bilder på packraft på sjövatten. Mannen i filmen verkar ha det enklare kapellet. Tittar man på kapellet verkar det inte komma speciellt mycket vatten dit!
Han pratade om att ha kommit 8 km på dagens trip.
Tror ni han pratar om en heldags paddling?
Hur långt kan man räkna med att komma under säg en timma på stilla vatten utan vind?
Har faktiskt paddlat lite under högsommar i en badbåt från Klas Olsson. Den va väl lite bredare och kortare men kanske ändå något jämförbart. Med en sån kommer man knappt framåt i starkare motvind.

Det kan jag svara på då det är jag i filmen ;-)
Jag har för mig att jag paddlar 15 km under en dag i del två, jag minns inte riktigt vad jag säger. Då var det i motvind och stundtals motströms.
Jodå det blir en del vatten på spraydecket av cruiser modell. Det droppar och läcker från blixtlåset så snabbtorkande shorts eller regnbyxor är att föredra om du ska paddla en hel dag.

Henrik
 
Hej Henrik. Vad roligt att det var dina filmer.
Alltid roligt med förstahandsinformation. Jag kommer nog att försöka titta på dina filmer, ser att det även finns en del annat packraft relaterat att titta på på YouTube. Jag blir nyfiken. Mitt intresse ligger inte i mot forsränning utan vildmarkstur. Det mesta på YouTube är turer i Forsar. Fast det är ju roligt att se att det går och att båten håller!
En och en halv mil med ibland motström och motvind. Låter det som att man medströms kan räkna med de sträckorna och kanske dessutom ganska lätt?
Funderar på att uppsöka ett gammalt favoritställe. Hoan som är en å på gränsen mellan Härjedalen och Hälsingland. Flyter genom vildmark och genom byarna Överhogdal och Ytterhogdal. Om man säg börjar en mil ovanför Överhogdal och slutar vid byn flor. Ån är på de flesta ställen medel till snabbt flytande och den har vissa strömsträckor. strömmarna har inga fall men eftersom att det är en stor å så är det ett rejält tryck i vattnet. De är farbara med kanadensare men inte riktigt för vem som helst.
Jag försökte lansera tråden det enkla vildmarksturerna för några månader sedan men intresset var väl inte så stort. Hoan är dock en sådan tur. Den går igenom 2 byar men också långa stycken genom skogar. Eftersom att detta är en del av Sveriges riktiga glesbygd så är det inte speciellt mycket folk. Kanske är någon bybo nere vid vattnet, kanske ser man en fiskare. Mer troligt ser man just ingen alls. När man ska slå läger passerar man exempelvis gården Buan. Passerar man nästa krök och väljer andra stranden så är man tamejfan i vildmarken. Gott om kronhjort, en och annan Björn, skogs levande järv, älg, skogsfågel och det andra vanliga. Mest troligt ser man väl förstås ingenting eftersom att man bullrar på med tält och matlagning. I ån simmar öring, harr, abborre och Strömgädda. Eftersom min mormor bodde en bit uppströms Ytterhogdal och jag var där mycket som barn och ungdom har jag en god relation till den ån.

Gällande Packraft och kapell kan jag ju fundera några månader till, titta lite på filmer för att se hur andra klarar situationen.

Bosse
 
Gällande Packraft och kapell kan jag ju fundera några månader till, titta lite på filmer för att se hur andra klarar situationen.
Angående att vinterpaddla/fiska med eller utan kapell. Paddlade några timmar igår, och det var inte många grader under nollan. Blev återigen mycket glad över att ha kapell så all is la sig där istället för på benen. Överkroppen blir tillräckligt nerisad.
 
Farsi. Förstod jag rätt att du var ute i packraften nu på vintern? Tappar den mycket lufttryck av kylan. Blir det jättekallt att sitta i botten på packraften när vattnet är vinterkallt? När jag startade den här tråden kände jag mig nästan säker på att jag skulle klara mig utan kapell. Nu efter att läst era poster samt sett lite film samt tänkt lite på ytterligare användningsområden som presenterar sig så går funderingarna mer mot kapell. Däremot tror jag att jag för den användning jag huvudsakligen först tänkte, dvs färjningar över vatten under fjällvandring samt sommarfiske i fjällen klarar jag mig utan kapellet.

Bosse
 
Tjena Bosse!

Jag började med att hyra via www.packraft-sverige.se. Efter 2 hyresperioder slog jag till och köpte min MRS Microraft Medium (https://packraft-sverige.se/produkt/mrs-microraft-medium/#reviews) och har inte ångrat det en sekund. Jag vill ge högsta betyg för service och tillgänglighet hos packraft-sverige.

Precis som du beskriver så har jag inget sug att överhuvudtaget vistas i forsar. Mitt användningsområde är ren touring. Fiske via fluga har jag enbart gjort från båten 1 gång och det "funkade" men var givetvis inte samma som att stå i rinnande vatten. Min teknik var att jag kastade ut, med respekt för flugan, en bit och sen paddlade jag bort och vevade in.

Man kan sitta 2 under kortare transportsträckor, jag och polaren har provat och vi är runt 183cm/75-80kg. Inte bekvämt men det går med kapellet upprullat. Båten tar enligt specifikationer 150kg men där är nog en hel del marginal inräknad.

Efter att ha varit ute vid ca 10 tillfällen med båt och tält i min närmiljö (Södra Skåne = hav eller lugna insjöar) så begav jag mig till Rogenområdet på en solotur. Det var här farkosten visade sin riktiga potential och upplevelsen var omfattande. En "liten" film från denna turen finns här: https://www.youtube.com/watch?v=KTnAjIpUt58

På turen till Rogen vägde min totala packning för 8 dagar ca 33kg och därför var jag mer noga när jag plottrade min tur på kartan. Den längsta sträckan jag vandrade var ca 6-7km. Jag vill även poängtera att resan varade enbart 4 dagar och att jag aldrig kommer att göra soloturer igen, det var för ensamt men det är givetvis högst personligt :)

Har du intresse av det så finner du min packlista här: https://lighterpack.com/r/ah24cv

edit: för att svara på en specifik fråga; jag personligen hade aldrig kört utan kapell även om jag enbart är ute under vår/sommar/höst. Det hade blivit för blött och dessutom kan jag i min packraft stuva undan kapellet på ett mycket smidigt sätt.

//b
 
Nån som har packraftat längs padjelantaleden? Läste att man kunde paddla såmmarlappa och neråt nån mil, men hur är det uppe vid de stora sjöarna? nåt för gummibåt? Funderar på om man skulle vandra ristem-kvikkjokk i sommar och passa på att testa packrafting samtidigt.
 
Nån som har packraftat längs padjelantaleden? Läste att man kunde paddla såmmarlappa och neråt nån mil, men hur är det uppe vid de stora sjöarna? nåt för gummibåt? Funderar på om man skulle vandra ristem-kvikkjokk i sommar och passa på att testa packrafting samtidigt.
Jag gick Kvikkjokk-Ritsem via Blåmannsisen i somras. Höjdpunkten var nog paddlingen över Virihaure, helt spegelblankt, men så hade jag tur med vädret just den dagen.
aa5.jpg


aa6.jpg
 
Farsi. Förstod jag rätt att du var ute i packraften nu på vintern? Tappar den mycket lufttryck av kylan. Blir det jättekallt att sitta i botten på packraften när vattnet är vinterkallt? När jag startade den här tråden kände jag mig nästan säker på att jag skulle klara mig utan kapell. Nu efter att läst era poster samt sett lite film samt tänkt lite på ytterligare användningsområden som presenterar sig så går funderingarna mer mot kapell. Däremot tror jag att jag för den användning jag huvudsakligen först tänkte, dvs färjningar över vatten under fjällvandring samt sommarfiske i fjällen klarar jag mig utan kapellet.

Bosse

Ok, jag uppfattade något av dina tidigare inlägg som att du var intresserad av vinterfiske med packraften också. Jo, det går bra att paddla så länge vattnet är i vätskefas :) Kylan är inget större problem, jag kör två yllekalsonger, samt två yllelångkalsonger och sen torrdräkt. Eftersom vattnet är varmare än luften i minusgrader så är det inget problem med luftrycket, den sväller istället i vattnet och blir slak när man tar upp den :)
 
Jag gick Kvikkjokk-Ritsem via Blåmannsisen i somras. Höjdpunkten var nog paddlingen över Virihaure, helt spegelblankt, men så hade jag tur med vädret just den dagen.]

Ser ju inte helt fel ut precis. :)

Paddlade du tvärs över hela sjön då eller höll du dig nära land? hur är det med strömmar och sånt och åt vilket håll isåfall?

Jag såg den här paddlingsguiden där uppe som jag tyckte såg trevlig ut, men då får man vandra åt andra hållet och mot Kvikkkjokk.

http://www.kajakaventyr.com/guide-padjelantaleden-paddla-packraft-sammarlappa-tarrekaise/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson Efter sommarens nedskräpning i fjällen – ny kampanj hoppas ge fjällvett Allmänt om friluftsliv 12
veni Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det? Allmänt om friluftsliv 20
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2019 Allmänt om friluftsliv 0
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lackan Längsta stigningen utanför fjällen Allmänt om friluftsliv 1
J88 Samåkning Skåne-fjällen Allmänt om friluftsliv 0
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
desireman Radioaktivt i Svenska fjällen? Allmänt om friluftsliv 20
desireman Berätta: Den gången blev det farligt i fjällen! Allmänt om friluftsliv 18
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
veni Väderförhållande i fjällen Allmänt om friluftsliv 2
Frans_Krans Vandra i fjällen Allmänt om friluftsliv 27
ickaster fjällen i mitten på september Allmänt om friluftsliv 7
Dannepihls Att fiska i fjällen.... Allmänt om friluftsliv 7
Fjällvinden Skotertrafiken ökar i fjällen Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
avslutat 73229 Tre omkomna i Norska fjällen Allmänt om friluftsliv 1
Johansp Väder i fjällen? Allmänt om friluftsliv 2
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
Kimberry Söker friluftsvänner! Allmänt om friluftsliv 1
Toptre Tjej söker äventyrskompis i västsverige Allmänt om friluftsliv 1
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
Corneliusson Söker enslig plats för camping Allmänt om friluftsliv 21
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
Mummis Söker de som vintervandrat 50mil+ Allmänt om friluftsliv 1
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
niklasaxelsson Söker en "öde ö" i svenskt vatten Allmänt om friluftsliv 33
krokben Söker sällskap! Allmänt om friluftsliv 2
hehebw Nybörjare söker kunskap Allmänt om friluftsliv 4
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
aventyrare69 Söker nya friluftsvänner i Stockholmstrakten Allmänt om friluftsliv 2
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
ThereseTilly Söker nya kompisar i Gbg Allmänt om friluftsliv 53
Fredrik_Lindell Söker multisport tävlingspartner Allmänt om friluftsliv 0
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
Hilleberg söker säljare Allmänt om friluftsliv 0
Newlin Söker nytt krypin. Luleå denna gång! Allmänt om friluftsliv 1
stixboll Söker friluftskompisar i Jönköping! Allmänt om friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.